• 0

BTW terugvorderen, maar geen brandstofbonnen

Goedemorgen,

 

Het volgende:

 

Ik heb een eenmanzaak, rijd in een priveauto en declareer 0,19 euro per km.

Helaas heb ik mijn brandstofbonnetjes nooit bewaard, gezien ik niet wist dat ik ook deels de BTW kan verrekenen.

 

Mijn vraag:

 

Kan ik de BTW toch nog terugvorderen?

 

Ik heb WEL altijd via de PIN betaald, dus via afschriften aan te tonen.

ook heb ik waterdichte km registratie bijgehouden en

tevens heb ik op een site mijn brandstofverbruik bijgehouden, waaruit dus precies de kosten blijken op datum.

 

Maak ik nog kans de BTW aftrekbaar te stellen, wat vinden jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste bellaa

 

hier is eerder al aandacht aan gegeven. De eisen van de fiscus zijn de volgende:

 

Aftrek voorbelasting bij benzinebonnen

Bij de levering van brandstof voor landvoertuigen kunnen de naam en het adres van u als afnemer van de brandstof op de benzinebon achterwege blijven. Voor de aftrek van de btw geldt als voorwaarde dat naam en adres van u als afnemer traceerbaar zijn door de wijze van betalen.

 

U bent traceerbaar als afnemer als u bijvoorbeeld betaalt:

 

per giro

met een creditcard

met een tankpas

 

Zonder bonnen dus ook geen aftrek van BTW, hoe de betaling ook traceerbaar is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Lees dit artikel:

http://www.startbedrijf.nl/nieuws/44630-ondernemers-gevaar-door-btw-af

 

Je moet dus kunnen aantonen dat de kosten voor je onderneming gemaakt zijn.

Als je denkt dat je registratie dit kan aantonen, dan zou ik het doen.

Als je verder met een zakelijke bankpas betaald hebt, dan zit je ook goed.

 

Let trouwens wel op dat je STRIKT genomen alleen BTW mag declareren in de

periode waarin de kosten gemaakt zijn.

Dus een jaar later de BTW opgeven is iets wat de belastinginspecteur niet

zal accepteren.

BizFusion Home :: http://www.bizfusion.nl

BizFusion Community :: https://www.bizfusion.nl/blog.aspx

BizFusion Twitter :: http://twitter.com/bizfusion

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

Ik had al zo'n vermoeden.....toch ben ik inderdaad gewoon traceerbaar, maar zonder bonnen geen aftrek.

 

De meest handige oplossing voor mij is in dit geval een tankpas, iedere maand een overzichtje voor de BTW.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Cor

 

Het oude formele standpunt was simpel: geen bon op naam = geen BTW aftrek. Zie ook de link van sailesh waar in feite organisaties die tankpassen leveren, opriepen om vooral klant te worden.

 

Met de goedkeuring dat de betaling icm met de bon herleidbaar moet zijn naar de ondernemer, is dat veranderd.

 

Wanneer dit exact en hoe is meegedeeld, kan ik zo 123 niet vinden. Wellicht kun jij achterhalen wanneer art. 33 lid 2 letter a uitvoeringsbeschikking OB 68 is ingevoerd ;D

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem.

 

Ik heb een v.o.f (samen met mijn moeder). Wij tanken op een tankpas van mijn vader zijn bedrijf. Nu de vraag kunnen wij deze kosten van de benzine in onze boekhouding opnemen? Ik bedoel de zakelijke kosten want het is een prive auto!

Want we betalen het niet zelf (uit v.o.f.) en daarnaast staat die tankpas op bedrijf van mijn vader.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jouw vader moet even een factuur sturen voor de brandstofkosten (met BTW) aan het bedrijf van jou en jouw moeder. Bij hem is de BTW van de brandstofkosten aftrekbaar en de nota aan de vof belast. Bij de vof is de BTW van de nota van jouw vader dan aftrekbaar.

Link naar reactie
  • 0

Maar wij betalen geen kosten voor de benzine. Als mijn vader - die overigens een BV heeft en alle zaken via de boekhouder gaan - het factuur naar ons stuurt moeten wij wel betalen?

 

Ik denk dat het dan meer energie gaat kosten dan voordeel oplevert. Wij hebben namelijk een soort van hobby v.o.f. We kunnen er niet maandelijks van rondkomen!

Link naar reactie
  • 0

Als je niet betaalt, heb je geen kosten en heb je dus ook geen aftrek voor de BTW. Formeel zou jouw Vader de kosten en de BTW van de brandstof voor de vof niet mogen aftrekken.

 

Het enige wat er voor jullie overblijft is de zakelijke kilometers noteren en deze tegen 19 eurocent per kilometer als kosten boeken.

 

De bedoeling dat jouw vader dit met zijn brandstofpas betaald, snap ik ook wel. Hij moffelt deze brandstofkosten gewoon bij zijn eigen onderneming, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling en het is zeker niet slim om hier dan ook nog eens vragen over te komen stellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.