• 0

vragen ivm wanbetaling

Ik heb een aantal vragen ivm wanbetaling:

 

Ik heb een klant 14 dagen gegeven voor het betalen van een factuur --> geen betaling.

 

Herhinnering gestuurd 8 dagen de tijd gegeven --> geen betaling

 

Aanmaning gestuur en vemeld dat deze nog gratis is en dat wanneer ze in gebreke blijven 15% met een minimum van 50 eur administratie en incassokosten erbij komen 5 dagen de tijd gegeven --> nog steeds geen betaling.

 

Nu wil ik een 2de aanmaning sturen,

 

Moet ik hier nu weer incassokosten bij gaan tellen wanneer ze niet betalen binnen 5dagen?

Wanneer word zoiets aan een incassobureau of dergelijke overhandigd?

En moet over incassokosten ook btw betaald worden?

 

Graag iemand die weet hoe ik dit kan oplossen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je in plaats van brieven te sturen, ook al eens gewoon de klant gebeld?

Een (telefonisch) gesprek aangaan geeft een persoonlijke touch en werkt vaak effectiever. Vraag eens waar het aan schort.

Daarnaast kun je, indien de klant in fin. moeilijkheden zit, sneller betalingsafspraken uitonderhandelen.

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stefan,

 

Wat staat er in je Algemene Voorwaarden? En heeft deze klant die geaccepteerd? Als je niets hebt afgesproken, dan is de wettelijke betalingstermijn volgens mij 30 dagen. En als ik goed tel ben je nu 14 + 8 + 5 dagen = 27 dagen na factuurdatum?

 

Gaat het hier om de levering van een product of een dienst? En is het een particulier of een bedrijf? In een eerder topic meldde je dat je aan een kennis van een kennis een laptop wilde leveren op afbetaling omdat die geen geld had om die in één keer te betalen. Gaat het om deze klant?

 

In welke volgorde heb je gebeld, gemaild, de herinnering en de aanmaning gestuurd? En toen je belde, wat gaf de klant als reden op dat hij nog niet had betaald? Is er discussie over de kwaliteit of de prijs van datgene wat je geleverd hebt? Had je over de prijs vooraf afspraken gemaakt? En toen de klant via de telefoon aangaf het bedrag te zullen overmaken, hebben jullie toen een uiterste datum hiervoor afgesproken?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Strikt juridisch gezien mag je al incassokosten in rekening brengen bij het overschrijden van de met de klant overeengekomen betaaltermijn. Hiervoor is het niet nodig om herinneringen of aanmaningen te sturen. Natuurlijk zul je de klant niet meteen een ingebrekestelling sturen 1 dag na de vervaldatum en hecht je aan een goede relatie met de klant, maar als er zonder opgaaf van reden keer op keer niet betaald wordt, dan ga je toch aan andere maatregelen denken. Hier heb je een laatste aanmaning die je evt. zou kunnen versturen, tenzij je geduld reeds op is en direct een incassobureau of deurwaarder wilt inschakelen.

 

Betreft: laatste aanmaning

[plaats, datum]

 

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

 

Ondanks eerdere aanmaningen heeft u onze vordering op u nog steeds niet voldaan.

 

Voor de laatste maal stellen wij u in de gelegenheid het thans verschuldigde bedrag van € .... binnen vijf dagen na heden aan ons te voldoen.

 

Indien tijdige betaling uitblijft zullen wij onze vordering op u uit handen geven aan …….[naam incassobureau/deurwaarder]. Alle hieruit voortvloeiende gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten zullen op u worden verhaald.

 

 

Hoogachtend,

 

 

 

 

omschrijving vordering

datum/periode:

referentie:

bedrag:

 

Wat betreft de BTW op incassokosten: als ondernemer moet je hierover 19% betalen.

Link naar reactie
  • 0

@John

 

Het is niet de betreffende klant van de notebook.

Het betreft een product en de afspraak is 14 dagen na factuurdatum. Een week hierna heb ik gebeld en het zou die dag overgemaakt worden. 5 dagen later heb ik een herinnering gestuurd. 8 + 5 wachtdagen later nog steeds niets. Eerste Aanmaning 5 + 3 wachtdagen nog niets. Dus als je alles uit telt ben ik al 42 dagen aan het wachten op mijn geld.

Dus een overschrijding van 28 dagen. Wordt toch iets veel van het goede vind ik zelf.

 

Ik wil mijn klanten graag te vriend houden en doe echt niet moeilijk al zijn ze een paar dagen te laat. Ik zit niet te wachten tot de 14 dag en begin meteen al aan te manen. Maar het gaat nu wel een beetje over de scheef vind ik zelf.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt jezelf echter de vraag stellen of een klant die ondanks herhaaldelijke verzoeken, herinneringen en aanmaningen zonder opgaaf van reden niet betaalt een klant is die je wilt behouden. Draai de zaak eens om: hoe zou deze klant reageren wanneer jij ondanks zijn tijdige betaling en herhaaldelijke verzoeken/herinneringen nog steeds de beloofde producten niet hebt geleverd?

 

Weeg dus af hoeveel deze klant voor je waard is en handel daarnaar. Wil je hem behouden, stuur dan nog een laatste aanmaning. Dit kun je overigens ook door een incassobureau laten doen d.m.v. zogenaamde pré-incasso. Dit houdt in dat deze laatste aanmaning wordt verstuurd op briefpapier van het incassobureau, maar met jouw gegevens en dus jouw rekeningnummer. Je geeft hiermee de klant nog een laatste mogelijkheid te betalen, zonder direct met hoge incassokosten te worden opgescheept, maar laat tegelijkertijd zien dat het je nu menens is en dat er betaald moet worden. Een incassobureau rekent voor deze service meestal tussen de 10 en 15 euro aan kosten, die uiteraard aan jouw debiteur in rekening worden gebracht. Wanneer deze nu alsnog betaalt, krijg jij ook gelijk deze "administratiekosten" bij de nog openstaande hoofdsom overgemaakt op je rekening.

 

Ben je echter van mening dat je wel genoeg geduld hebt getoond met deze klant, dan kun je uiteraard ook beslissen direct de incasso uit handen te geven.

Link naar reactie
  • 0

@ Alva

 

Daar heeft u inderdaad gelijk in, het is voor beide partijen geen pretje.

Ik ga ze morgen nog één keer bellen en als dat voor de avond geen effect heeft gehad stuur ik dinsdag zelf de laatste aanmaning en daarna geef ik het uit handen.

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

Na contact te hebben met de klant kreeg ik eindelijk iets te horen wat wel nuttig is.

Ze konden het niet betalen wegens omstandigheden.

Ik ben het product dus gaan invorderen.

Maar zo'n factuur kan die gewoon nietig verklaard worden of moet deze gecrediteerd worden.

Omdat er geen betalingen hebben plaats gevonden.

Link naar reactie
  • 0

Bij niet-nakoming van de overeenkomst door de koper kun je het volgende doen:

 

[*]Nakoming vorderen (art 3:296 bw)

[*]Schadevergoeding vorderen (art 6:74 bw)

[*]De overeenkomst ontbinden (art 6:265 bw)

 

Als je het niet hard wilt spelen door nakoming (lees: betaling) te vorderen, stuur dan de koper een schiftelijke terugvordering van het geleverde. Artikel 7:39 Bw. zegt namelijk het volgende:

 

1. De verkoper van een roerende, aan de koper afgeleverde zaak die niet een registergoed is, kan, indien de prijs niet betaald is en in verband daarmee aan de vereisten voor een ontbinding als bedoeld in artikel 265 van Boek 6 is voldaan, de zaak door een tot de koper gerichte schriftelijke verklaring terugvorderen. Door deze verklaring wordt de koop ontbonden en eindigt het recht van de koper of zijn rechtsverkrijger; de artikelen 271, 273, 275 en 276 van Boek 6 zijn van overeenkomstige toepassing.

 

Indien je reeds btw hebt betaald aan de Belastingdienst, kun je dit terugvorderen. Hier is wat de Belastingdienst er zelf over zegt:

 

De btw die u uw afnemers in rekening brengt, moet u weer voldoen aan de Belastingdienst. Vaak moet u de btw al voldoen voordat uw afnemer uw factuur heeft betaald. In sommige gevallen kan het echter voorkomen dat uw afnemer niet of niet geheel betaalt. U hebt dan btw voldaan die u niet daadwerkelijk ontvangen hebt. Als u op geen enkele manier de afnemer kunt laten betalen (met andere woorden: als de vordering oninbaar is) kunt u de btw terugvragen die u al hebt voldaan.

 

Een verzoek om teruggaaf moet u schriftelijk indienen bij het belastingkantoor waar u onder valt en wel binnen een maand na afloop van het tijdvak waarin het recht op teruggaaf is ontstaan. Dat betekent dat u het verzoek moet indienen binnen een maand na het moment waarop vaststaat dat de afnemer u het verschuldigde bedrag niet meer zal betalen. In uw verzoek neemt u de volgende gegevens op:

 

* naam en adres van uw afnemer

* het niet-betaalde factuurbedrag

* het bedrag aan btw dat u terugvraagt

* datum en nummer van de betreffende factuur

* gegevens waarmee u aannemelijk maakt dat de afnemer niet heeft betaald en ook niet zal betalen

 

Voor zover deze gegevens ook op de factuur staan kunt u volstaan met het toesturen van een kopiefactuur.

 

Let op!

 

Voor achteraf verleende prijsverminderingen, of in geval van terugontvangen goederen, kunt u een creditnota uitreiken en de btw daarover verrekenen in rubriek 1 van het aangiftebiljet.

 

Het komt regelmatig voor dat ondernemers een zogenoemde factoorsovereenkomst sluiten. Door deze overeenkomst neemt een andere ondernemer (de factoor) de door hem goedgekeurde schuldvordering over van een andere ondernemer. Als de factuur onbetaald blijft, mag de factoor de btw terugvragen namens de ondernemer (crediteur) van wie de vordering is overgenomen. De crediteur moet de factoor dan machtigen. Dit kan door het verzoek om teruggaaf te ondertekenen of door een afzonderlijke machtiging af te geven.

 

Voor meer info kun je uiteraard zelf verder zoeken op de site van onze belastingvrienden. Stuur sowieso een creditnota naar de "koper".

Link naar reactie
  • 0

Weer bedankt voor de goede reactie :)

 

Het gaat me nu eigenlijk om het gedeelte in de boekhouding.

 

De factuur is ingeboekt, maar er volgt geen betaal boeking dus deze factuur blijft open.

Als ik credit nota inboek zonder betaling blijft deze ook open staan.

 

Hoe krijg ik deze boekingen gesloten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.