• 0

Afzien van voorbeloning bij slecht resultaat en voldoen aan DGA salaris norm

Hoi,

Ik zit een beetje met het volgende probleem: Afgelopen jaar in 2008 is mijn Eenmanszaak met terugwerkende kracht overgegaan in een bv per 01-01-2008. De 1e 3 maanden was mijn bv nog niet perfect en had ik geen salarisstrook. Ik ben me ervan bewust dat ik over die periode (jan feb maa) voorbeloning moet betalen waarvan later weer IB wordt berekend.

Het zure is nu het volgende: In datzelfde jaar zijn wij als bedrijf ook verhuisd. Nu heb ik rond oktober van mijzelf prive 15000 euro aan de zaak geleend om een stuk van de verbouwing te bekostigen omdat het aan het eind van het jaar wat minder ging met de zaak.

Je zult begrijpen, dat nu de volgende situatie is ontstaan:

Ik pak 9000 uit de zaak en stort 15000 in de zaak. Op dit moment betekend dat: lening van 15000 + 9000 voorbeloning = 24000 minder resultaat op mijn jaarrekening en ik mag IB over 9000 betalen.

Mijn bedrijf heeft in 2008 een slecht resultaat behaald. Het e.e.a. door de verhuizing en verbouwing, anderzijds door de recessie. In mijn jaarcijfers zie ik staan een verlies 41000,-.

Met de 9 maanden die ik een loonstrook heb gehad, voldoe ik aan het gebruikelijke loon voor een DGA.

Is er een mogelijkheid het negatieve resultaat als motivatie te gebruiken om af te zien van het gebruikelijke loon/voorbeloning?

Ik zou de 9000,- graag willen verrekenen, met de schuld aan mij (dit is overigens 54.000,- en ik vind het zo krom dat ik perse geld uit de zaak moet nemen in de voorperiode en dat die 9000 nergens mee verrekend mogen worden).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Hoi Rudy

De voorbeloning is verplicht omdat het een zakelijke verstandhouding met de BV behelst. In de voorperiode kun je niet in dienst zijn van de BV omdat deze feitelijk niet bestaat. Maar fiscaal bestaat de BV al wel en dus is de voorbeloning verplicht.

In 2008 en 2009 is er wettelijk geen reden om van de voorbeloning af te zien.

Echter - en daar zou ik mijn pijlen op richten - in 2010 komt er wel een einde aan het gebruikelijk loon voor verlieslijdende BV's. In die zin zou ik in de IB 2008 geen voorbeloning opnemen (en dus ook niet in de BV als kosten boeken) en bij lawaai van de fiscus ze wijzen op de regeling die in 2010 gaat komen. Let wel: dit is geen garantie!

Ik heb dit al een keer succesvol toegepast met betrekking tot een klein gebruikelijk loon van 2500 in 2009, terwijl in 2010 gebruikelijke (parttime) lonen onder de 5.000 afgeschaft zullen worden.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

hartelijk dank voor je reactie, ik ga het inderdaad hoe dan ook proberen. Ik vind het van de zotte dat ik over geld dat ik eerst pak en daarna terugbetaal in het zelfde jaar, IB moet betalen en dat daardoor mijn bedrijfsresultaat er erg bedroevend uit ziet.

Als ik voor 2009 een correctie laat maken dat mijn loon een stuk lager is, zeg bv van 3000 naar 2000 netto en dat ik de rest aanvul met de aflossing van de schuld van mijn bv aan mij, dus bv 1000 per maand. Dan is mijn salaris 1000 netto lager, en heb ik netto toch geen verschil per maand.

Als ik in 2009 dit salaris heb, kan ik in 2008 zeggen dat ik het verlies van mijn inkomen, de 1e 3 maanden dus de voorbeloning, de laatste 9 maanden in mijn salaris heb verrekend. En de 1e 3 maanden heb geleend en verrekend met de schuld van de bv aan mij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar