• 0

In hoeverre mag je een product namaken?

Ik heb het een en ander hierover gegoogled maar kan er niet veel over vinden. Ik denk erover na om een eigen damestassenlabel te beginnen maar nu is er ook een bepaald merk wat ik prachtig vind en ik wil het model overnemen. Dus alleen het model van de tas en een paar details maar niet het logo en handelsmerk. In hoeverre is dit toegestaan? Ik moet dit namelijk uitpluizen voor ik straks wordt aangeklaagd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Niet dat ik er verstand van heb..

Maar is dat niet een beetje hetzelfde als de code van een website jatten, de kleuren aanpassen en een andere copyright eronder zetten, en dan weer verkopen aan een klant?

Ik zou hier erg mee uitkijken, als je het toch doet, probeer er dan voor te zorgen dat de mensen wel hetzelfde gevoel bij zo'n tas krijgen, maar niet de vergelijking gaan trekken van: Oh dat lijkt zo een tas van dat en dat merk.

Maar ik denk net als hierboven dat je eerst even het een en ander moet uitzoeken

Link naar reactie
  • 0

Ontwerpen vallen vrijwel altijd onder het auteursrecht en mogelijk onder het modellenrecht.

Namaken mag vrijwel nooit, ook niet als je wat details veranderd. Je laten inspireren mag wel maar dan geldt dat hoe meer je er een eigen draai aan geeft hoe kleiner de kans is dat je van inbreuk wordt beschuldigd.

Er zijn over de namaak van tassen al heel veel rechtzaken uitgevochten en ik denk niet dat je daarop zit te wachten.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Hans,

Ik bedoelde zo'n beetje hetzelfde als wat jij zegt alleen heb je het wat duidelijker uitgelegd.

Maar dan heb ik ook een vraag voor de TS: waarom probeer je niet zelf iets creatiefs te ontwerpen met de eigenschappen die jij mooi vind? Misschien rolt er dan wel een heel ander product uit, dat misschien nog wel mooier is!

Het is toch veel leuker om zelf iets te verzinnen dan iets na te maken?

Gr

Dirk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar