• 0

Goodwill inboeken bij (sinds jaren) zelf gestarte BV?

Beste Lezers,

 

Onder andere ben ik eigenaar van een zelf opgerichte BV. Deze BV rendeerd al jaren prima en nu heb ik via een fiscalist vernomen dat ik goodwill zou kunnen gaan inboeken, gezien de waarde van de BV niet (meer) alleen nominaal is..

 

Wat ik vreemd vind is dat ik nergens iets kan lezen over deze constructie. Ik kan alleen postings vinden in geval van overnames gerelateerd aan de goodwill.

 

2 vragen:

1. Kan een bv zelf (lees: in overleg met de accountant) goodwill gaan inboeken?

2. Moet je als bv wel goodwill afboeken, gezien de waarde representatief moet zijn? Dus waarom goodwill afboeken (bv. 10jr) als de goodwill niet afneemt.

 

ALvast hartelijk bedankt voor jullie visies.

 

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sander,

 

Zelfgekweekte goodwill kan niet worden ingeboekt. Het bevreemdt me dan ook dat je deze informatie van een fiscalist hebt.

 

Gekochte of ingebrachte goodwill (bv bij een ruisende inbreng) mag je afschrijven in 10 jaar. Dit is gewoon een fiscale regel en hoeft op zich niet aan te sluiten bij de economische werkelijkheid.

 

Als jij vindt dat de goodwill niet in waarde vermindert, mag je op je commerciële balans gewoon dezelfde waarde aanhouden.

 

Er zit trouwens wel een gedachte achter afschrijving op gekochte goodwill. Als je een bestaand bedrijf overneemt met daarin goodwill, dan heeft deze goodwill maar een beperkte houdbaarheid. Als de overnemende partij er een potje van maakt, zullen er klanten weglopen en is de goodwill na een x-aantal jaren waardeloos. In de praktijk wordt de gekochte goodwill (wel afschrijfbaar) geleidelijk vervangen door zelfgekweekte goodwill (niet afschrijfbaar).

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Bedankt voor de snelle reactie. Duidelijk antwoord.

 

De fiscalist had het erover om de aandelen van de onderliggende bv te verkopen aan de holding. En hiervoor dus goodwill / een overname som te vragen. Zou dit wel kunnen? De eigenaar (ik 100%) blijft wel dezelfde..

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Ik mis even iets. Als jouw holding al de aandelen houdt van de dochter BV hoe dacht die fiscalist dan dat de dochter BV zijn aandelen kan verkopen aan de reeds eigenaar van die aandelen?

 

Je verkoopt je eigen huis toch ook niet aan jezelf ???

 

Is er soms nog sprake van een tussenholding? Of wil de fiscalist de dochter BV liquideren?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik creeer inderdaad wat onduidelijkheid zie ik. Er is nu nog geen holding.

 

Er zou een holding opgericht worden en de aandelen van de dochter aan de holding 'verkocht' worden. In de verkoopwaarde zou volgens de fiscalist goodwill kunnen zitten.

 

Er is geen sprake van een tussenholding of liquidatie van een bv.

 

Een vreemd verhaal begrijp ik ondertussen... Dat wordt een andere fiscalist opzoeken.

 

Groet, Sander

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, dus je voegt een holding tussen jou en de BV. Dat kan, maar dat maakt de goodwill die in de huidige BV zit, onderdeel van de koopsom van de aandelen en dan is er juist geen mogelijkheid om op goodwill af te schrijven. De goodwill wordt op dat moment onderdeel van de koopsom van de aandelen en komt gewoon als deelneming op de balans van de holding te staan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander,

 

Wat was de reden die de fiscalist aanvoerde om zelf opgebouwde goodwill op de balans te zetten? E.e.a. is namelijk wel degelijk mogelijk, bijvoorbeeld via de zogenaamde bedrijfsfusieregeling, maar het gaat dan wel om de commerciële balans i.p.v. de fiscale.

 

Ik adviseer je om eerst eens navraag te doen bij die fiscalist voordat je op zoek gaat naar een andere, enkel o.b.v. wat reacties op je topic. Vraag hem om e.e.a. op papier te zetten, zodat je desgewenst hierover een second opinion kunt vragen van een andere fiscalist.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.