jamieb22 Geplaatst: 5 oktober 2009 jamieb22 5 1 Geplaatst: 5 oktober 2009 Hallo Iedereen, Ik heb een vraagje! Ik ben ondernemer in bruidskleding. ik heb een trouwjurk besteld voor een klant, deze word op maat gemaakt. Nu heb ik gisteren een e-mailtje gekregen dat ze wilt afzien van de koop en de 50% die ze heeft aanbetaald terug wilt. De klant zag het niet gebeuren dat de jurk voor haar trouwdatum (over 2 maanden) binnen was. Nu heb ik een e-mail terug gestuurd naar de klant, dat haar jurk zaterdag binnen is gekomen en dat ze de jurk kan komen passen/afhalen. Mijn vraag is nu: Kan ik haar in gebreke stellen? En ben ik verplicht de 50% aanbetaling te storneren? Groetjes Jamie Link naar reactie
0 Iwan van Geelen Geplaatst: 5 oktober 2009 Iwan van Geelen 3,2k 213 Geplaatst: 5 oktober 2009 Welke voorwaarden heb je met deze (ex)klant afgesproken? geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be Link naar reactie
0 jamieb22 Geplaatst: 5 oktober 2009 Auteur jamieb22 5 1 Geplaatst: 5 oktober 2009 De algemene voorwaarden die ik op mijn website heb staan. Artikel 1 - Algemeen Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en aanbiedingen tot het leveren van goederen en tot het verlenen van diensten. Van deze voorwaarden afwijkende afspraken zijn voor ons slechts bindend, indien deze door ons uitdrukkelijk schriftelijk zijn bevestigd. Algemene (inkoop)voorwaarden van onze opdrachtgevers zijn niet van toepassing, tenzij dit door ons uitdrukkelijk schriftelijk wordt bevestigd. Artikel 2 - Aanbiedingen Al onze aanbiedingen zijn vrijblijvend en gebaseerd op de bij de aanvraag door onze opdrachtgever verstrekte gegevens. Tenzij anders aangegeven zijn alle prijzen exclusief BTW. Eventuele atelierkosten, zijn niet in de prijs begrepen. Afwijkingen van gedane aanbiedingen binden ons alleen, indien deze door ons schriftelijk zijn bevestigd en akkoord verklaard. De opgegeven prijs is gebaseerd op de inkoopprijs en de andere kostenfactoren. Wanneer één van deze niet voorzienbare kostprijsbestanddelen na de aanbieding, maar voor de levering wordt verhoogd, hebben wij het recht die verhogingen in alle redelijkheid door te berekenen. Onverminderd de algemene toepasselijkheid van het in het vorige lid bepaalde is dat in het bijzonder van toepassing op een wijziging van de in- of uitvoerrechten, belastingen en/of wisselkoers van de euro tegenover buitenlandse valuta, waarin wij de goederen hebben gekocht. Artikel 3 - Levertijd De opgegeven levertijd geldt slechts bij benadering. Indien de overeengekomen levertijd is overschreden, is de opdrachtgever bevoegd om ons bij aangetekende brief een redelijke nadere termijn voor de de levering te stellen. Pas na overschrijding van die termijn kunnen wij aansprakelijk worden gesteld voor termijnoverschrijding. Artikel 4 - Overmacht Onder overmacht wordt verstaan: elke van onze wil onafhankelijke omstandigheid, die nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend verhinderd. In het bijzonder geldt als overmacht voor zover e.e.a. niet al is begrepen in het vermelde in lid 1. Oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, werkstaking, transportmoeilijkheden, brand, en andere ernstige storingen in ons bedrijf of dat van onze leveranciers. Bij overmacht hebben wij ter keuze het recht om de termijn van de levering met de duur der overmacht te verlengen of de overeenkomst voor zover nog niet uitgevoerd te ontbinden, zonder dat wij in welke vorm dan ook gehouden zijn tot voldoening van enige schadevergoeding, behoudens krachtens het bepaalde in art. 78 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Artikel 5 - Betaling Tenzij anders overeengekomen, dienen betalingen te geschieden bij levering van de goederen, het zij contant, het zij op een door ons aan gegeven rekening en zonder enige aftrek of verrekening. Bij aankoop dient een betaling te worden verricht van minimaal 25% van de koopprijs Indien niet binnen de overeengekomen termijn wordt betaald, wordt de opdrachtgever geacht van rechtswege in verzuim te zijn en hebben wij, zonder dat daarvoor enige in gebreke stelling is vereist, recht op vergoeding van rente gelijk aan 7% per maand vanaf de vervaldag. Alle redelijk gemaakte kosten, vallende op de inning van de vordering, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, zijn voor rekening van de nalatige opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten zijn steeds gelijk aan 15% van het achterstallige met een minimum van 100 euro inclusief BTW. Artikel 6 - Eigendomsvoorbehoud Na aflevering blijven geleverde goederen ons eigendom tot het moment, dat de opdrachtgever volledig aan zijn verplichtingen, voortvloeiende uit de desbetreffende overeenkomst heeft voldaan. Artikel 7 - Aansprakelijkheid Behoudens in geval van opzet of grove schuld aan onze zijde, is alle aansprakelijkheid onzerzijds voor schade ten gevolge van gebreken in of aan verkochte goederen of verrichte werkzaamheden, zowel bij opdrachtgever als bij derden uitdrukkelijk uitgesloten Met name zijn wij niet aansprakelijk voor stomerij-schade. Behoudens opzet of grove schuld zijn wij evenmin aansprakelijk voor fouten van ons personeel, dan wel van personen, die door ons in het kader van de uitvoering van de overeenkomst worden ingeschakeld. Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke bevestiging zijn wij op geen enkele wijze gebonden aan afspraken met ondergeschikte leden van ons personeel.7.5 Wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor fouten of gebreken in door derden of opdrachtgever ter beschikking gestelde gegevens. Artikel 8 - Reclames Reclames dienen direct bij aflevering van de artikelen te geschieden Gelet op de aard van onze artikelen kan niet worden geruild en worden geen artikelen teruggenomen. Op afgeprijsde artikelen worden geen reclames geaccepteerd. Artikel 9 - Opschorting en ontbinding Indien de opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk aan de verplichtingen, die voor hem uit de gesloten overeenkomst voortvloeien, dan wel indien hiervoor gegronde vrees bestaat, evenals in geval van faillissement, of surseance van betaling van de opdrachtgever, zijn wij gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst met een redelijke termijn op te schorten, dan wel overeenkomst te ontbinden. De vordering ter zake van het reeds uitgevoerde deel van de overeenkomst, evenals de uit de opschorting of ontbinding voortvloeiende schade, gederfde winst daaronder begrepen, is onmiddellijk opeisbaar. Artikel 10 - Bewaarneming Op verzoek van de opdrachtgever kunnen wij bij ons gekochte en geheel betaalde bruidskleding gratis in bewaring nemen tot het moment dat de opdrachtgever de artikelen wenst te ontvangen. De bewaartermijn bedraagt een jaar, met de mogelijkheid van een eenmalige verlenging van ten hoogste een half jaar. Gedurende deze periode zijn artikelen tegen verkoopwaarde verzekerd tegen brand, diefstal ed. Artikel 11 - Toepasselijke rechtsgeschillen Op alle door ons gesloten overeenkomsten is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. Alle uit door ons gesloten overeenkomsten voortvloeiende geschillen zullen, voor zover krachtens de betreffende wettelijke bepalingen mogelijk met uitsluiting van iedere andere instantie behoren tot de competentie van de bevoegde rechter van onze plaats van vestiging Link naar reactie
0 Maarten S Geplaatst: 5 oktober 2009 Maarten S 98 1 Geplaatst: 5 oktober 2009 Het is maatwerk, de deal is gesloten. Ik zou niet weten waarom ze überhaupt recht heeft op terugdraaien van de koop. https://woensdag.nl Link naar reactie
0 Highio Geplaatst: 5 oktober 2009 Highio 11,3k 467 Geplaatst: 5 oktober 2009 Beste jamieb22, welkom op Higherlevel. Ik zou per e-mail, brief en aangetekende bevestigen (bestaande stukken inkopiëren) dat de maatwerkjurk zaterdag geleverd is en dat deze per direct afgehaald of gepast/vermaakt kan worden. Groet, Highio "The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity." Link naar reactie
1 Kena Geplaatst: 5 oktober 2009 Kena 397 30 Geplaatst: 5 oktober 2009 Ik zie dat jij vorig jaar oktober ook al een een geschil met een klant had: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=21393;start=msg184884#msg184884. Als je hier vragen komt stellen zou het wel netjes zijn om af en toe een update te geven hoe het uiteindelijk afgelopen is ;). Link naar reactie
0 John B Geplaatst: 5 oktober 2009 John B 2,8k 259 Geplaatst: 5 oktober 2009 Hallo Jamie, Had je aanleiding gegeven voor de twijfels van de klant over de levertijd? Heb je bijvoorbeeld gemeld dat je niet kunt garanderen dat de jurk op tijd binnenkomt? Een bruiloft voorbereiden is een behoorlijk zenuwslopende aangelegenheid, dus ik kan me voorstellen dat je daar als klant nerveus van wordt. Maar goed, de jurk is nu binnen, dus misschien is er helemaal geen probleem. Dus niet meteen onaardig worden, maar eerst even uitzoeken wat er precies speelt - even bellen is dan beter dan mailen. Ik zie in jouw voorwaarden overigens niets over de (on-)mogelijkheden voor ontbinding door de klant. Is dat niet gebruikelijk? Het lijkt me dat dat in deze branche regelmatig kan voorkomen. Ik zou daar een clausule voor toevoegen, waarin je tevens aan kunt geven hoe de financiële verrekening in dat geval plaatsvindt. Nu staat er in Artikel 9 alleen dat jij de gemaakte kosten kunt doorbelasten als jij de overeenkomst opzegt. Kijk eens in de voorwaarden van andere bedrijven hoe daar omgegaan wordt met aanbetalingen in combinatie met speciaal voor de klant bestelde goederen. Verder heb je in jouw voorwaarden wel een heleboel mogelijkheden staan om je afspraken met een opdrachtgever niet na te hoeven komen, zeker in relatie tot een vaste datum voor een bruiloft: opgegeven levertijd is bij benadering, overmacht in geval van ernstige storingen in jouw bedrijf of bij je leverancier geeft jou het recht om levering uit te stellen (in theorie zelfs tot na de datum van de bruiloft). En je accepteert geen aansprakelijkheid voor fouten die jouw medewerkers "per ongeluk" maken? Dus ik zou zeker nog een keer naar die voorwaarden (laten) kijken. Maar daar heb je voor dit geval natuurlijk niets aan. Het kan trouwens ook zo zijn dat de klant om een andere reden van de trouwjurk af wil, bijvoorbeeld omdat het huwelijk niet doorgaat, of omdat ze ergens anders iets mooiers/anders of goedkopers gevonden heeft. Als dat laatste het geval is, zal ze nu wellicht haar "verlies" accepteren en de jurk alsnog afnemen. Houd rekening met een zeer kritische klant die mogelijk alsnog zal proberen van de koop af te komen door bijvoorbeeld te stellen dat de kwaliteit van de jurk niet is wat zij ervan had verwacht. Of binnenkort komt de echte aap uit de mouw. Groet, John Link naar reactie
0 jamieb22 Geplaatst: 5 oktober 2009 Auteur jamieb22 5 1 Geplaatst: 5 oktober 2009 Hallo, Ik heb de klant een brief gestuurd met de uitleg dat ik de aanbetaling niet storneer omdat ik met bestellen kosten heb gemaakt. En omdat de jurk nu ook bij mij is afgeleverd Ik wil graag mijn klant tevreden houden, maar het moet wel redelijk blijven. Link naar reactie
0 Kena Geplaatst: 5 oktober 2009 Kena 397 30 Geplaatst: 5 oktober 2009 Hallo, Ik heb de klant een brief gestuurd met de uitleg dat ik de aanbetaling niet storneer omdat ik met bestellen kosten heb gemaakt. En omdat de jurk nu ook bij mij is afgeleverd Ik wil graag mijn klant tevreden houden, maar het moet wel redelijk blijven. Hoi Jamie, Ik hoop toch wel dat je die klant eerst gebeld hebt... Maar ook hier: ik kan me haast niet voorstellen dat je 2 maanden voor de bruiloft je bruidsjurk gaat cancelen 'omdat je denkt dat die toch niet op tijd komt'. (Vraag is ook waarom de klant dat denkt?). Zal wel meer achter zitten en zoiets bespreek je toch met de klant persoonlijk (telefoon of face to face). Daarna bevestig je je gesprek schriftelijk. Link naar reactie
1 jamieb22 Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur jamieb22 5 1 Geplaatst: 15 oktober 2009 Het is opgelost met de klant, we hebben een regeling getroffen!! Ben blij dat we tot een overeenkomst zijn gekomen. Bedankt voor jullie hulp!! Link naar reactie
0 bumblebeecrew Geplaatst: 16 oktober 2009 bumblebeecrew 88 19 Geplaatst: 16 oktober 2009 Mooi, 3 mensen blij! Link naar reactie
jamieb22
jamieb22
Hallo Iedereen,
Ik heb een vraagje!
Ik ben ondernemer in bruidskleding. ik heb een trouwjurk besteld voor een klant, deze word op maat gemaakt.
Nu heb ik gisteren een e-mailtje gekregen dat ze wilt afzien van de koop en de 50% die ze heeft aanbetaald terug wilt.
De klant zag het niet gebeuren dat de jurk voor haar trouwdatum (over 2 maanden) binnen was.
Nu heb ik een e-mail terug gestuurd naar de klant, dat haar jurk zaterdag binnen is gekomen en dat ze de jurk kan komen passen/afhalen.
Mijn vraag is nu: Kan ik haar in gebreke stellen? En ben ik verplicht de 50% aanbetaling te storneren?
Groetjes Jamie
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag