• 0

Waarde bedrijf

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoewel mijn broer (Nyenrodiaan) zou zeggen: "Twee keer de helft" (volgens mij zijn manier om te zeggen dat hier niet echt een standaard formule voor is), zou ik als ik jou was gewoon 'test the water'-- je bedrijf te koop aanbieden voor een bedrag (b.v. tussen 5 en 10x de nettowinst) en kijken 'wat het doet'. Wat voor reacties je krijgt. Wat vergelijkbare bedrijven vragen.

Het maakt ook uit hoe je klantenbestand eruitziet, hoe de markt momenteel is, waar de goodwill op vastgesteld wordt, enzovoorts.

Je kunt bovendien overwegen een aandeel te houden in je bedrijf, toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jasper,

 

Alhoewel mijn collega's wel bepaalde kennis bezitten is hun antwoord iets te simpel.

 

Waarde is subjectief. Er zijn diverse redeneringen voor de waardering van een bedrijf; koop/verkoop, liquidatie, fiscale zaken, etc..

De waarde is niet een som van 10x de winst of 1x de omzet.

 

De waarde wordt beinvloedt door interne en externe factoren, zoals economisch klimaat, marktomstandigheden, SWOT, financiele positie, etc.

 

Tot slot wil ik nog opmerken dat de waarde van een bedrijf niet hetzelfde is als de prijs van een bedrijf.

 

De prijs wordt bepaald door de markt.

 

Over het verschil tussen prijs en waarde ga je onderhandelen.

 

Zoals je ziet komt er bij het bepalen van de waarde van een onderneming meer kijken dan je op een regenachtige zondagmiddag denkt te kunnen vaststellen.

 

Zorg dus dat je bij het vaststellen professionele deskundigen inschakelt die je behulpzaam zijn bij het vaststellen van de waarde.

 

Succes.

 

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad... winst kan bepalend zijn, maar in veel situatie is de winst ook niet bepalend... Bovendien, over welke 'winst' praten we? De operationele winst? EBIT(DA)? netto winst? Misschien kan je een 'free hour' krijgen bij een accountant die ervaring heeft in jouw branche... Die kan je zeer zeker meer vertellen over de wijze waarop de waardebepaling bij jouw soort bedrijven normaalgesproken plaatsvindt.

suc6

Link naar reactie
  • 0

Winstmultiples gebaseerd op welke winst (netto, EBIT, EBITDA) dan ook zijn altijd een afgeleide van de toekomstige operationele kasstroom.

 

Met andere woorden hoeveel geld kan er in de toekomst gegeneerd worden met jouw onderneming. Vervolgens moet je deze kasstroom afzetten tegen het risico dat genomen moet worden om deze kasstroom te realiseren en de kans dat dit ook daadwerkelijk gaat lukken. Met een moeilijk woord wordt dit verdisconteren genoemd.

 

Zoek op internet maar eens naar de berekening van de netto contante waarde van een kasstroom. De formule zelf is niet zo moeilijk, de juiste rendementseis vaststellen is daarentegen per definitie subjectief en daardoor is de uitkomst voor iedereen anders.

 

Deze werkwijze geeft niettemin een redelijke indicatie van de mogelijke waarde van je onderneming.

 

De prijs die iemand bereid is om te betalen is echter in sterke mate afhankelijk van de positie van de koper en de voordelen die jouw bedrijf heeft voor de koper. Het is dus zeker zaak om goed te kijken naar de positie van de koper en de reden waarom hij zou willen kopen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad... winst kan bepalend zijn, maar in veel situatie is de winst ook niet bepalend... Bovendien, over welke 'winst' praten we?

 

En wat nou als je bedrijf dat je wilt "kopen" een schuld heeft van ongeveer 50% van de jaaromzet.

En blijkt mee te stijgen met de jaarlijkse stijging omzet ( net onder de inflatie).

Link naar reactie
  • 0

Beste Jasper,

 

Alhoewel mijn collega's wel bepaalde kennis bezitten is hun antwoord iets te simpel.

 

Waarde is subjectief. Er zijn diverse redeneringen voor de waardering van een bedrijf; koop/verkoop, liquidatie, fiscale zaken, etc..

De waarde is niet een som van 10x de winst of 1x de omzet.

 

De waarde wordt beinvloedt door interne en externe factoren, zoals economisch klimaat, marktomstandigheden, SWOT, financiele positie, etc.

 

Tot slot wil ik nog opmerken dat de waarde van een bedrijf niet hetzelfde is als de prijs van een bedrijf.

 

De prijs wordt bepaald door de markt.

 

Over het verschil tussen prijs en waarde ga je onderhandelen.

 

Zoals je ziet komt er bij het bepalen van de waarde van een onderneming meer kijken dan je op een regenachtige zondagmiddag denkt te kunnen vaststellen.

 

Zorg dus dat je bij het vaststellen professionele deskundigen inschakelt die je behulpzaam zijn bij het vaststellen van de waarde.

 

Succes.

 

 

Michael Klijn.

 

Tjonge jonge, waar hebben we het hier over? Een webhosting bedrijf van een 16 jarige :-\ Hartstikke leuk, maar laten we alsjeblieft met twee benen op de grond blijven staan. EBITDA, Discouted Cashflow, Waarde, Verkoopprijs ....

 

Zet het te koop voor 10 x de winst en kijk wat er gebeurt ....

 

@Happy Rabit, als de schuld stijgt met met de toename van de omzet, wordt er negatieve winst gemaakt, dan krijg je geld toe als je het bedrijf over neemt (no kidding)

 

Pas op, dat je je geen kat in de zak laat verkopen!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Met alle respect, maar op www.webhostingtalk.nl staan veel hostingbedrijven van "16-jarigen" te koop. Ook serieuze bedrijven, daar niet van, maar daar gaan ze volgens mij voor 2x / 3x de omzet. Wellicht kan je daar de boel te koop aanbieden en daadwerkelijk van de hand doen als je een goed bod krijgt waar je tevreden mee bent? Er zitten veel hostingbedrijven te springen om extra klanten/uitbreiding door een kleinere partij over te nemen. Beetje het idee van kralen verzamelen tot een mooie ketting zoals Heineken met brouwerijen in Rusland doet.

 

Mocht je niet verkopen, nog een paar jaar doorgroeien en dan de boel van de hand willen doen, dan kan je de NCW erbij nemen ;)

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

OK, 2x of 3x maakt niet uit. Het is Xx de winst voor een bepaald soort bedrijf. Heel veel moeilijker is het niet. Ik vind 2 a 3x de winst wel weinig voor abonnementsgebonden omzet. Misschien moet ik zelf maar eens gaan kralenrijgen. ;)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils: als ervaringsdeskundige in deze branche kan ik met enige zekerheid verklappen dat er veel "budgethosters" zijn met enkele tientallen/honderden klanten die een paar euro per maand betalen voor een heleboel gigabytes, emailadressen en weet ik veel wat nog meer. Echter, dit zijn ook de klanten die snel overstappen van provider naar provider, dus in dit type hostingproviders zit veel verloop c.q. risico. Vandaar de lage overnameprijzen. Succes ermee als je erin gaat ;D

 

Als je wel een goede klantenportfolio hebt zoals andere bedrijven (ik noem geen namen ;)) kan je natuurlijk wel wat meer vragen/verwachten. Maar ook dat soort bedrijven staan weleens op dat forum aangeboden, dus kijk er eens naar zou ik zeggen.

 

Succes!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nils, Hoi Bratpack,

 

Volgens mij praten jullie een beetje langs elkaar: Bratpack heeft het over 2 tot 3 keer de omzet terwijl Nils dacht dat hij het had over 2 tot 3 keer de winst. De eerste waardering is niet bepaald laag te noemen, de tweede wel.

 

Blijft dat deze discussie een erg hoog theoretisch gehalte heeft zoals elke discussie over waarderingen van bedrijven. Uiteindelijk gaat het er altijd om dat de waarde en/of prijs van een bedrijf in de praktijk bepaald worden door vraag en aanbod of kortom "wat een gek er voor geeft".

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat dit een oud draadje is, maar het popt up in Google en dus komen er bezoekers op binnen.

 

Vandaar even een linkje naar mijn column De essentie van bedrijfswaardering. Kan de bezoekers zomaar behulpzaam zijn... (er volgen overigens nog meer colums).

 

Verder kan je nog zoeken op de posts van Manon of op die van mij. Nu is dit draadje volgens mij compleet...

 

Edit: Wijze les: een draadje is nooit compleet... vul maar aan!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.