• 0

scheiden met een eigen zaak, hoe zit het met de goodwill??

???

Mijn vraag is best een ingewikkelde zaak.

Het is ivm een scheiding, er is een horeca bedrijf mee gemoeid.

Het zit zo, het horeca bedrijf en is een eenmanszaak maar met zijn tweeën opgestart.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Nu vraag ik me af of de partner ook recht heeft op de goodwill met de boedel verdeling.

Ik heb dit al op verschillende site s opgezocht, maar de meningen zijn nog al verdeeld.

De ene zegt dat goodwill persoon gebonden is, de andere zegt weer niet.

Ook word er gezegd, zolang het pand niet word verkocht is er geen sprake van goodwill.

Ik vind het allemaal zo raar, als er overwaarde op een huis zit en het huis niet word verkocht,

dan word de overwaarde toch ook geteld.

Kan aub iemand mij vertellen hoe dit precies zit???

 

Alvast heel erg bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat dacht ik dus ook, maar kan ik dat ook ergens terug vinden, er word toch aangehouden door de boekhouder dat het niet zo is.

Dus het word een wellis nietus spelletje.

 

Ik ga er van uit dat er getrouwd is in gemeenschap van goederen?

 

Alle schulden en bezittingen, dus ook de zaak inclusief goodwill, worden gelijk verdeeld over de partners. Voor een waardebepaling van de zaak kun je terecht bij een accountant.

Link naar reactie
  • 0

Dus het word een wellis nietus spelletje.

 

Bij een scheiding? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. ::)

 

Neem aan dat jij minder met de zaak te maken hebt gehad als je toekomstige ex en dat deze betere contacten heeft met de boekhouder als jij?

Link naar reactie
  • 0

Beste Herbie,

 

Of je meewerkte of niet, maakt niet uit. Als de horecazaak behoorde tot jullie gezamenlijke vermogen, heeft elk van jullie bij echtscheiding recht op de helft van de waarde van de zaak inclusief goodwill. Hoe hoog die goodwill is, is altijd een kwestie van zoveel mensen, zoveel meningen. Dus dat wordt onderhandelen, of 2 onafhankelijke deskundigen een berekening laten maken en uitgaan van het gemiddelde daarvan.

 

Voor zover de goodwill samenhangt met de persoon van de ondernemer - in de zin van: als hij wordt vervangen door een ander, draait de zaak direct veel minder winst - is de goodwill niet over te dragen aan een ander en in die zin dus niets waard.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Jantax,

 

Bedankt voor je tip, maar stel dat de zaak verkocht word dan word er toch ook goodwill toch ook bij

berekend?

Of zie ik dat verkeerd, toen wij de zaak overnamen moesten we dat ook betalen.

Dus dat word dan toch gewoon berekend op de omzet van de laatste jaren?

 

Alvast bedankt

Groetjes

 

Link naar reactie
  • 0

Beste H,

 

Je vraag gaat vooral om jouw aandeel in de eventuele goodwill?

 

Zoals hierboven aangegeven behoort jullie horecabedrijf tot de bezittingen die verdeeld moeten worden. Indien er in de huidige situatie sprake is van goodwill dan wordt dat meegenomen in de waardebepaling. Bij die waardebepaling wordt uitgegaan van activa zoals de inventaris en “zachte” waarden zoals de handelsnaam, huurwaarde, klantenkring en rendement. Jantax merkte al op dat er veel uiteenlopende meningen en manieren zijn voor de berekening van eventuele goodwill. Dit zou gebaseerd moeten zijn op bewezen overwinst, niet op omzet. Dat jullie zelf bij de overname goodwill betaalden zegt dus niet zo veel.

 

Goodwill is gekoppeld aan het bedrijf, en wordt dus in jullie geval altijd verdeeld onder beide partners. Bij de berekening wordt echter ook gekeken naar de afhankelijkheid van bedrijfsvoering, klantenkring, omzet en winst van de persoon van de ondernemer. Als deze afhankelijkheid groot is zal goodwill bij bedrijfsoverdracht kleiner zijn, omdat dit voordeel verdwijnt met die persoon. Dan valt er dus minder te verdelen onder beide partners bij een eventuele verkoop. Overigens is de verkoopbaarheid en dus de waarde van de onderneming ook afhankelijk van aspecten zoals de verplichtingen ten aanzien van huur, brouwerij, personeel, speelautomaten, leveranciers, enz. Bij de overweging om tot verkoop over te gaan zijn ook de huidige (slechte) marktsituatie in de horecamarkt van belang, het eigen vermogen en de stand van de korte en langlopende schulden van het bedrijf.

 

Ik zou zeker de aangeraden juridische en bedrijfseconomische experts inschakelen bij deze kwestie.

 

Succes.

Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Herbie,

 

Zoals je hierboven ook al hebt kunnen lezen is het met 100% zekerheid zo dat 50% van de waarde van het bedrijf van jou is. Hoe veel die waarde dan bedraagt, is van veel zaken afhankelijk en er zijn voldoende experts te vinden die daar een zinnig woord over kunnen zeggen.

 

Dat de boekhouder iets anders zegt, zegt meer over de kwalificaties van de boekhouder dan over hoe het juridisch werkt.

 

Wat van belang is bij het berekenen van de waarde van het bedrijf, is hoeveel geld er in de toekomst uit voort gaat komen en wat de risico's daarbij zijn (zoals PaulN ook aangeeft). Het gaat dus niet om de omzet maar echt om wat er overblijft na het betalen van belasting en na het doen van investeringen.

 

Ik heb het idee dat je best goed op de hoogte bent van wat er allemaal speelt in de zaak en dat je dus prima in staat zou zijn om input te geven voor een waardebepaling die je zou kunnen stellen tegenover een mogelijke waardering van de kant van jouw ex.

 

Als je een keertje wilt brainstormen daarover dan helpen we je hier graag.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Goodwill op een horecazaak is zeker niet (meer) vanzelfsprekend. Veel horeca-ondernemers zijn in de vooronderstelling dat de goodwill minimaal de waarde zou moeten zijn die zelf ooit zelf hebben betaald. Dit is een grote valkuil. In de horeca wordt veelal gewerkt met een formule waarbij de overwinst vermenigvuldigd wordt met een factor, afhankelijk van de levensduur van een onderneming.

 

Van overwinst zou pas sprake zijn indien na een ´normalisatie´ van de V&W nog een winst resteert na aftrek van een reeele ondernemingsbeloning. Gebruikelijk is om minimaal 50-60 dzd euro per fulltime vennoot te hanteren. Helaas blijkt zelden in de horeca (op en naast het papier!) een dergelijke beloning gerealiseerd te worden. Door de relatief milde opstelling van brouwerijen (die financiering op zich namen welke door de banken niet werden verstrekt) tot circa 2 jaar geleden werden nogal eens goodwill bedragen betaald bij overnames terwijl de resultaten een goodwillwaarde niet rechtvaardigde.

 

Zeker in deze tijd komt het zelden voor dat er uberhaupt nog goodwill op een horecazaak zit. Indien er toch sprake is van goodwill dan onstaat de vraag welke partij een dergelijke som geld nog beschikbaar heeft of bereid is om hier geld voor vrij te maken. De rol van jouw administrateur/ boekhouder lijkt hierin wat passief. Wellicht dat je in deze casus op 1 of andere manier ter zijde kan laten staan door een deskundige. Succes

 

 

 

mod edit: even wat witregels ingelast

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.