• 0

Camper tbv bedrijfsuitvoering, kosten aftrekbaar en hoe?

Ik heb een bedrijf wat electronische modules verkoopt voor motoren. de verkoop gaat via mijn website, met Paypal- en Ideal betalingen.

Naast deze verkoop breng ik de modules aan de man tijdens motorevenementen en lokale bijeenkomsten van motorrijders (motorbeurs, toertochten, vergaderingen etc...)

Ik verkoop internationaal meer modules dan in Nederland, vooral Duitsland en Denemarken zijn een grote afzetmarkt.

Om de verkoop tijdens internationale evenementen te vergemakkelijken heb ik een camper gekocht om ter plekke te kunnen verkopen , vanuit de mobiele winkel dus.

de camper is aan alle kanten beletterd met mijn logo en foto's van motoren die zijn uitgerust met mijn module, er is dus duidelijk sprake van een camper die voor dat doel wordt gebruikt.

 

De camper is nu volledig door mezelf gefinancierd (faktuur op naam van het bedrijf) , vraag is, mag ik de camper als kosten opvoeren, en zoja, moet ik dat verdelen over een aantal jaar? En hoe zit dat met diesel, verzekering wegenbelasting en zo?

 

bij voorbaat hartelijk dank!

belettering_vol_2.thumb.jpg.113208f3039fe22c95098c19ffbb88e3.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier is een ander ;)

 

De camper mag je volledig zakelijk aanmerken. Afschrijven in 5 jaar en alle kosten en BTW ten laste van de zaak. MAAR: dan zit je weldegelijk vast aan de bijtelling wegens het privé gebruik van een auto van de zaak.

 

Ik kan nl. ook een laptop met internetverbinding in mijn auto leggen, de auto bestickeren met reclame van de werkgever en zo rondjes rijden en maar roepen dat ik altijd en overal fiscaal advies kan geven. Zo werkt het helaas niet.

 

De camper is onder de wet BPM namelijk een personenauto! De IB bijtelling richt zich qua definitie personenauto naar de BPM en dus is de bijtelling verschuldigd. Blijft even de vraag of jouw camper 25 jaar of ouder is (bijtelling over dagwaarde).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En als je een km administratie hebt en hem (vrijwel)alleen zakelijk gebruikt ?

 

Ik word eigenlijk geacht om mijn producten voor campers te testen in de praktijk en mij regelmatig binnen de doelgroep te begeven. Bij mijn voormalig werkgever was er een deal met de inspecteur. Er moest een klein bedrag per week worden gerekend voor het "genot" van de bedrijfscamper maar het grootste deel was gewoon bedrijfsmatig gebruik.

 

Heb er wel eens over gedacht om een camper te huren om producten te testen gedurende een week en de kosten voor bijvoorbeeld 80% af te trekken. Wellicht eens een briefje naar de inspecteur sturen.

Link naar reactie
  • 0

Hier is een ander ;)

 

De camper mag je volledig zakelijk aanmerken. Afschrijven in 5 jaar en alle kosten en BTW ten laste van de zaak. MAAR: dan zit je weldegelijk vast aan de bijtelling wegens het privé gebruik van een auto van de zaak.

 

Ik kan nl. ook een laptop met internetverbinding in mijn auto leggen, de auto bestickeren met reclame van de werkgever en zo rondjes rijden en maar roepen dat ik altijd en overal fiscaal advies kan geven. Zo werkt het helaas niet.

 

De camper is onder de wet BPM namelijk een personenauto! De IB bijtelling richt zich qua definitie personenauto naar de BPM en dus is de bijtelling verschuldigd. Blijft even de vraag of jouw camper 25 jaar of ouder is (bijtelling over dagwaarde).

 

Groet

Joost

hartelijk dank voor de reactie.

de camper is van 1992, de nieuwwaarde is volgens mij wat moeilijk te bepalen.

als ik de reactie van Hans lees, zou ik dus én een goede km-administratie moeten bijhouden, én moeten registreren dat ik ook daadwerkelijk aanwezig ben geweest bij de evenementen (foto's, etc...)

 

Is er ook een tussenvorm mogelijk, om bijvoorbeeld de helft van de camper als kosten op te voeren, en dan ook maar de helft van de bijtelling te krijgen?

Of moet ik, wat hans ook al schreef, een deal maken met de belastingdienst?

 

bij voorbaat weer hartelijk dank ! :)

Link naar reactie
  • 0

hallo

 

Ik rij zelf in een chevy van. Dat is dan ook een soort van camper.

Deze heb op grijs kenteken en rijd ik prive. Dus wel het lage ondernemers tarief

Ik reken de kilometer zakelijk allemaal door voor 19cent per km. werkt goed en zo krijg ik geen bij telling en heb ik geen last van het moeilijk bijhouden van de kilometer. Nu alleen maar de zakelijke.

Volgens mijn boekhouder mag deze constructie zo.

 

mischa

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

Link naar reactie
  • 0

 

 

Is er ook een tussenvorm mogelijk, om bijvoorbeeld de helft van de camper als kosten op te voeren, en dan ook maar de helft van de bijtelling te krijgen?

Of moet ik, wat hans ook al schreef, een deal maken met de belastingdienst?

 

No can do. Het is zakelijk met bijtelling of privé met 19 cent per zakelijke KM zoals Mischa schreef. Een andere vporm wordt echt geen deal voor gemaakt door de fiscus..

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Misschien een domme vraag, maar is die camper nog steeds geschikt om meerdere mensen in te vervoeren? Of heb je hem zodanig verbouwd dat er achter de voorstoelen geen zitplekken met gordel meer zijn om te kunnen en mogen gebruiken tijdens het rijden?

 

Als dat laatste het geval is, dan kan je in ieder geval proberen om een deal met je inspectie te krijgen over toepassing van de gunstiger regeling voor bestelauto's die door aard (grote afmetingen!) en inrichting (o.a. vaste stellages) nagenoeg uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Laat dit over aan een fiscalist, dan heb je m.i. meer kans op succes.

 

Lukt dit niet, dan geldt t/m 2009 de youngtimerregeling. Je krijgt bij > 500 km privé dan bijtelling over de gemiddelde verkoopwaarde in 2009. Als de youngtimerregeling per 1-1-2010 alleen nog maar geldt voor auto's ouder dan 25 jaar, dan mag je hem m.i. op grond van die bijzondere omstandigheid naar privé halen. Dus dan kan je een administratie bijhouden van en een km-vergoeding van € 0,19/km krijgen voor je zakelijke ritten. Let wel: dit geldt alleen als je de camper voor tenminste 10% privé gebruikt. Anders is de auto verplicht ondernemingsvermogen!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • -1

Minder dan 500 km prive, geen bijtelling. Rijd je meer dan bijtelling over de nieuwwaarde. Stel dat dit toen in guldens 75.000 gulden was dan zou dit nu omgerekend ca. 34.000 euro zijn en daarvan moet je 25% bijtellen op je belastbare inkomen! Zorg dat je onder die 500 km. blijft. Een handig hulpmiddeltje is de trevler. Een soort tomtommetje, maar dan zo klein als een bankpasje die al je ritten registreerd. Deze kun je later is excell openen en printen, aanpassen ed.

 

www.trevler.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.