• 0

Uit BV stappen wegens onvrede over wijze van voorkomen mogelijk faillisement

Ik ben DGA met klein belang binnen een bv die slecht draait. Nu willen de andere aandeelhouders allerlei financiële toeren uithalen om faillissement te voorkomen waar ik als één van de twee directeuren niet achter sta. Hoe kan ik eruit stappen? Wat is de procedure en wat zijn de gevolgen hiervan? Hoe kan ik voorkomen dat een eventueel faillissement kan worden toegewezen aan het feit dat ik eruit ben gestapt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Lees eerst de Statuten van de BV erop na. Meestal is het zo geregeld dat een aandeelhouder die zijn aandelen wil verkopen, deze eerst moet aanbieden aan zijn mede-aandeelhouders. Aangezien de BV tegen een faillissement aanzit, zal het ook moeilijk zijn om andere kopers te vinden. Ik sluit niet uit dat u de aandelen helemaal niet kunt verkopen.

U kunt zich m.i. wel laten uitschrijven als bestuurder bij de Kamer van Koophandel. Dan kunt u niet meer aansprakelijk worden gesteld voor het beleid van de BV. Of kan worden volstaan met het doorgeven van de wijziging aan de KvK of dat de andere bestuurders hier ook hun medewerking aan moeten geven, weet ik niet. Ik zou hierover contact opnemen met de KvK.

U blijft als bestuurder aansprakelijk voor de belastingschulden die zijn ontstaan tijdens de periode dat u bestuurder was.

Maak in ieder geval een melding naar de fiscus van betalingsonmacht loon- en omzetbelasting. Hiermee wordt de kans dat u als bestuurder aansprakelijk wordt gesteld voor het niet voldoen van belastingschulden aanzienlijk kleiner.

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment zijn er nog geen belastingschulden maar lopen de crediteurensaldi wel op. Ik vermoed wel dat de andere aandeelhouders niet blij zijn als ik deze beslissing daadwerkelijk doorvoer als zij als grootste aandeelhouders plannen willen uitvoeren waar ik niet meer in geloof... Kunnen zij mij nog op e.o.a. manier aansprakelijk stellen?

Groet, Eduardo

Link naar reactie
  • 0

Dus schrijf je uit als bestuurder en neem ontslag als directeur. De andere aandeelhouders kunnen je hiervoor niet aansprakelijk stellen. Lees wel de arbeidsovereenkomst nog goed door.

Maak voor de zekerheid toch maar een melding betalingsonmacht. Baat het niet dan schaadt het niet.

Die aandelen raak je vanzelf kwijt, als de BV failliet gaat :)

Link naar reactie
  • 0

Ik lees hier nogal eens vervelende verhalen over bestuurders die prive meegetekend hebben voor (bank)kredieten. Daar zul je, wanneer je ontslag neemt, de andere partijen ook voor moeten informeren, toch?

Of vergis ik me?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar