• 0

Nieuw kleding merk, ontwerpen klaar, wat nu?

Hallo allemaal,

 

Ik wilde jullie graag het volgende voorleggen. Een hele tijd ben ik bezig geweest met het ontwerpen van kleding. Nu is het eindelijk klaar maar weet niet zo goed hoe ik het nu verder aan moet pakken. Heb al een bedrijf maar wilde wel graag de kledinglijn een naam geven zoals een echt merk, waar moet ik dat registreren? Het is onder te verdelen in 1 categorien. Het ene zou niet misstaan in een blad als de Large, de andere zou je verwachten bij de Wehkamp. En dat zijn ook meteen de 2 bedrijven aan wie ik het graag zou aanbieden, wil grote oplages in 1 keer verkopen en niet bijvoorbeeld in een eigen webshop. Heb al wat rond zitten kijken en het lijkt erop dat www.bedruktetshirts.nl doet wat ik nodig heb. Alleen hoe zorg ik ervoor dat bijvoorbeeld de Wehkamp of de Large het opneemt in het assortiment?

???

Iemand een idee? Of wat ik beter anders kan doen of wat de beste volgende stap zou zijn?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo BlueAngel,

 

Als je de ontwerpen af hebt, dan moeten er patronen van gemaakt worden. Dit kan soms bij een atelier, of je kan kijken of je iemand kan vinden op het internet die dit kan doen. Vervolgens kan je er samples (12 stuks ongeveer) van laten maken. Het beste is om dat te doen in Nederland, makkelijk contact, dichtbij etc. Vervolgens kan je met de samples Wehkamp "porren" om het product te koop aan te bieden. Je gaat dan op audiëntie en "verkoopt" je product als het ware aan Wehkamp. Waarom zij het product moeten opnemen etc etc.

 

Als je een eigen webshop wilt, waarop je je kledingontwerpen en de lijn wilt verkopen, kan de Atelier die je samples heeft gemaakt, een grotere oplage laten produceren in het buitenland. Je weet dat de productie goedkoper is in het buitenland, dit is pas relevant vanaf grotere producties.

 

Ik ken een atelier die je hierbij kan helpen, stuur me een bericht voor informatie.

 

En ik hoop je hiermee een beetje goed geholpen te hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo BlueAngel,

 

Er zijn verschillende landen waar je goedkoop kunt laten produceren (India, Turkije, Bangladesh, etc).

Hiervoor heb je wel een startkapitaal nodig, omdat die fabrieken met flinke minimum aantallen werken.

Al met al komt hier nogal wat bij kijken.

 

Wat vaak gebeurt (ook bij de website die je als voorbeeld noemt) is dat er wordt gwerkt met basiskleding, waarbij jij de puzzelstukjes aan elkaar kan leggen. Deze mouwen, bij deze romp enzo. En dan je eigen labeltje erin natuurlijk.

 

Mag ik vragen wat je precies ontworpen hebt? De hele layout van een kledingstuk? Of gaat het meer om bedrukkingen etc.

In dat laatste geval kun je namelijk veel kleiner starten, met minder risico. En dat kan gewoon binnen Nederland blijven.

 

Op het moment dat je de stap gaat zetten richting Wehkamp en Large zou ik in ieder geval zorgen voor een mooie webshop, waar de kleding goed gepresenteerd wordt. Goede foto's van gedragen kleding.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Ik heb de gesprekken een beetje gevolgd en besloten om meteen een profiel aan te maken want het blijkt dat ik in hetzelfde vaarwater als blueangel.

Wij zijn een merk in spe, gericht op vrouwen waarvan de ontwerpen al klaar zijn. Alleen blijkt dat het niet meevalt om de juiste fabrikant / atel$ier te vinden die bereid zijn om in kleinere aantallen te werken. Om meteen per unit 300 stks af te nemen is een te grote risico voor beginnende ondernemers.

Vandaar dat wij graag in touch willen komen met producenten die wel bereid zijn lagere aantallen te produceren en daarnaast ook bereid zijn om contiuiteit te leveren voor wat betreft meer bestelling / levering van stoffen en materialen etc.

 

Mochten er suggesties en of referenties zijn, please feel free to contact me!

Link naar reactie
  • 0

beste senv ..

ook ik ben bezig met mijn eigen lijn..kids..na mijn eerste try out...die heel goed ontvangen is...wil ik er graag in verder...

 

Dus ben ik ook op zoek naar bedrijven die kleinere oplages produceren.

kijk eens op www.naaiatelier.nl..

 

Link naar reactie
  • 0

Beste BlueAngel,

 

Hierbij even een toevoeging vanuit Antwoord voor bedrijven.

 

Je vraagt je af waar je het merk van je kledinglijn kan laten registeren. Zie de onderstaande link.

 

Merkenrecht

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/vergunningen-en-vereisten/Merkenrecht?subject=193&productId=1

 

Voor meer info over het merkenrecht, raad ik je aan te bellen met het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. (Beetje doorlinken en dan kom je wel bij het telefoonnummer uit)

 

Greetz, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

Ik haak hier even op in..ik ben bezig kinderkleding te ontwerpen en ik wil dit in kleine oplage laten produceren, in 6 verschillende maten (jongens en meisjes) van elk zo'n '20 stuks. Ik kan wel een sample zelf maken, maar ik wil het dan door de producent eventueel wat laten aanpassen (dit iets smaller, dit met een anders stiksel enz)

Wie weet een goed adres, waar ze echt kwalitatief goede producten kunnen maken in bijv portugal Marokko, spanje.

Moet ik dan bijv van elke maat een sample maken of kunnen ze dat zelf berekenen?

weet iemand dan ook nog een stoffenfabrikant van hele mooie, hippe (eventueel bio) stoffen?

Link naar reactie
  • 0

Naast het vinden van een goede producent, lijkt het me ook erg belangrijk dat je goed kunt uitleggen wat de positionering van de verschillende lijnen is.

 

Hoe zou je deze zelf in de markt zetten? Wellicht kun je gebruik maken van een aantal positioneringsschema's, zodat je de lijnen duidelijk probeert te positioneren. Verder moet je denken aan duidelijke doelgroepomschrijvingen: voor wie is het? denk dan aan kenmerken als leeftijd, inkomen, woonplaatsen (stad, landelijk), maar ook meer richting levensstijl: wat vindt de doelgroep belangrijk? Kwaliteit, praktisch, modisch etc.? En waarom zou die doelgroep jouw kleding willen dragen.

 

Kort samengevat: probeer een stevige argumentatie te vormen. Wellicht kom je hier en daar tegenstrijdigheden tegen, maar daar kan je dan weer aan werken. Zodra je dit allemaal goed hebt doorgekeken weet je waar je over praat, je weet waarom jouw lijnen het goed gaan doen en dat vertrouwen straal je later ook uit bij het verkopen van je kleding.

 

Succes! Ik ben benieuwd hoe het je verder gaat.

Koop jij je kerstpakketten online ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.