• 0

Geen veldproeven met GMO's meer in de UK.

Bayer, het laatste bedrijf dat nog veldproeven met genetisch gemodificeerde gewassen deed in Groot-Britannie, gaat daar nu mee stoppen vanwege vandalisme van de proefveldjes door tegenstanders.

 

Bayer moet volgens de regelementen namelijk precies bekend maken waar de proefvelden zich bevinden.

 

lees meer (origineel in Engels)

 

AgriHolland Nieuws samenvatting in het Nederlands

 

Ook in Nederland worden nog regelmatig proefveldjes vernielt:

 

WAU

 

 

M.a.w. ook hier bestaat het gevaar dat slechts enkele personen de ontwikkeling in de agro-biotechnologie ernstig kunnen verstoren.

 

Goed of niet??

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik word echt pissig van het gedrag van die zogenaamde milieu-baasjes die nertsboerderijen kapot slaan en proefvelden vernielen. Ze gebruiken steeds meer agressie om hun opvattingen door andere mensen hun strot te duwen. Ik vind het prima dat dergelijke mensen binnenkort wat harder zullen worden aangepakt. Dit bericht bewijst m.i. dat in Europa de biotechnologie nog lang geen kans krijgt en we dus weer de kennisstrijd tegen de VS al lang verloren hebben. In de VS is biotechnologie alom geaccepteerd (ook in voedinsgmiddelen). Europa heeft weer een klein groepje mensen dat de vooruitgang volledig plat legt zonder te beseffen waar het om gaat. Jammer.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Beveiliging is vast wel mogelijk, maar vast ook heel kostbaar. Waarschijnlijk kiest een weldenkend bedrijf er dan voor zijn experimenten in een ander land voort te zetten.

 

Door de negatieve houding van europa in dit soort zaken zullen we waarschijnlijk enig advantage verliezen - voor zover dat er ook geweest is. Voor de betrokken bedrijven is het waarschijnlijk minder droevig, omdat er vast wel een land met geschikt klimaat te vinden is dat niet moeilijk doet.

 

Als ik nu zelf iets zou moeten opzetten met vernieuwende genetische technieken, zou ik denk ik meteel al verder kijken dan europa of zelfs amerika. Er zijn nog 3 continenten beschikbaar, met ander beleid, en soms vergelijkbaar klimaat.

Link naar reactie
  • 0

Beveiligen is natuurlijk duur, maar mogelijk. Wat zeker helpt: dat ze de locatie van de proefvelden niet openbaar hoeven te maken.

 

In Engeland moet dat dus en daar ligt voor Bayer een probleem. Ik weet niet eens hoe dat in Nederland zit. Ik persoonlijk vind dat zo'n bedrijf de locatie niet openbaar hoeft te maken. Als de locatie bij een overheidsinstantie bekend is (bijv. Cogem), dan is dat genoeg.

 

Protesteren kan wel bij het hoofdkantoor.

 

Ik vind best dat een organisatie ergens tegen is en dat ook flink laat merken, maar vernieling is uit den boze. Dat dergelijke acties (vernieling) er toe leiden dat bedrijven ergens anders heen gaan, vind ik ook een vorm van terrorisme.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Het is heel jammer dat bepaalde groepen perfectly legal werkende bedrijven terroriseren inderdaad. Het bedrijf heeft de wetgeving op zich aan haar zijde, maar door praktische problemen zoals plicht tot openbaarmaking en matig veiligheidsbeleid van de overheid ter plaatse wordt het toch nog onmogelijk gemaakt.

 

Ik hoor de laatste tijd trouwens berichten dat dit soort vernielingen wellicht onder de noemer 'terrorisme' zullen gaan vallen. De term op zich vind ik wat beladen, maar het idee erachter lijkt me wel in orde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor meer informatie over genetische informatie en onafhankelijke wetenschappelijke adviezen aan de overheid, kijk op de website van de Commissie Genetische Modificatie (COGEM): http://www.cogem.net

 

De COGEM heeft tot taak de Minister van VROM op diens verzoek of uit eigen beweging te adviseren over de indeling in risicogroepen van het vervaardigen van en handelingen met Genetisch Gemodificeerde Organismen (GGO's). Hierbij adviseert de COGEM over de risico's voor mens en milieu van toepassingen van GGO's, en over de veiligheidsmaatregelen die daarbij genomen moeten worden ter bescherming van mens en milieu.

 

De taak van de COGEM en de samenstelling van de commissie worden beschreven in de Wet Milieubeheer, §2.3, artikel 2.27. De taak van de COGEM worden ingedeeld in drie onderdelen waarbij zoals in de Integrale Nota Biotechnologie (INB) wordt aangegeven dat het voorzorgsbeginsel uitgangspunt van de beoordeling blijft. Dit betekent dat voor alle toepassingen van genetische modificatie een risico-analyse wordt uitgevoerd, waarin de potentiële risico's worden geïdentificeerd, en waarin wordt bepaald welke risicobeheersingsmaatregelen genomen moeten worden.

 

http://www.cogem.net

Link naar reactie
  • 0
kijk op de website van de Commissie Genetische Modificatie (COGEM): http://www.cogem.net

 

Daar kun je (via de links) dus ook opzoeken wat voor proeven er allemaal lopen. Opvallen is dan dat in Engeland exact de locatie van veldproeven erbij staan (waaronder de veldproef van Bayer in questie) en bij veldproeven in Nederland volstaat "ergens in het noorden van het land". Da's in Nederland beter geregeld dan in Engeland (vind ik).

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Hier nog wat meer nieuws rond illegale acties tegen biotech-bedrijven.

 

Verkassen naar Amerika helpt niet want daar merken ze dat bepaalde actiegroepen ook steeds agressiever worden.

 

lees meer

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.