• 0

Stille vennoot leent voor CV, invloed op hypotheek bedrag?

Goedenavond,

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een onderneming met nette resultaten om over te nemen. Inmiddels heb ik iets interessants gevonden en het plan is om een CV te starten, welke voor 100% door een stille vennoot gefinancierd wordt (20.000 euro).

De vergoeding die de stille vennoot krijgt is 1% rente per maand plus 5% van de omzet. Uitgaande van de resultaten in de afgelopen 3 jaar is de totale vergoeding zo’n 825 euro per maand. De verwachting is dat de resultaten zullen stijgen in de volgende jaren (meer tijd wordt er aan besteed en uitbreiding van activiteiten/promotie).

Aangezien de stille vennoot deels het bedrag zou moeten lenen (12500,-), en van plan is om een huis te kopen, vroegen we ons af of dit invloed heeft op de maximale hypotheek. Heeft iemand daar meer informatie over? Mijn inziens lijkt het me logisch dat het maximum hypotheek bedrag hoger kan, vanwege de hogere inkomsten, of zie ik dat verkeerd?

Ik zie graag een reactie met info tegemoetkomen. Suggesties over andere constructies dan een CV zijn ook welkom.

Ik dank u vriendelijk! ;D

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo RCDM

Het maximale bedrag waarvoor hypotheek gekregen kan worden zal naast het inkomen zeker ook van het onderpand afhangen. Zoals ik het nu lees

vennoot heeft 12500 spaargeld en wil dit in de cv steken

nieuw huis wordt gekocht zonder eigen inbreng

ik verwacht dat er dan sprake is van een tophypotheek

Dan zal er naar mijn verwachting geen mogelijkheid zijn om nog 12500 extra onder te brengen in de hypotheek lening. Ik denk dat hij al moeite genoeg krijgt om zonder dat bedrag zijn hypotheek rond te krijgen. Er kunnen uiteraard nog allerlei factoren meespelen die ik nu niet uit jouw verhaal kan opmaken waardoor het plaatje heel anders wordt.

Kortste klap is toch even informeren bij de financiers.

De hypotheekrente over het eventuele extra leenbedrag mag niet worden afgetrokken voor de ib maar dat is waarschijnlijk wel bekend.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

• 0

Als het CV-aandeel in box 1 belast is, dan kan de financieringsrente wel worden afgetrokken.

Maar wat wordt de rol van die stille vennoot exact? Want een verwachte vergoeding van 825 per maand (9.900 per jaar) op een investering van 20k lijkt me toch wat aan de hoge kant. Bij een vergoeding die afhankelijk is van de omzet moet je natuurlijk nog wel even opletten dat je kosten niet te hoog worden: als je een omzet maakt van 1 miljoen, maar geen winst, moet je toch 5% van 1 miljoen betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

@happy worker,

Inderdaad zou het dan een tophypotheek zijn, maar volgens mij zou het net kunnen. In ieder geval zal er geïnformeerd worden bij de financier, hopelijk kan die meer vertellen.

@ronaldinho.

In principe legt hij alleen het geld in, maar advies en ideeën regelmatig uitwisselen zal natuurlijk ook wel gedaan worden. Al met al zal hij zich niet bemoeien met het draaiende houden.

En inderdaad is de vergoeding aan de hoge kant, maar het heeft goede opbrengsten en 20.000 euro is voor mij helaas op geen andere manier te krijgen (huidige bedrijf in zwaar weer, bank kan niets betekenen).

De onkosten zijn in principe te verwaarlozen en zullen niet veel stijgen als de omzet stijgt, dus daar maak ik me niet al teveel zorgen over. Wellicht kunnen er wel extra voorwaarden bedacht worden om het eventuele risico te beperken.

In ieder geval bedankt voor de reacties, dat waardeer ik enorm! :)

• 0

dag rcdm

Ik heb nog wel een kanttekening bij de hypotheek!

Buiten dat het een tophypotheek wordt, zal de bank dus ook de cijfers van de CV willen zien en mede daarop hun oordeel geven.

Daarnaast worden tophypotheken echt niet meer zo simpel verstrekt als pakweg een jaar geleden. Zeker als de hypotheek meer gaat bedragen dan 125% van de executiewaarde, wat wel aannemelijk is. De kosten koper moeten immers ook gefinancierd worden. Ik vraag me ernstig af of hij deze hypotheek krijgt.

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar