• 0

Autoreclame, waar aan te denken?

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig me te orienteren op autoreclame en heb zojuist bij vraag en aanbod ook een oproepje geplaatst.

 

Dit topic heb ik geopend omdat ik eigenlijk geen idee heb waar ik op moet letten.

Via google kan je een heleboel bedrijven vinden, maar hoe herken je nou een goed bedrijf…

 

Via de zoekoptie heb ik al wel wat topics gevonden over belettering en reclame, ook de opmerking dat je blijkbaar niet overal zomaar reclame op je auto mag zetten?

 

Het lijkt me voor ondernemers best interessant om de do’s en don’ts op een rijtje te hebben dus vandaar dit topic.

Het gaat in mijn geval om een Berlingo bestelbus die op naam van de zaak staat. Er zit nu ook al wel reclame op maar dat was low-budget en ziet er na nog geen jaar eigenlijk al niet meer uit.

 

De eerste don’t heb ik wat dat betreft al geleerd, autoreclame is een vak en moet je aan de expers overlaten. Het laten drukken van een eigen ontwerp en dan zelf plakken is wel goedkoop maar je gaat er spijt van krijgen..

 

Iemand anders nog tips om dit goed aan te pakken?

 

Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Technisch:

 

- De reclame mag nooit het zicht belemmeren van de bestuurder

- De reclame mag geen gelijkenis hebben met de uistraling van hulp voertuigen

- De reclame mag de verlichting niet blokkeren, ook het REMLICHT niet

 

Mijn idee:

 

- Less is more, houd het eenvoudig, dat is goedkoper maar oogt stabieler / zakelijker

- Maak mensen nieuwsgierig maar verkap niet meteen alles.

- Vermeld niet zomaar al je gegevens, in de ene business is een 06 nummer belangrijker dan je website en in een andere business kan dat weer andersom zijn, bepaal welk contact middel jouw doelgroep het meest zal gebruiken en vermeld dat duidelijk

- gebruik geen goedkope termen zoals: wij zijn dé specialist in, of 'het vertrouwde adres voor' etc.

 

Belangrijkst: Out of the box denken!

 

Veel succes allemaal, als me nog iets te binnen schiet zet ik dat er nog even onder.

 

Gr

Dirk

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

ik heb de laaste weken een klus iets verder van huis gedaan en op de snelweg heb ik veel collega schilders en klussers zien rijden.

Het is mij opgevallen dat veel auto's bedrukt zijn met kleine letters en een zee aan informatie die tijdens het rijden niet te lezen is.

Zoals Dirk ook aangaf "more is less" als een potentiele klant jou ziet rijden en hij/zij kan snel en duidelijk zien wat je doet en ook je contactgegevens staan duidelijk op je auto heb je eerder kans dat het effect heeft als wannneer iemand tijdens het rijden moet gaan zoeken naar je website of telefoonnummer.

 

Succes,

 

Chris.

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

rechtsonder-aan de achterbumper een sticker plakken is denk ik een goed idee, in de file is iedereen verveelt en gaat om zich heen kijken, zodra zij uw sticker zien zullen ze deze zeker met aandacht bekijken en mogelijk onthouden.

 

Stickers zijn erg goedkoop en levert veel potentiële klanten op.

www.gloyou.com , Ervaar het gemak van alles in één! Voeg o.a. gratis uw bedrijfsprofiel toe

Link naar reactie
  • 0

Een aantal tips van mijn kant:

 

- Vermijd zoveel mogelijk de ruimte's achter de wielkasten. Die plekken worden vaak het eerst smerig (zeker met de winter in aantocht) en daardoor kan het zijn dat de reclame niet meer goed opvalt/leesbaar is.

- Zoals eerder gezegt; de sticker op de bumper, voor mensen die in de file staan... Maar bijv. uw www-adres op de achterkant bovenlangs valt nog meer op, zeker als er een rij auto's achter u staat, waar uw auto natuurlijk bovenuit steekt...

- Postcodes en faxnummers zijn vrijwel nooit belangrijk op uw auto. Uw internetadres, mailadres en telefoonnummer des te meer.

 

Ik denk dat er niet te veel vastgehouden moet worden aan het "2- kleuren idee" met full color stickers kun je echt hele mooie dingen doen, diepte aanbrengen, en dat hoeft echt geen kermis te worden. Vaak is het zelfs goedkoper dan normale folie.

 

De style van de reclame hang heel erg af van de branche waarin het bedrijf werkzaam is, de "sfeer" die een bedrijf wil uitstralen, en natuurlijk hangt het ook af van de eventueel bestaande huisstyle.

 

Inderdaad, Less is More! Ook omdat je natuurlijk wilt dat mensen in één oogopslag kunnen zien wat je doet.

 

Vraag aan het reclamebureau altijd meerdere voorstellen. Pak de dingen/ideen die je mooi vind uit de verschillende ontwerpen en vog dit weer samen in een nieuw ontwerp. Borduur hier vervolgens op verder, samen met het reclamebureau.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als me nog wat te binnen schiet zal ik het laten weten...

 

:) Gr Jarno

Open je ogen en laat je zien! - Jarno Radix BedrijfsPromotie

Link naar reactie
  • 0

Sorry jongens, less is bepaald niet more. Waar jullie op doelen is (hoop ik) het aantal boodschappen, maar dat heeft weinig uit te staan met de aard van de belettering. Het gaat niet om adressen, telefoonnummers of websites, het gaat om uitstraling en je naam.

 

Karen zal eerst meer moeten vertellen over bijvoorbeeld wat ze wil, op welke doelgroep ze mikt en waar de Berlingo rijdt.

Maar een feit is dat more vaak veel beter werkt dan less...

 

Een paar tips:

1. zorg voor een goede briefing, leg uit wat je wilt.

2. ga niet zelf aan de slag, maar laat je ontwerp door een vormgever maken

3. belettering is niet hetzelfde als stickers plakken

4. beletteringsbedrijven hebben goede dtp'ers in huis, maar geen zelden ontwerpers

5. beletteringsbedrijven houden te snel rekening met 'wat makkelijk te doen is'

6. ga dus naar je eigen reclamebureau of naar een goed bekendstaande ontwerper in je omgeving

7. zorg voor budget, doe het anders niet.

8. of neem genoegen met een zinloze bumpersticker.

 

Vraag aan het reclamebureau altijd meerdere voorstellen. Pak de dingen/ideen die je mooi vind uit de verschillende ontwerpen en voeg dit weer samen in een nieuw ontwerp. Borduur hier vervolgens op verder, samen met het reclamebureau.

 

Doen! Enig idee wat dat kost? Of heb je het niet over een serieus reclamebureau? Het zijn geen schoenenpoetsers die in de reclame werken!

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 2

Erg lang weg geweest van Higherlevel, maar ik ga weer proberen mijn steentje bij te dragen.

 

Wat betreft dit topic, uit eigen ervaring kan ik je wel wat meer vertellen over het juiste gebruik van de materialen.

Als je een ontwerp hebt laten maken door een reclamebureau, of je eigen beletterings bedrijf die heus wel een super degelijk ontwerp voor je kunnen maken dien je op te letten bij wie je dit laat plakken. Ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk in leken taal uit te leggen.

 

- Standaard vinyl.

Dit is gewoon een rol vinyl, die je kan kiezen uit kleurenwaaiers. Waarschijnlijk zit hier wel een kleur tussen die je zal aanspreken. Standaard vinyl verkleurt niet snel, afhankelijk van materiaal, en is tevens krasbestendig. Hiermee kun je dus gewoon mee door de wasstraat rijden.

 

- Geprint vinyl.

Dit is gewoon een witte rol vinyl, hierop word geprint in elke CMYK kleur die jij maar wilt hebben. Let op: voor echte felle kleuren zul je dus een standaard vinyl moeten gebruiken. CMYK is namelijk altijd wat doffer dan de standaard vinyl soorten. Houd er wel rekening mee, er zijn grapjassen die je gewoon alles printen en op de auto plakken zonder laminaat. Als je nu door de wasstraat zou rijden kan de borstel je gewoon de inktlaag kapot krassen. Let er dus altijd op dat het bedrijf je sticker voorziet van laminaat (zowel in glans als mat versie te krijgen). Dit heeft tevens invloed op je kleurbehoud, uv stralen maken je sticker doffer. Met laminaat zal dit minder snel gebeuren.

 

 

 

Oke, ik weet welke methode ik wil gaan gebruiken. Is er nog iets belangrijk over het gebruikte materiaal zelf?

Ja, binnen de soorten materialen zijn er natuurlijk weer prijsklassen en beperkingen.

 

- Monomeer vinyl

Dit is eigenlijk meer een promo vinyl, gemiddelde kleur echtheid ligt hier rond de 2 tot 4 jaar. Hierna zal je sticker beginnen te verkleuren. Iets wat natuurlijk heel erg jammer is van je toch al dure investering. Deze vinyl mag eigenlijk alleen gebruikt worden voor vlakke toepassingen. Veelal dus bouwbordjes, makelaarsborden en tijdelijke buitentoepassingen.

Voordeel: Goedkoop

Nadeel: Niet geschikt voor langere termijn. Krimpt meestal 2-3 mm waardoor je een zwarte/grijze rand van vuil langs je stickers gaat krijgen.

 

- Polymeer vinyl

Deze vinyl is wel geschikt om op een auto te plakken, maar houd hier wel rekening mee dat deze ook het beste alleen gebruikt kan worden voor vlakke toepassingen. Kleurecht heid ligt meestal rond de 5-7 jaar. Hierna zal ook deze beginnen te verkleuren. Deze vinyl is dan ook niet geschikt voor "car wrapping".

Voordeel: Geschikt voor vlakke toepassingen op auto

Nadeel: Niet geschikt voor car wrapping of het vervormen van de vinyl.

 

- Gegoten vinyl

Dit is absoluut een must als je een auto laat bestickeren en je wilt dit voor een langere termijn gaan gebruiken. Deze vinyl is zoals de naam al zegt, gegoten. Hierdoor kun je deze verwarmen (met een verfföhn) en kun je een auto geheel inpakken met vinyl indien nodig (car wrapping). Deze folie garandeert zelfs een kleurecht heid van 7-12 jaar. Natuurlijk wisselt dit per merk weer.

Voordeel: Geschikt voor car wrapping.

Nadeel: Duurder in aanschaf, maar kwaliteit kost nu eenmaal geld!

 

Ik merk hier bij ons namelijk vaak dat de mensen met een goedkopere offerte aan komen zetten dan dat ik ze gemaakt heb.

Alleen dan ga ik met de mensen rond de tafel zitten en gaan we de offerte vergelijken. Als ik dan zie wat voor materialen vaker door de andere bedrijven gebruikt word schrik ik best wel. Ze sturen je gewoon weg met een slecht stukje materiaal, de stickers zullen loslaten of verkleuren na verloop van tijd. Gelukkig kan ik ze daarna wel meestal overtuigen van onze betere kwaliteit.

 

Wat is nu 200-300 euro meer aan een bestickering als je 4 jaar met dezelfde auto rond moet rijden?

Het zou jammer zijn als je na 2 jaar een verkleurde bestickering hebt!

 

Een auto bestickeren doe je niet zomaar. Je wilt hier reclame mee rijden, zorg er dan ook voor dat je reclame rijd! Een slechte belettering heeft namelijk weer invloed op je uitstraling!

 

Link naar reactie
  • 0

Goede bijdrage Dave!

 

Maar in den beginne gaat het om het ontwerp. Lijkt me niet verkeerd om altijd een camera mee te nemen en opvallende ontwerpen op de foto te zetten. Beetje zoeken op internet kan natuurlijk ook...

 

Wat ik me wel afvraag: als je je auto flinkt hebt geplakt, wat voor invloed heeft dat dan op de inruilwaarde na pakweg 4 jaar?

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Naast bovengenoemde nuttige bijdragen, lijkt het me vooral ook belangrijk om op het rijgedrag te letten. Te vaak zie ik een lompe actie, waarna ik denk: daar ga ik dus niets kopen. Dit punt lijkt me daarom het meest belangrijke van allemaal. Het is immers je visitekaartje....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen 'regels' waar je aan zou moeten voldoen met autoreclame.

 

Persoonlijk vind ik dat ten eerste de reclame uitingen bij de auto moeten passen (zowel qua vorm als kleuren) en ten tweede, als het mogelijk is, moet de auto passen bij de bedrijfsuitoefening. Een logo plakken op een auto kan 'iedereen'. Het is een kunst de auto tot compleet rijdend reclame object om te toveren. Bij mijn bedrijfswagen is dat zeer goed gelukt (zie foto in mijn profiel) en ik kan het bedrijf dat dit verzorgd heeft van harte aanbevelen (via PB).

 

Edit: foto in profiel is maar halve bus, dit is de hele:

IMG_5958.jpg

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik denk dat de meeste ondernemers niet meer dan een handjevol klanten heeft binnengehaald d.m.v. autoreclame tenzij je natuurlijk met tientallen voertuigen in de regio rijdt of honderden/duizenden door heel het land zodat je daadwerkelijk herkend wordt(kracht van herhaling)

 

Ik sluit mij aan bij Dirk dat je dus vooral niet teveel informatie op je bus moet plakken:

Het gaat er toch om dat men zoekende is naar iets, zoals jij naar een reclamebureau, en dan toevallig een voertuig ziet rijden met '' reclamebureau''. Dus: firma naam, tel nr, website, branche and that's it dit natuurlijk wel in je huisstijl.

 

Dit is mijn overtuiging m.b.t. voertuig reclame.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0
De vuistregel die ikzelf altijd hanteer voor het ontwerpen van belettering is dat je het in 3 seconden moet kunnen lezen

Maar dan heb je het over lezen. En autobelettering gaat niet alleen daarover. Autobelettering is in de eerste plaats beeldvorming. Imago. Dat kan dus door een auto knaloranje of spetterend paars te verven (airbrushen, beplakken, whatever). Herkenbaarheid en imagebuilding is bij bewegende voorwerpen het belangrijkst. Daarna pas het webadres en het telefoonnummer.

 

Die 3 seconden zijn om te kijken. De herinnering aan wat je hebt gezien moet langer duren.

 

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

De vuistregel die ikzelf altijd hanteer voor het ontwerpen van belettering is dat je het in 3 seconden moet kunnen lezen

Maar dan heb je het over lezen. En autobelettering gaat niet alleen daarover. Autobelettering is in de eerste plaats beeldvorming. Imago. Dat kan dus door een auto knaloranje of spetterend paars te verven (airbrushen, beplakken, whatever). Herkenbaarheid en imagebuilding is bij bewegende voorwerpen het belangrijkst. Daarna pas het webadres en het telefoonnummer.

 

Die 3 seconden zijn om te kijken. De herinnering aan wat je hebt gezien moet langer duren.

 

 

Klopt, ik heb het hier puur over de informatie die erop komt te staan, niet over de kleur.

 

Herkenbaarheid is niet altijd van het grootste belang. Als je een NUON busje ziet rijden heb je genoeg aan de kleur om het te herkennen en te onthouden. Als de kapper van 2 dorpen verderop langsrijdt met zijn groene bestelbus is de link tussen groen en de kapper niet te leggen als je de kapper niet kent. Dan is juist de informatie op de bus belangrijker.

 

Een goede balans tussen informatie vrijgeven en herkenbaarheid is eigenlijk wat je moet hebben ;)

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Na even zoeken kwam ik dit topic tegen over autobelettering. ik heb dus een nieuwe Polo gekregen en ben me aan het verdiepen of autoreclame iets is...

 

Zelf zit ik te denken om aan de zijkanten een ludieke spreuk/tekst wil plaatsen, als mensen dat zien dat ze vrolijk worden. Hieronder en aan de achterkant suptiel mijn bedrijfsnaam + site.

 

Waarom ik dit wil? Mensen in een positieve sfeer laten komen en tegelijkertijd mijn bedrijf promoten.

 

Graag jullie reacties en eventueel ideeen of wellicht tips!

 

Groeten,

 

Paul Oudshoorn

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie
  • 0

Een paar honderd euro kun je ook slechter investeren. Waarom niet, als al je mobiele concurrenten het ook doen? Een eerdere reactie met als vuistregel een korte boodschap die blijft hangen met de aansluitende reactie over herkenbaarheid, lijkt me waardevol.

 

Waarom geen autoreclame voor kantoorapparatuur, Goog? Zitten je klanten niet voor een beeldscherm, dan zitten ze toch op de weg?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom geen autoreclame voor kantoorapparatuur, Goog? Zitten je klanten niet voor een beeldscherm, dan zitten ze toch op de weg?

 

 

Als je in een "hogere" niche zit op de particuliere markt dan zeg ik ja. Kunnen de mensen een beetje pronken bij de buren. Maar heel Nederland rijdt rond met reclame. Ik geloof niet echt dat men er nog na kijkt. En dat het blijft hangen.

 

Nadelen zijn ook, restwaarde (het moet er ook weer af) En nogmaals je moet altijd rekening houden met je werk als je ermee rijdt.

 

Ik doe het dus niet meer :)

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

Je raadt iemand af om het in zijn branche te doen, terwijl ik de vijfletterige merknaam (korte domeinnaam) met bijbehorende activiteiten goede kansen voor mobiele promotie toedicht...

 

...Marda.nl, Alles voor uw kantoor! en dan dat fijne kleurige kader uit het logo eromheen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

o.a. via vistaprint zijn grote magneten te bestellen die je zo op je auto kunt bevestigen. Dit lijkt mij als starter de perfecte oplossing. Logo er op en je site, klaar. Goedkoop en effectief!?! Of denk ik hier nu te makkelijk over?

 

Prima oplossing, denk er echter wel aan minimaal 1 keer per week de magneten van de auto af te halen, anders gaan ze permanent hechten!

Aan het einde van m'n geld houd ik altijd een stuk maand over...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.