• 0

Claim zelfde bedrijfsnaam

Beste ondernemers,

 

Ik ben nieuw hier en heb meteen een dringende vraag.

 

Ik ben begin september gestart met een reclame adviesbureau, en nu belt iemand mij vanmiddag op met de claim dezelfde bedrijfsnaam te hebben.

 

Nu kan ik zijn standpunt wel begrijpen met de naam, die lijkt inderdaad op elkaar, maar hij is ook van mening dat ik mijn inspiratie bij hem vandaan heb, terwijl ik nog nooit op zijn site ben geweest, volgens hem leek zijn logo ook op de mijne, maar die gelijkenis ontgaat mij helemaal.

 

Ik denk dat er ook een stukje ergernis meespeelt, zijn website staat namelijk op pagina 2 als je de exacte naam van zijn site spelt in Google, terwijl die van mij dan bovenaan staat, maar ik vind dat hij dan zijn site beter moet optimaliseren.

 

De KvK medewerker vroeg mij wel of ik er niet om gaf dat er een bedrijf was met een naam die erop leek, maar kwam toen tot de conclusie dat ik in een heel andere regio werkzaam ben (ik in het noorden, het andere bureau in het zuiden) en dat de naam anders klinkt en anders gespeld wordt.

 

Even voor de duidelijkheid (niet om te spammen!) mijn bedrijfsnaam: HET Reclame adviesbureau.

 

Zijn naam: HET bureau voor reclame.

 

Nu is mijn vraag: zijn er hier ondernemers die met zoiets ervaring hebben gehad en hoe kan ik zoiets op een nette en eerlijke manier oplossen? Ik ben wel bereid om HET te veranderen in 'het' dat pas namelijk ook bij mijn logo.maar ik heb net alles aangeschaft en alles geschilderd in mijn huisstijl dus ben niet echt van plan om per direct om te slaan.

 

Ik zou het heel fijn als er iemand is die hier meer over kan vertellen, ik vind het zelf niet zo'n probleem maar hij blijkbaar wel.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit zijn veel te algemene namen om bescherming te kunnen genieten en daarnaast ook nog voldoende verschillend om verwarring te voorkomen.

Heb ook eens wat algemenere namen geregistreerd bij de kvk en kreeg ook direct de melding dat het te algemene woorden waren om bescherming te genieten.

 

Verwacht niet dat dit echt problemen zou opleveren.

 

Maar kijk ook eens rond op www.domjur.nl

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt dus te gaan om HET.

 

H.E.T. is geregistreerd als merknaam voor oa reclame.

http://register.boip.int/bmbonline/details/trademark/show.do?markID=1977124&markNumber=786528&markNumberType=REG

 

Mogelijk is HET van de tegenpartij als beeldmerk geregistreerd. Hij heeft er een ® bij staan maar die heeft geen waarde in Nederland. HET als beeldmerk is niet zomaar te vinden in het merkenregister omdat er meer dan 1000 zijn met HET in de naam. De vraag is vervolgens of HET met hoofdletter en iets erbij beschermd zou kunnen zijn via het auteursrecht. Ik denk van niet.

 

Ik kan jouw site niet openen. Problemen of toch maar HET hazenpad gekozen? Wat zijn de argumenten van de tegenpartij behalve dat het er op lijkt?

Link naar reactie
  • 0

Uit de post van de TS maak ik op dat geen van beide partijen (Zwolle resp. Waalwijk?) de partij uit Niebert is die eigenaar van het HET merk voor reclame is. Of heb ik het mis?

 

En als ik het niet mis heb, wat dan? Beide partijen maken inbreuk op het merkrecht van Niebert. Geen probleem als Niebert er geen probleem mee heeft (of onwetend is). Maar wat als deze rechthebbende actie onderneemt?

Link naar reactie
  • 0

Denk ook dat het woord HET niet het probleem is. HET kan geen woordmerk zijn. Maar wel een beeldmerk. Nu ik de website niet kan openenen is vergelijken niet mogelijk.

DE kan niet als merk maar als je D.E. op een pak koffie zet heb je een probleem. Het logo kan als beeldmerk beschermd zijn en auteursrechtelijk.

 

Er is een heel kleine kans dat HET in combinatie met reclame bureau in kleine letters opgevat kan worden als uniek en met het stempel van de maker. Maar dat lijkt me toch heel sterk.

 

Kunnen jullie de site wel openen?

Link naar reactie
  • 0

website werkt hier wel ja.

website die hij heeft opgegeven wordt doorgestuurd naar een andere domeinnaam en dat is de domeinnaam van zijn e-mail adres.

 

Overigens beetje raar, je hebt een bepaalde handelsnaam, maar die domeinnaam die hetzelfde is als je handelsnaam stuurt je door naar een andere domeinnaam waarop vervolgens weer de naam staat van de domeinnaam die je doorstuurt naar die domeinnaam maar waarvan de domeinnaam weer niet overeenkomt met de handelsnaam (snap je het nog, ik ben de weg bijna kwijt...)

Link naar reactie
  • 0

Hee mensen,

 

Even uitleg:

 

Het gaat dus eigenlijk om dezelfde betekenis van de naam in zo ongeveer dezelfde verwoordingen. Hij is dus bang dat zijn klanten door verwarring bij mij terecht komen wat mij onwaarschijnlijk lijkt omdat ik een heel andere uitstraling heb.

 

Ik: HET Reclame adviesbureau

Ander: HET bureau voor reclame

 

Het is puur een kvk kwestie, dus de bedrijfsnaam. De andere partij vind dus dat ik eigenlijk zijn bedrijf kopieerde, terwijl ik het idee bedacht heb terwijl ik in de auto zat, en nog nooit van dat andere bedrijf had gehoord.

 

Over de site: Mijn hoster heeft een ddos aanval gehad en daarom was het voor sommigen niet mogelijk om mijn site te bereiken afgelopen avond.

 

Over het doorsturen: wijzijnhet.com is veel gemakkelijker te onthouden dan hetreclameadviesbureau.nl. 'Wij zijn het' gebruik ik dan ook weer in mijn slogan en reclame spot, omdat het langer blijft hangen.

 

Voor het geval iemand anders volledige naam vastlegt als domein heb hetreclameadviesbureau.nl geregistreerd en doorgestuurd.

 

Fijn trouwens dat er zoveel respons is!

 

Groet

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Inbrekend in dit topic (als dit mag ?)

 

Ik heb een .nl naam vorige week laten registreren, maar .com en dergelijke zijn van andere bedrijven. (één ervan zou zelfs gerelateerd kunnen worden aan .nl)

 

Kan ik nu problemen verwachten ? Zeker omdat ik nu ook mail binnen begin te krijgen als :

 

"Uw advertentie om 3 bv's te verkopen is bijna afgelopen. Wilt u deze ad verlengen ?"

 

Dit lijkt er m.i. op, dat mijn .nl naam al eerder in gebruik is geweest....of zie ik beren ??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Even voor de duidelijkheid gaat het in mijn geval over kvk namen, het heeft dus niets met domeinnamen te maken.

 

Maar even over jouw vraag:

 

Ik denk dat het belangrijk is waar die bedrijven vandaan komen, als dat uit het buitenland is dan is het volgens mij geen probleem, als het NL bedrijven zijn zou ik wel wat voorzichtiger zijn.

 

En: in hoeverre zijn de domeinen belangrijk voor jou? Zijn ze relevant aan je bedrijf?

 

Aan die mail zou ik niet zoveel waarde hechten, als een dat bedrijf dat domein eerder in bezit heeft gehad, hadden ze het maar moeten houden toch?

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is pure luchtfietserij. De ene noemt zich HET Eethuis en de andere HET Huis om te Eten. Allebei een HEEL slap ideetje met amper merkkracht. (Net zoals Dé Bank ook een heel slap ideetje was) Als de ene naar de rechter stapt, stelt de ander gewoon dat wie voor HET kiest, niet mag mopperen over risico op verwarring. Verwarring is namelijk impliciet inbegrepen in de keuze voor een algemeen woord dat alleen door de schrijfwijze een heel klein beetje afwijkt. Ik zie een rechtsgang amper gebeuren. Deponeer in geval van paniek gewoon een afwijkend beeldmerk voor HET.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hey Dirk,

 

excuus voor het ïnbreken in je topic, maar waarschijnlijk dat veel vragen/issues zo gelijkertijd beantwoord kunnen worden.

Mijn .nl betreft een dienst, en de .com is een leverancier......maar toevallig een leverancier die artikelen levert voor mijn dienst. Engels of Amerikaans bedrijf.

 

En op jouw expliciete vraag, kan ik zelf niet antwoorden jammer genoeg, maar gelukkig anderen wel, vermoed ik !

 

Bedankt voor je reactie iig !

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

OK er van uitgaande dat het een puur conflict is over de handelsnaam.

 

Ik: HET Reclame adviesbureau

Ander: HET bureau voor reclame

 

Aan handelsnamen worden weinig eisen gesteld. HET reclame advies bureau mag dus als handelsnaam en is als zodanig ingeschreven. Dan moet worden vastgesteld of de voerder van de naam er letterlijk een naam mee heeft opgebouwd. De vraag is of dat kan met zo'n algemeen beschrijvende naam. Vervolgens is dan de vraag of er verwarring kan ontstaan bij het publiek. De laatste vraag zou ik met ja beantwoorden.

 

Lijkt me toch een vraag voor een gespecialiseerd jurist. Maar ik ben bang dat ook die niet eenvoudig tot een conclusie zal komen. Maar of je het tot een rechtszaak moet laten komen. Lijkt me verstandiger om rond de tafel te gaan zitten. Hij voelt zich bedreigd en als je hem duidelijk kan maken dat dit niet nodig is lijkt me het probleem opgelost.

 

En Marcel. Je zal je vraag wat specifieker moeten maken. Zit er een handelsnaam of merknaam in de domeinen of zijn het algemene termen.

 

Link naar reactie
  • 0

Oh, en nog wat...

 

Ik ben wel bereid om HET te veranderen in 'het' dat pas namelijk ook bij mijn logo. Maar ik heb net alles aangeschaft en alles geschilderd in mijn huisstijl dus ben niet echt van plan om per direct om te slaan.

 

Stel je voor dat je NET zo'n ideetje hebt verkocht aan een klant. En die heeft NET zijn gevel van nieuwe lichtreclame voorzien en alle briefpapier veranderd. En dan komt er NET een brief binnen van een concurrent die bezwaar maakt.

 

Juist als reclamebureau kun je je door zulke zaken niet laten verrassen. Check, check, doublecheck!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Juist als reclamebureau kun je je door zulke zaken niet laten verrassen. Check, check, doublecheck!

 

Klopt, ben me ook dood geschrokken, nou is het zo dat ik meest zaken doe met reeds bestaande bedrijven, en ik denk alleen mee over een eventuele bedrijfsnaam. Uiteindelijk maakt de klant zelf de beslissing, en ze zullen zelf ook een specialist moeten regelen voor het aanvragen van een bedrijfs / merknaam

 

Maar je hebt wel gelijk, dit was een stomme fout, maar volgens de kvk medewerker was het geen probleem, en dat is op dat moment voor mij toch degenen die het zou moeten weten.

 

Groet,

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Beste Dirk,

 

vraag de beste man eerst eens om e.e.a. op papier te zetten als bevestiging van het telefoongesprek, dan kun je advies inwinnen. Gebruikt de derde partij het merk? Dit moet namelijk het geval zijn of binnen afzienbare tijd gebeuren aangezien een merk binnen vijf jaar na depot gebruikt moet zijn om rechten te hebben/behouden. Deze derde partij gebruikt momenteel in ieder geval een heel andere uiting. Openbaarheid van dit topic doet je zaak overigens geen goed.

 

Als je pas een maand bezig bent, waarom noem je jezelf dan niet Hét R&cl*m$b0r#&* van het oosten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Dirk,

 

vraag de beste man eerst eens om e.e.a. op papier te zetten als bevestiging van het telefoongesprek, dan kun je advies inwinnen. Gebruikt de derde partij het merk? Dit moet namelijk het geval zijn of binnen afzienbare tijd gebeuren aangezien een merk binnen vijf jaar na depot gebruikt moet zijn om rechten te hebben/behouden. Deze derde partij gebruikt momenteel in ieder geval een heel andere uiting. Openbaarheid van dit topic doet je zaak overigens geen goed.

 

Als je pas een maand bezig bent, waarom noem je jezelf dan niet Hét R&cl*m$b0r#&* van het oosten?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Hoi Highio,

 

Het gaat niet om een merk maar over een handelsnaam. En waarom zou iemand met een slapend merk er baat bij hebben dat een concurent dat merk noemt op een forum?

 

Hans

Link naar reactie
  • 0

Hans, het is me duidelijk dat het om een handelsnamenkwestie zou kunnen gaan tussen de twee eerste partijen. Ik weet niet wat derde partij met z'n merk wel of niet doet, maar dat kan best botsen als die z'n merk gebruikt of gaat gebruiken en zijn rechten laat gelden na vermeend inbreuk.

 

Het probleem met het eerste bureau zie ik niet, maar misschien dat dit ook in de regio van de startende ondernemer actief is. Zover kan ik het niet onderzoeken.

 

En waarom zou iemand met een slapend merk er baat bij hebben dat een concurent dat merk noemt op een forum?

Google jij jezelf nooit, of bekijk je nooit de herkomst van je websitebezoekers? Dan raakt partij vrij eenvoudig op de hoogte dat dit speelt. Behalve dat partijen recht hebben, kunnen ze ook blaffen als eerder besproken op dit forum.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ik zie het conflikt ook niet direct tussen H.E.T. en het nederlandse woordje HET

H.E.T. staat kennelijk ergens voor en als je zo een algemene naam registreerd betekend dat toch niet direct dat je elke concurent die een eenvoudig woordje van 3 letters gebruikt direct het zwijgen kan opleggen.

Vind het al te gek voor woorden dat iets als H.E.T. bescherming kan genieten, misschien als logo maar niet als naam.

 

Als ik dus s.t.a.r.t. laat vastleggen als merk kan je elke concurent die het woordje start in zijn naam gebruikt aanpakken?

Lijkt me nogal van de zotte.

Link naar reactie
  • 0

Het lidwoord "het" kan niet als merk worden vastgelegd en h.e.t. (Hans En Toon) bijvoorbeeld wel. Maar daar gaat het niet om. We zijn het allang eens dat H.E.T. geen rechten kan claimen tot iemand expliciet H.E.T. reclame oid gebruikt want dat mag zeker niet.

 

Het gaat om de totale handelsnaam met daarin HET met hoofdletters. Het is ongebruikelijk om het hele lidwoord HET met hoofdletters te spellen dus er is enig onderscheidend vermogen. Maar nogmaals of het genoeg is weet ik niet. Dat maakt uiteindelijk de rechter uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen, even een update:

 

Vandaag plotsklaps een aangetekende brief ontvangen terwijl de heren beloofd hadden om samen het netjes op te lossen, maar nu dus een juridische dreigbrief als ik niet binnen acht dagen alles verwijder en vernietig gaan ze me voor de rechter dagen.

 

Nu ga ik a.s. maandag even bellen met een bedrijfsjurist maar ik stond er echt van te kijken.

 

Een zakelijke relatie van me met veel ervaring op het gebied van patenten en dergelijk is van mening dat ze mij proberen te imponeren omdat op mijn website duidelijk te zien is dat ik nog jong ben en dus verwachten ze een schuchter en onervaren persoon die waarschijnlijk gemakkelijk te overbluffen is.

 

Volgens hem hebben ze geen poot om op te staan omdat de uitstraling heel anders is, en de benaming ook anders. Uiteraard ben ik nog niet helemaal zeker van mijn zaak, daarom even het gesprek met de bedrijfsjurist.

 

Uiteindelijk zit ook niet te wachten op iemand met dezelfde naam natuurlijk maar ik vind hun wel ver gaan, ik had nog nooit eerder van ze gehoord.

 

Heb ook tegen de beste man gezegd dat hij dan ook wel het volgende lijstje aan kan klagen:

 

Het Pact Marketing en Reclame

Het Reclameblok

Het ReclameCentrum

Het-Reclamehuis.nl

Het Reclamepakhuis B.V.

Het Reclamepunt

 

 

Opvallend detail: Ze dreigen met juridische stappen, maar de brief hebben ze zelf geschreven, volgens die kennis van me geeft dat al aan dat ze bluffen.

 

Groet,

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om de totale handelsnaam met daarin HET met hoofdletters. Het is ongebruikelijk om het hele lidwoord HET met hoofdletters te spellen dus er is enig onderscheidend vermogen. Maar nogmaals of het genoeg is weet ik niet. Dat maakt uiteindelijk de rechter uit.

 

 

Beste Hans,

 

Bedankt voor het meedenken! Ik heb telefonische aan een kvk medewerker gevraagd of het zou helpen om HET te veranderen in het, maar dat maakte niet uit, als ik er hat van zo maken (engels) zou het probleem blijven omdat het dezelfde klank heeft.

 

 

@Highio

Hij heeft het helemaal niet als merk vastgelegd, hij heeft er alleen een © in zijn logo gezet, maar dat mag tenslotte iedereen doen op zijn eigen logo.

 

Groet,

Dirk

Link naar reactie
  • 0

@Dirk de Boer:

Ik: HET Reclame adviesbureau (partij 2)

Ander: HET bureau voor reclame (chronologisch: partij 1)

Met derde partij bedoel ik de merkhouder uit de link die Hans heeft geplaatst. Succes! Je moet in deze niet naar de KvK luisteren, want sommige medewerkers hebben er de ballen verstand van. Telefonisch werk niet, hetzelfde geldt als je een standpunt van de Belastingdienst nodig hebt. Ik blijf ook van mening dat openbaarheid van dit topic je niks oplevert.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. je haalt het copyright-teken en ®-teken door elkaar; het symbool voor registered trademark heeft in de Benelux inderdaad geen waarde. Dit i.t.t. de VS.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen, even een update:

 

Vandaag plotsklaps een aangetekende brief ontvangen terwijl de heren beloofd hadden om samen het netjes op te lossen, maar nu dus een juridische dreigbrief als ik niet binnen acht dagen alles verwijder en vernietig gaan ze me voor de rechter dagen.

 

Nu ga ik a.s. maandag even bellen met een bedrijfsjurist maar ik stond er echt van te kijken.

 

Een zakelijke relatie van me met veel ervaring op het gebied van patenten en dergelijk is van mening dat ze mij proberen te imponeren omdat op mijn website duidelijk te zien is dat ik nog jong ben en dus verwachten ze een schuchter en onervaren persoon die waarschijnlijk gemakkelijk te overbluffen is.

 

Volgens hem hebben ze geen poot om op te staan omdat de uitstraling heel anders is, en de benaming ook anders. Uiteraard ben ik nog niet helemaal zeker van mijn zaak, daarom even het gesprek met de bedrijfsjurist.

 

Uiteindelijk zit ook niet te wachten op iemand met dezelfde naam natuurlijk maar ik vind hun wel ver gaan, ik had nog nooit eerder van ze gehoord.

 

Je bedoelt afgezien van het feit dat de KvK medewerker je erop attent had gemaakt dat er een bedrijf was met een naam die erop leek (zoals je in je eerste bericht al aangaf)?

 

In die zin had je natuurlijk al aan kunnen zien komen dat er in ieder geval verwarring kon gaan ontstaan. Jullie hebben een zelfde soort bedrijf, de naam is weliswaar anders geschreven maar in beide gevallen is het woord 'HET' toch hetgeen waar het om draait.

 

Het feit dat iemand in het zuiden actief is, en jij in het noorden wil natuurlijk niet zeggen dat die andere partij bijvoorbeeld geen landelijke ambities heeft.

 

Om eerlijk te zijn begrijp ik dan ook niet dat je op basis van het hierboven gestelde toch gekozen hebt om deze naam te gaan voeren.

 

Ik kan het me eigenlijk wel voorstellen dat die andere partij er niet bij wil laten zitten. Zeker als ze de handelsnaam langer dan jou voeren (gezien het feit dat je net begonnen bent, ligt dat redelijk voor de hand).

 

Wij hebben 2 keer een soortgelijke zaak meegemaakt. In eerste instantie een ondernemer die ons sommeerde om onze bedrijfsnaam te veranderen aangezien hij van mening was dat deze op zijn firmanaam leek. Afgezien van het feit dat dat in de praktijk heel erg meeviel bestond onze handelsnaam reeds 5-6 jaar op dat moment en had hij zijn naam een half jaar eerder vast laten leggen bij de KvK...

 

Eindresultaat was dat deze ondernemer besefte dat hij geen poot had om op te staan en dat wij de zaak eenvoudigweg zouden kunnen omdraaien (wat we overigens niet gedaan hebben). Nederig keerde hij dan ook in zijn schulp terug.

 

Punt hier is dat, zou het een zaak worden, de rechter zeker ook zal kijken wie de oudste rechten heeft.

 

In zaak 2 betrof het een organisatie actief in een andere sector (zij het wel in zekere zin media-gerelateerd) maar met exact dezelfde handelsnaam. Daar wij mailtjes begonnen te ontvangen van klanten van deze andere organisatie werd heel duidelijk gemaakt dat er zonder meer sprake was van verwarring. Zij opereerden regionaal (Limburg) maar wij landelijk, dus dat kon elkaar wel degelijk gaan bijten.

 

In contact getreden en in gezamelijk overleg er uit gekomen. Ook hier waren wij de partij die veruit het langste de handelsnaam in gebruik hadden. Andere partij zag dit in en besloot zijn naam aan te passen. Het contact was in dit geval stukken prettiger dan in zaak 1 trouwens.

 

Maar zie hier geillustreerd dat verwarring voor de klanten wel degelijk heel reeel is. Helemaal gezien het feit dat jullie exact hetzelfde soort bedrijf zijn...

 

In die zin zou ik er niet te zeer op vertrouwen dat een eventuele gang naar de rechter positief voor je zou uitpakken.

 

De andere voorbeelden die je overigens geeft bevatten inderdaad ook het woord 'reclame' en het woordje 'het' maar verder houdt de gelijkenis toch wel op. Jullie namen daarentegen komen mijns inziens in grote lijnen op hetzelfde neer.

 

Ik ben geen jurist, maar dit alles in ogenschouw nemend denk ik dat het uiteindelijk het beste zal zijn eieren voor je geld te kiezen en een andere handelsnaam te gaan voeren.

 

My two cents...

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.