• 0

"Gemeenten hebben weinig inzicht in sitebezoek"

Gemeenten hebben nauwelijks inzicht in de bezoekersaantallen op hun websites. Dit zegt burger@overheid na een onderzoek onder 183 gemeenten.

 

 

 

Alle Nederlandse gemeenten en provincies zijn benaderd voor het onderzoek, ongeveer eenderde van de gemeenten deed mee en tweederde van de provincies. Het onderzoek is uitgevoerd door Daadkracht Advies en Managementdiensten in opdracht van burger@overheid, een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken om de digitale overheid te verbeteren.

 

Slechts een kwart van de 183 gemeenten en 5 van de 8 provincies die meededen waren in staat om "bruikbare bezoekersinformatie" te geven, aldus burger@overheid. De gegevens waren niet voorhanden of er kon niet achterhaald worden op welke manier de bezoekersaantallen werden gemeten.

 

Zie verder: http://emerce.nl/archives/nieuws/Media_Marketing/15291.html

 

Welleke.....er achteraan!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Komt zeker door dat prachtige Smartsite wat ze gebruiken. Heerlijk product (ahum)...

 

Maar goed, ik denk dat het ook een klein beetje te maken heeft met de grootte van een gemeente. Een vriend van me is projectleider voor het internet gebeuren in Utrecht (en nou niet meteen allemaal gaan schelden ;D) en die heeft dit soort zaken altijd wel op orde geloof ik. Over andere grote gemeenten zegt hij dat ook altijd. Ik kan me op zich ook wel voorstellen dat gemeenten als Liemeer met plaatsjes als Nieuwveen en Ter Aar niet zoveel inzicht hoeven in hun stats ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik durf te wedden dat "gemeentes" best wel weten hoeveel bezoekers hun site trekt. Alleen je moet wel de persoon vinden die dat weet. Volgens mij zijn alleen de technische lui bij de gemeenten op de hoogte, maar bijvoorbeeld de communicatie afdeling weer niet.

 

Zo is het naar mijn idee bij meer organisaties. De technische beheerder heeft inzicht in het gebruik van de website (door logfiles etc), maar de marketingafdeling heeft niet het gewenste inzicht doordat die dat of niet krijgt van de technische beheerder of die informatie niet kan interpreteren. Daarom zijn wij ons ook op die marketeers gaan richten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ten hemel schreiend dat nog steeds veel gemeentes gewoon mail niet beantwoorden of dat het ontzettend lang duurt. Monden vol in de politiek over dicht bij de burger staan etc. maar liever niet met moderne middelen. Enkele grote gemeentes die het inmiddels goed op orde hebben daar gelaten. Het ligt natuurlijk niet aan de sites of techniek, het is gewoon een kwestie van mentaliteit/cultuur. Wie geeft er prioriteit aan goed contact met de burger.

 

Ook de politie ligt wat dat betreft fors achter. Wel een 0800 nummer waar je een callcentre aan de lijn krijgt wat heel slecht opgevolgd blijkt te worden (ook zelf ervaren) :-\. Geef mij een contactformulier op de politiesite van mijn woonplaats, eventueel op wijk waar ik dingen kan melden aan b.v. de wijkagent. Hoeft geen callcentre personeel te kosten, komt direct bij de juiste mensen en op een tijdstip dat het hen uitkomt. Ook eventueel terug reageren is dan veel minder omslachtig.

 

Ook huisartsen: waarom moet ik voro een telefonisch consult precies tussen 12:00 en 13:30 bellen en dan maar hopen dat ie niet in gesprek is ???. Als ik even kan mailen kan hij/zij het lezen en reageren op een rustig moment en gewoon declareren als telefonisch consult.... :)

 

Of ben ik zo'n kleine minderheid in Nederland die niet altijd op kantooruren dingen wil regelen. (en dan ben ik nog in staat om mijn eigen tijd in te delen....)

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ten hemel schreiend...

...tijd in te delen

 

Ik herhaal hem even niet helemaal...

 

In relatie hiermee was er laatst een rapport van een of andere adviesraad (ik kom verd*rie niet meer op de naam zo snel) die ditzelfde zeiden wat jij ook zegt. Waarom kan een verzekeringsmaatschappij op polisnummer zoeken, maar ook op postcode, naam, eerder gemelde schades, etcetera, en binnen 1 minuut een compleet dossier op de computer toveren en moet je bij de gemeenten nog steeds je id meenemen.

 

Goede conclusie van het rapport was het volgende:

 

gemeenten gebruiken maar al te vaak het excuus 'dat kan niet in verband met privacy en dergelijke', terwijl de eigenlijke reden simpelweg is dat ze niet willen/kunnen

 

Aan de ene kant begrijp ik het ook wel een klein beetje. De gemeenten hebben met bijvoorbeeld het GBA al jarenlang een verouderd systeem van hier tot jewelste wat met de grootst mogelijke moeite NIET te ontsluiten is (elke techneut zou zeggen, mwoh, kan makkelijk, maar helaas, met het GBA is dat dus niet zo!). Het is dan ook een ingewikkeld systeem en wat krijgt het rijk ervoor terug? NIETS.

 

Bij de belastingdienst daarentegen hebben ze hun zaakjes wel op order en waarom? Omdat daar geld geïnt wordt! Dus een klein beetje begrijpen kan ik het wel...

 

Niet dat ik het goedkeur uiteraard ;)

 

hmmm, typen zo op de late avond kan ik ook al niet meer

Link naar reactie
  • 0

Zo is het naar mijn idee bij meer organisaties. De technische beheerder heeft inzicht in het gebruik van de website (door logfiles etc), maar de marketingafdeling heeft niet het gewenste inzicht doordat die dat of niet krijgt van de technische beheerder of die informatie niet kan interpreteren. Daarom zijn wij ons ook op die marketeers gaan richten.

 

Gemeentevoorlichters vormen een grote vertical... ;D Zie je trouwens hoeveel aandacht zo'n onderzoekje krijgt. Volgens mij hebben we het daar al eens over gehad.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Zie je trouwens hoeveel aandacht zo'n onderzoekje krijgt. Volgens mij hebben we het daar al eens over gehad.
Idd, het is ook een goed idee van je. Alleen 1,2,3 uitvoeren valt me iets moeilijker. Maar ik heb al wel iets bedacht. Hiervoor moet ik echter technisch iets in orde maken voordat ik het ook daadwerkelijk kan onderzoeken. Dat gaat nog wat tijd in beslag nemen. Maar ik ben er wel op gebrand om nieuwswaarde te creëeren!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Alleen 1,2,3 uitvoeren valt me iets moeilijker.

 

Een idioot kan meer suggereren dan een techneut kan bouwen. Hoe moeilijk is het om een service te crëeren waardoor peers kunnen benchmarken? Ik zou daar mijn scores kunnen vergelijken met de averages en de best-of-class.

 

Als je zoiets hebt, dan kun je groepsgewijs werven. Kleed het aan als onderzoeksproject en bied deze doelgroep een dienst met begeleiding voor een bepaalde periode en een leuke prijs. Je kunt ook samenwerking zoeken met een vakblad, dat in jouw onderzoek van maand tot maand volgt. Is gwin-gwin-gwin voor iedereen.

 

Maar tja, is het te maken... ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja er zijn vast wel meer problemen te bedenken. Als ik een broodjeszaak begin, ga ik ook failliet als er onvoldoende klanten komen. Dat is toch het risico van ondernemen. Misschien heb je het al te druk om zo'n nieuw terrein te verkennen, en misschien is dat juist spannend. Dat is dus een keuze. Als je het toch wilt proberen, neem dan even 1:1 contact op - ik kan je wellicht helpen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.