• 0

Ontheffing administratieplicht v.o.f.

Beste allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum en heb al even lopn neuzen maar kwam niet echt een antwoord tegen op mijn vraag.

Ik heb een v.o.f. en komen wij aanmerking voor de kleine ondernemingsregeling. Echter hebben wij toen we gestart zijn dit opgegeven bij de Belastingdienst aangezien we zonder BTW nummer geen inkopen konden doen bij de groothandels (detailhandel).

Nu lees ik op de website van de belastingdienst dat er een ontheffing geldt voor ondernemers die in aanmerking komen voor de kleine ondernemersregeling.

Weet iemand hier meer van? Ik ben in maart 2008 begonnen en heb sindsdien gewoon aangifte gedaan - elk kwartaal -.

 

 

Groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

De site van de belastingdienst is m.i. zeer duidelijk in deze.

 

Er wordt duidelijk aangegeven wat de voorwaarden zijn en hoe dit vast te stellen. Tevens wordt er aangegeven hoe te handelen om er een beroep op te doen.

 

Mocht je na het lezen hiervan nog vragen hebben laat dat dan weten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie!

 

Het is mij ook duidelijk alleen vroeg ik me af of er meer mensen in zo'n gelijkbare situatie zitten of hebben gezeten.

Maar ik denk dat ik gewoon de belastingbrief een brief stuur met daarin het verzoek tot ontheffing.

 

Ben ik dan nog wel verplicht om een administratie bij te houden (voor derden) op basis van een andere wet?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden!

 

Natuurlijk, compleet vergeten!

Daarnaast had nog wel een andere aanvullende vraag. Misschien denk ik te moeiljik maar kom er even niet uit.

Op de site staat

Als u, na ontheffing, besluit facturen uit te schrijven, mag u geen btw op de factuur vermelden.

Maar ik mag nog wel gewoon btw (0,19%) in mijn verkoopprijs berekenen toch? Alleen op de bon die de klant krijgt mag geen btw tarief vermeldt zijn dus alleen de verkoopprijs (waar dan de btw wel in verrekend is uiteraard).

 

Hoor het graag.

 

 

Groet,

Link naar reactie
  • 0

Het maakt niet uit welke verkoopprijs je hanteert.

In de verkoopprijs kan elk opslagpercentage gehanteerd worden. Dus ook de 19% van de BTW.

 

Op de factuur mag echter geen BTW genoemd worden.

Dus ook niet "Prijs incl. % BTW".

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Nu je voor o.a. de IB toch gewoon moet blijven administreren, zou je niet gewoon om een jaaraangifte vragen. Nadeel van de ontheffing is dat je ook geen voorbelasting meer kunt claimen.

 

Als je de kleine ondernemersregeling toepast mag dat wel. Bovendien heb je daar geen toestemming van de inspecteur voor nodig. Als je aan de voorwaarden voldoet, pas je 'm toe.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Jaaraangifte is een goed idee! Dan blijf ik nog steeds onder de kleine ondernemersregeling vallen. Wij hebben een klein winkeltje en in de zomer zijn de opbrengsten over het algemeen minder. Dan is het juist slim om de voorbelasting te te vragen aangezien meer inkoop dan verkoop!

 

Bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid: mocht je toch btw hebben vermeld op de factuur, dan ben je (ondanks ontheffing of vrijstelling) verplicht deze aan te geven en af te dragen.

 

De jaaraangifte is overigens niet gunstiger als je door de kleine ondernemersregeling op 0 te betalen uitkomt. De jaaraangifte is alleen gunstig als je per saldo terug krijgt, maar dan is de kleine ondernemersregeling ook niet van toepassing. Blijf je dus zeker tussen de 0 - 1334 euro te betalen per jaar, dan is de ontheffing een mooie manier om de administratieve lasten te verlichten.

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid: mocht je toch btw hebben vermeld op de factuur, dan ben je (ondanks ontheffing of vrijstelling) verplicht deze aan te geven en af te dragen.

 

De jaaraangifte is overigens niet gunstiger als je door de kleine ondernemersregeling op 0 te betalen uitkomt. De jaaraangifte is alleen gunstig als je per saldo terug krijgt, maar dan is de kleine ondernemersregeling ook niet van toepassing. Blijf je dus zeker tussen de 0 - 1334 euro te betalen per jaar, dan is de ontheffing een mooie manier om de administratieve lasten te verlichten.

 

Dat eerste klopt, maar dat tweede? Jaaraangifte verlicht toch ook de administratieve lasten? Maar een jaaraangifte is n.m.m. juist niet gunstig als je terugkrijgt, zeker niet als de voorbelasting in de zomermaanden het hoogst is. Je moet dan ruim een half jaar wachten op je teruggaaf. En idd: de kleine ondernemersregeling mag niet worden toegepast als het saldo van je aangifte negatief is.

Oh en de ' eerste' grens ligt trouwens 11 euries hoger, nl. op 1.345 euries.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als ik vraag om ipv kwartaal aangifte jaaraangifte te doen dan kan ik toch nooit de voorbelasting terugvragen?

Kwartaal 1 en 2 belasting verschuldigd 500

Kwartaal 3 belasting teruggave 400

Kwartaal 4 belasting verschuldigd 300

Kom ik op 500-400=100 +300 = 400 verschuldigd.

 

Ik kom dan aan het eind van het jaar toch negatief uit (voor mij). Alleen wordt die 400 op basis van de klein ondernemersregeling kwijtgescholden.

 

Of zit ik er nu helemaal naast? ik hoor het graag!

Link naar reactie
  • 0

Huh jaaraangifte gunstiger? Bij het vorige rekensommetje kwam ik negatief uit (voor mij). Als ik van een kwartaal meer voorbelasting heb betaald kan ik dat direct terugvragen. Bij een jaaraangifte compenseert dit met de andere kwartalen.

Dus dan is een kwartaal aangifte toch gunstiger?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kleine spraakverwarring: negatief betekent een teruggaaf voor de belastingplichtige. Dat wordt door de laatste wellicht als positief ervaren.

Als je zoals in jouw voorbeeld 400 euries per saldo per jaar moet betalen en die via de kleine ondernemersregeling (KOR) in je zak mag steken, is een jaaraangifte alleen voordelig vanwege het feit dat je maar 1 keer per jaar een administratieve last hebt.

 

Als je per kwartaal aangifte doet moet je die teruggave (negatieve aangifte) uit kwartaal 3 aan het eind van het jaar toch verrekenen, zodat de KOR op 400 uitkomt.

 

Als je per saldo in een bepaald jaar geld terugkrijgt van de fiscus en dus geen recht hebt op KOR, is een kwartaalaangifte en mss zelfs een maandaangifte gunstig omdat je dan niet zolang op je geld hoeft te wachten.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nu raak ik het even kwijt.

 

Als ik geld terugkrijg van de belastingg dan val ik niet meer onder de KOR? Dus als blijkt - als ik per kwartaal aangifte doe - ik geld verschuldigd ben aan de belasting dit gewoon moet betalen en dit dus niet onder de KOR mag rekenen?

 

Ik moet er wel bij zeggen dat het niet om een groot bedrag gaat dat ik in kwartaal terugkrijg. Verschil tussen ontvangen en betaalde btw is weinig zeg maar. Ik weet niet of een jaaraangifte dan wel nut heeft. Ik kan dan beter om ontheffing vragen m.i.??

Link naar reactie
  • 0

Nu raak ik het even kwijt.

 

Als ik geld terugkrijg van de belastingg dan val ik niet meer onder de KOR? Dus als blijkt - als ik per kwartaal aangifte doe - ik geld verschuldigd ben aan de belasting dit gewoon moet betalen en dit dus niet onder de KOR mag rekenen?

 

Ik moet er wel bij zeggen dat het niet om een groot bedrag gaat dat ik in kwartaal terugkrijg. Verschil tussen ontvangen en betaalde btw is weinig zeg maar. Ik weet niet of een jaaraangifte dan wel nut heeft. Ik kan dan beter om ontheffing vragen m.i.??

 

Het lastige bij de KOR is, dat je vooraf moet inschatten hoe je jaarsaldo uitpakt. Je eerste zin klopt dus, maar geldt dan voor het jaarsaldo. Voorbeelden (en ik ga er even vanuit dat je geen verlegde omzet hebt):

 

kwartaal 1 saldo 300 te betalen

kwartaal 2 saldo 500 teruggaaf

kwartaal 3 saldo 200 te betalen

kwartaal 4 saldo 100 te betalen

 

1e kw pas je de KOR toe, 2e kw vraag je 500 terug, 3e kw zou ik geen KOR toepassen (want al meer teruggehad dan afgedragen) en hetzelde zou ik doen bij het 4e kw.

 

Aan het eind van het jaar blijkt dat je recht had op 100 KOR (=jaarsaldo). Je hebt echter al 300 toegepast (1e kw). Dus moet je op de aangifte van het 4e kw in de KOR-rubriek min 200 opgeven. 'Min 200' = negatieve KOR en dus op te tellen KOR.

 

Het is echt niet simpel, maar schijf het zelf even op in 2 staatjes: 1 is wat je betaald hebt op aangifte en 2 is je KOR-berekening.

 

Zelfde voorbeeld maar nu 4e kw 500 teruggaaf. Toen je op het 1e kw de KOR toepaste wist je nog niet dat je jaarsaldo negatief zou worden. Nu je dat na het 4e kw wel weet, weet je dus ook dat je alle toegepaste KOR terug moet betalen. Dat doe je dus weer door op die laatste aangifte negatieve KOR in te vullen.

 

Alleen vanwege die schatting en het gereken achteraf zou een jaaraangifte al handiger zijn.

Ontheffing beter? In het laatste voorbeeld zeker niet. Zonder ontheffing krijg je 500 terug, met ontheffing niet.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.