• 0

Afwaardering voorraad ivm lagere verkoopprijs concurenten

Hallo allemaal,

 

Mag ik mijn voorraad afwaarderen op het moment dat de concurrent het zelfde artikel zeg maar voor 20 euro p/s verkoopt, waardoor ik zelf ook genoodzaakt ben om het artikel voor die prijs te verkopen.

 

Stel de inkoopprijs was 25 euro p/s. Kan ik nu deze 5 euro p/s afwaarderen. of omdat de huidige inkoopprijs bij de groothandel nog steeds 25 euro p/s is moet ik op mijn balans die 25 euro p/s laten zien?

 

Als ik mag afwaarderen moet ik dan een kopietje bewaren dat mijn product bij de concurrent goedkoper is geworden (eventueel voorals de belastingdienst komt controleren)

 

Alvast bedankt,

 

André

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor waarderingsstelsel hanteer je nu voor je voorraad? Vaak wordt "kostprijs of lagere marktwaarde" gehanteerd, dan zou je je op lagere marktwaarde kunnen beroepen, als je dat kunt onderbouwen. Als je bijvoorbeeld doorgaat met inkopen tegen 25, dan is de waarde kennelijk 25 en niet 20.

 

Maar er zijn ook andere stelsels, bijvoorbeeld op basis van verkoopbaarheid. Er is overigens net een herziening geweest van het over besluit voorraadwaardering, te vinden op www.minfin.nl

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk is het natuurlijk timing. Door een afwaardering of voorziening zorg je ervoor dat een verlies wat eigenlijk pas in een later jaar tot uitdrukking zou komen, nu al in het resultaat zichtbaar wordt (althans, het heeft uiteraard pas op balansdatum, dus eind van het jaar, effect). Afhankelijk van je voorraad zal het effect dus niet zo heel erg groot zijn. Vanuit fiscaal oogpunt is het toegestaan om verlies te nemen zodra het enigszins zeker is dat je het zal lijden.

 

Je geeft echter aan tegen kostprijs te waarderen: een stelselwijziging puur gericht op eenmalig fiscaal voordeel is niet toegestaan. Bij een stelselwijziging van kostprijs naar 'kostprijs of lagere marktwaarde' is vrij snel te beargumenteren dat dit niet op eenmalig voordeel is gericht, maar op een 'beter inzicht in de algehele financiële toestand van de onderneming'.

 

Overigens: er zijn uiteraard heel veel winkels die niet de laagste prijs hebben, maar toch tegen die hogere prijs verkopen. Daarnaast kun je je natuurlijk afvragen waar je concurrent zijn spullen vandaan heeft, dat hij onder jouw inkoopprijzen kan verkopen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Daarom ben ik voorstander om naar marktwaarde te waarderen, niet alleen uit fiscaal oogpunt maar ook uit bedrijfs economisch oogpunt

Hmm, dat klinkt alsof je de voorraad tegen verkoopprijs wil waarderen? Dat zal leiden tot het nemen van winsten die je nog niet hebt gerealiseerd wat niet wenselijk is.

 

@ TS, wat is het percentage wat je wil afwaarderen op jouw voorraad? Op wat voor productsoort ziet de afwaardering?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.