• 0

Innovatieconferentie (Willem Schoonen)

Een opmerkelijke bijeenkomst, vorige week. Het Forum voor Techniek en Wetenschap (FTW), onder leiding van Jan Zuidam (DSM), belegde zijn eerste Innovatieconferentie. En het leek alsof dingen die nooit van de grond zijn gekomen, mogelijk werden. Ambtenaren die in Den Haag als jaren zitten te ploeteren op innovatiebeleid, stonden met hun oren te klapperen.

 

Natuurlijk was niet alles op die conferentie geheel nieuw of baanbrekend. Maar Zuidam had verschillende initiatieven op het juiste moment bijeengebracht.

 

Op die conferentie kondigde Maria van der Hoeven aan de Wet op het Hoger Onderwijs (WHO) te willen wijzigen. De klassieke taken van de universiteit (onderwijs en onderzoek) worden uitgebreid met de wettelijke plicht te zorgen voor kennisoverdracht en -valorisatie. Die laatste taak staat nu ook al in de wet, maar in zeer vage bewoordingen. Verhoeven wil een scherpere formulering, die universiteiten verplicht werk te maken van kennisbescherming en van de link tussen kennisontwikkeling en industriële innovatie.

 

De kritische geest zal vragen wat een wetswijziging zal veranderen; papier is immers geduldig. Maar dit is van belang; het ministerie van OC&W heeft nooit gevoeld voor zo'n scherpere formulering. OC&W heeft, mét de universiteiten, altijd gewaakt over de vrije, academische wetenschap, zonder winstoogmerk. De tijden zijn veranderd. Het besef dringt door dat Nederland veel hoogwaardig academisch onderzoek heeft, maar daarvan in de markt te weinig vruchten plukt. De zorg voor die vruchten wordt nu een wettelijke plicht, als het aan Van der Hoeven ligt.

 

Het beroerde is dat de minister er meteen bij zegt dat de universiteiten niet hoeven te rekenen op extra geld om deze belangrijke taak uit te voeren. Geld heeft Van der Hoeven niet. Dat is belachelijk; Den Haag kan niet verwachten dat de universiteiten nieuwe taken op zich nemen als die daarvoor de middelen niet krijgen.

 

Met de wetswijziging wordt de eerste stap gezet. En nu zal Den Haag er ook de middelen voor moeten geven.

 

Er was meer goed nieuws op de Innovatieconferentie. Philips kondigde aan zijn High Tech Campus in Eindhoven open te stellen voor technostarters. Jonge innovatieve ondernemingen kunnen daar niet alleen kantoorruimte vinden en restaurants, maar ook labfaciliteiten, waaronder clean rooms. En, wellicht belangrijker, management expertise.

 

Ook DSM maakte bekend zijn campus, in de buurt van Maastricht, open te stellen voor technostarters. DSM is een van de zeer weinige ondernemingen in Nederland die een degelijke corporate venturing strategie heeft ontwikkeld. De openstelling van de eigen R&D-campus sluit daarbij aan. Bovendien maakte DSM bekend dat het samen met de Industriebank LIOF een nieuw fonds voor durfkapitaal heeft opgezet: Limburg Ventures. Het fonds zal vooral investeren in starters op het gebied van de life sciences en nieuwe materialen.

 

De technische universiteiten (Twente, Eindhoven, Delft) maakten op de Innovatieconferentie bekend dat zij samen een trainings- en coachingprogramma zullen opzetten voor technostarters. En de leden van het organiserende Platform voor Techniek en Wetenschap gaan ook individueel hun diensten aanbieden als coaches van starters.

 

Het is nog niet de revolutie, maar het ziet er toch naar uit dat er iets gebeurt. Nederland lijkt eindelijk in de gaten te krijgen dat het niet meer in de voorhoede loopt, en dat het zeer veel inspanningen zal kosten om daarin weer terug te keren. Het veld voelt die urgentie blijkbaar. Hopelijk is datzelfde gevoel terug te vinden in de Innovatienota die het kabinet deze week naar de Tweede Kamer stuurt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, ik ben erg onder de indruk van de intenties die tijdens de conferentie zijn geuit. Ook ik ben het meest onder de indruk van de belofte van de minister van OC&W. Dit is een culture shock. Als zij echt de WHO wil aanscherpen en voor het eerst uitdrukkelijk wil opnemen dat het de taak is van univeristeiten om aan kennisvalorisatie te doen, dan vind ik dat fantastisch.

Het gebeurde nog veel te vaak dat bestuurders en hoogleraren in univeristieten dat vaagheid van de wet gebruikten om zich achter te schuilen. Er werd nog te vaak geroepen: ja maar het valoriseren van kennis staat niet in onze taakstelling. Nou, bij deze zullen die mensen betere smoezen moeten verzinnen.

Wel jammer dat de minister er geen geld voor vrij wil maken. Dat is hetzelfde als een huwelijksaanzoek doen en dan de bruiloft niet laten doorgaan. Ze heeft toch al zo veel geld voor de kenniseconomie ingepikt van D66 (volgens mij is ze met 400 miljoen gaan lopen). Dat zou ze nou moeten stoppen in kennisvalorisatie. Niet alleen woorden, maar ook daden.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Hé molecuultje,

Wel jammer dat de minister er geen geld voor vrij wil maken. Dat is hetzelfde als een huwelijksaanzoek doen en dan de bruiloft niet laten doorgaan.

 

Hoe verhoudt zich dat met onderstaande uitspraak in deze draad?

Wat mij stoort aan de discussie hier is dat de overheid steeds wordt afgezeken, maar dat al die private partijen wel willen dat diezelfde overheid vooral veel geld stopt in al die private clubjes. Zelfs de grote bedrijven zijn pas bereid om geld te stoppen in technostarters als de overheid minimaal voor de helft meegaat.

Private partijen vinden maar al te makkelijk dat publiek-private samenwerking betekent dat de publieke kant geld moet sluizen naar de private kant en dan gewoon zijn bek moet dichthouden, omdat ie er geen verstand van heeft.

Dat noem ik geen samenwerking, als je het mij vraagt.

 

Begrijp ik goed dat je kotst van private partijen die niet in beweging komen als de overheid niet voor de helft meedoet en dat je van publieke partijen wél accepteerd dat ze geen stap extra verzetten zonder daarvoor beloond te worden met extra geld?

 

Publieke partijen worden geacht de publieke zaak te dienen, maar dat is klaarblijkelijk niet zo. Publieke partijen dienen vooral hun eigen zaak.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vergeet in deze context niet, Nils, dat EZ al een heel lange tijd geld stopt in het stimuleren van het innovatieklimaat. Ik zeg hiermee vooral dat de resultaten van de efforts een stuk beter zouden zijn, als beide ministeries hun krachten zouden bundelen en OC&W op dit vlak ook haar bijdrage zou leveren. Tenslotte is een hoop geld dat D66 voor de kenniseconomie had uitonderhandeld bij OC&W terecht gekomen. Ik zou het persoonlijk mooi vinden als dat nou ook eens (voor een deel) naar de kenniseconomie zou gaan. Ik zeg niet dat de overheid perfect is. Ik vind alleen dat kritiek leveren voor de kritiek zonder daarbij een constructieve oplossing te bedenken geen goede optie.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ha Molecuultje,

 

Het is niet helemaal een antwoord op mijn vraag. Private partijen worden geacht eerst zelf wat te doen en publieke partijen worden geacht eerst een incentive te ontvangen voor ze in beweging komen. Is dat de bedoeling? In princiepe is dat meten met twee maten. Dat is niet netjes.

 

Ik hou helemaal niet van kritiek geven op de overheid. Ik ben van huis uit een blije vogel, maar zolang de overheid publieke initiatieven voortrekt boven private initiatieven blijft het lastig samenwerken.

 

Laten we eerst zorgen voor een level playing field, dan kan ik eindelijk mijn mond houden.

 

Een "echte" dialoog zou ik trouwens ook wel waarderen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.