• 0

Wel of geen onderneming?

Goedendag! Ik heb al een aantal sites afgezocht, maar echt een gepast antwoord op mijn vraag ben ik nog niet tegengekomen.

Ik ben/word paardrijinstructeur en wil hier graag een onderneming in starten. Echter heb ik gewoon een fulltime kantoor baan en wordt het iets wat ik ernaast ga doen. Hierdoor zal ik het urencriterium hoogstwaarschijnlijk niet gaan halen en zal ook de winst beperkt zijn. De uren die ik per week kwijt ben aan mijn onderneming verschillen enorm. In de zomermaanden heb ik het druk tot zeer druk en in de wintermaanden is het heel erg weersafhankelijk. Indien mijn onderneming goed loopt en ik een wat vaster klantenbestand krijg, wil ik gaan kijken of ik mijn onderneming en het aantal uren kan gaan uitbreiden en dit weer ga minderen op mijn kantoorbaan. Ik zal mijn vaste baan er echter altijd bij willen houden, gewoon omdat het paardenwereldje erg onberekenbaar is en ik graag zekerheid heb ivm koophuis e.d.

Ik geef gemiddeld 4 uur in de week les, hier komen nog reisuren bij op. Ik zal ook geregeld clinics geven door het land en ook zal ik van tijd tot tijd een paard in training krijgen, die ik vervolgens onderbreng bij een pensionstal en die kosten zal ik weer doorbereken aan de klant.

Nu las ik op de site van de belastingdienst dat er bepaalde voorwaarden zijn voor je een ondernemer voor de belastingdienst bent. Freelance werk wordt in bepaalde gevallen ook als resultaatgenieter gezien.

1) Hoe kom ik hierachter? Ga ik gewoon aan de slag als ondernemer, vul ik netjes mijn aangiftes e.d. in?

2) Kan het zijn dat de belastingdienst dan op een gegeven moment zegt dat ze mij als resultaatgenieter zien?

3) Zo ja, wat verandert dit voor mij? Moet ik dan mijn inkomsten op mijn normale belangstingaangifte invullen als zijnde inkomensten uit overige werkzaamheden? Moet ik dat dan zien als winst, dus dat ik eerst mijn kosten eraf haal? Hoe werkt dit?

Daarnaast zal ik ook een deel van mijn werkzaamheden vanuit (koop)huis verrichten (onderhoud klantcontact, afspraken maken, facturen maken, administratie, voorbereidend werk).

4) Als ik hier een plek voor inricht (niet zozeer een hele kamer), kan ik dan iets met de vaste lasten doen e.d.? Zowel qua belasting als qua BTW? Ik heb al wel wat gelezen over een afgesloten werkplek met eigen ingang en sanitair e.d. Dat gaat in dit geval dus niet op. Wellicht niet met de hypotheek, maar wel qua telefoon? Of andere vaste lasten?

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg wil helpen. Ik ben nogal een leek op fiscaal gebied en zie af en toe door de bomen het bos niet meer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Goedemiddag,

Als eerste heel veel succes met je onderneming.

Ondernemer zijn, ben je voor twee begrippen, te weten omzetbelasting en inkomstenbelasting.

De eerste is makkelijk. Als je in concurrentie treedt met andere (en dat doe je) dan ben je ondernemer voor de omzetbelasting.

De tweede is wat ingewikkelder. Je moet namelijk een bron van inkomsten hebben wil je ondernemer (of resultaat genieter) zijn voor inkomstenbelasting. De bron kan natuurlijk ook zo nu en dan negatief zijn, maar men moet verwachten dat er geld mee verdient wordt.

Een groot verschil tussen ondernemer en resultaat genieter voor de inkomstenbelasting is er, maar ook weer niet. Als je inkomsten hebt, moet je het aangeven. Simpel, toch??

Bij ondernemer ben je meer bezig met je onderneming. Je maakt reclame, loopt risico (niet betaald krijgen voor alle uren enzo), houdt je boekhouding bij.

Een resultaatgenieter doet dat iets anders. Veel freelancers (in de pure zin van het woord en niet de hedendaagse zzp-er) maken van te voren een prijsafspraak voor hun werk, ongeacht hoe veel tijd het kost (denk aan een tekstschrijver of fotograaf voor een blad).

Bij resultaatgenieter ben je meer de freelancer. Je hebt zo nu en dan een opdracht.

Om het nu nog leuker te maken, maakt het de belastingdienst in eerste instantie niet veel uit of je zegt dat je ondernemer bent of freelancer. Als je je inkomsten maar aangeeft.

Om jou meer naar het ondernemersschap te trekken zijn er een paar faciliteiten in inkomstenbelasting waar je gebruik van mag maken als je meer dan het urencriterium (moet je kunnen bewijzen) hebt gewerkt aan je ondernemer. Dan ben je wel verplicht om ook een ondernemersaangifte (en dus balans en resultatenrekening) te doen.

Om nu je vragen te beantwoorden:

1 Ja, goede optie en zoek ook hulp bij een adviseur

2 Ja, ook dat, als zij vinden dat je geen ondernemer bent voor de IB kunnen zij aangeven dat je ROW maakt. Het kan natuurlijk ook andersom

3 Zie ook boven, maar vooral dat je geen ondernemersfaciliteiten mag gebruiken.

4 Wordt moeilijk (zoek eens op dit forum hierover), maar het kan ook zo weer zijn dat het je weer verplicht wordt (als je bijvoorbeeld een stal/schuur (ver)bouwt om de spullen in op te slaan.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor je snelle antwoord Sander!

Betreft kosten afdragen ivm een kleine werkruimte in eigen woning had ik al een leuke link in een ander topic gevonden. Verbouwing e.d. om spullen op te slaan is (gelukkig!) geen sprake van. Het zou puur gaan om een werkruimte/kantoor. Wel wil ik graag een zakelijke mobiele telefoon, maargoed, de kosten ervan kan ik natuurlijk van de omzet afhalen en de btw terugvragen. Ik was alleen benieuwd of er verder nog kosten waren die ik van mijn winst af kon halen als ik mijn privewoning gedeeltelijk gebruik voor werkgerelateerde dingen.

Ik denk dat ik voorlopig (en eigenlijk hoop ik dat zelfs) niet in aanmerking kom voor de urencriterium. Ik werk 36 uur per week, dat zou betekenen dat ik minimaal 70 uur in de week werk en dat lijkt me niet geheel de bedoeling, ook al doe ik mijn werk (met de paarden ;-) ) graag!

Als je de verschillen tussen ondernemer en freelancer zo beschrijft, dan zal het in mijn geval inderdaad om een onderneming gaan. Het lesgeven is sowieso iets wat in stand zal blijven op wekelijkse basis, alleen clinics (hele lesdagen) en trainingspaarden zijn meer incidentele inkomsten.

Maar wat ik van het wel of geen ondernemingswaardig begrijp is dat het eigenlijk niet uitmaakt, omdat het hoe dan ook, of het nu een zakelijke aangifte of een priveaangifte wordt, bij de belastingdienst terecht komt en sowieso van het zakelijke deel de kosten van de winst kan afhalen voor ik bepaalde inkomsten doorgeef aan de belastingdienst. Begrijp ik het zo goed?

Bovendien heb ik begrepen, dat ook al word ik door de belastingdienst niet als ondernemer gezien, dit niets uitmaakt voor eventuele BTW betaling en vordering.

Link naar reactie
  • 1
Maar wat ik van het wel of geen ondernemingswaardig begrijp is dat het eigenlijk niet uitmaakt, omdat het hoe dan ook, of het nu een zakelijke aangifte of een priveaangifte wordt, bij de belastingdienst terecht komt en sowieso van het zakelijke deel de kosten van de winst kan afhalen voor ik bepaalde inkomsten doorgeef aan de belastingdienst. Begrijp ik het zo goed?

Jep... alle kosten die je maakt met de onderneming zijn aftrekbaar ongeacht of je als ondernemer je inkomsten aangeeft of als ROW.

Bovendien heb ik begrepen, dat ook al word ik door de belastingdienst niet als ondernemer gezien, dit niets uitmaakt voor eventuele BTW betaling en vordering.

En nog een keer jep.

Je spreekt namelijk over een ondernemer voor de IB en een ondernemer voor de OB. De criteria voor die beide belastingen zijn verschillend.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar