• 0

'koude bakkerij' starten, vragen over ondernemingsplan, financieringsplan

hoi,

 

Ik en mijn vriend zouden graag samen een koud bakkerij beginnen. het pand hebben we al want het is ons eigendom. maar we weten niet juist wat we allemaal moeten doen. het wordt een eenmanszaak. en een ondernemingsplan voor een koud bakkerij opstellen is ook niet zo simpel. moet je voor een eenmanszaak ook een financieringsplan opstellen.

Kan mij iemand hier meer informatie overgeven.

 

Alvast bedankt

 

groetjes

 

Mod-edit: titel aangepast/aangevuld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig? Het heet toch eenmanszaak....maw onmogelijk om met z'n tweeen een eenmanszaak te beginnen. 1 kan de eenmanszaak hebben en de ander een vergoeding, maar dat is qua vorm wel het meest haalbare.

Link naar reactie
  • 0
wat verstaan jullie precies onder een koudbakkerij?

 

Dat is een bakker die wel brood verkoopt, maar niet zelf bakt.

(hooguit is er sprake van afbakken van oa gebak, broodjes en croissants etc, redelijk wat koude bakkers zijn ook broodjeszaak/lunchroom)

 

Koudbakkerij is IMHO een typisch Belgische term, in Nederland heet het gewoon "koude bakker"

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja....als werknemer, maar dat is een ander verhaal dan samen een eenmanszaak aangaan. Met vergoeding bedoel ik bijvoorbeeld loon of een arbeidsvergoeding mocht er geen sprake zijn van een dienstbetrekking.

Link naar reactie
  • 0

Effe een simpele (niet fiscaal nagedachte constructie ;))

 

Jij start een eenmanszaak. Je vriend komt bij jou werken, komt dus op de loonlijst, en krijgt daar vergoeding c.q. salaris voor.

Jullie zorgen ingedekt te zijn ivm persooblijke aansprakelijkheid. Dus wanneer de hut failliet gaat, is er maar één van de twee aansprakelijk voor de schulden en wordt je privé vermogen niet aangetast.

 

Dit heel goed regelen via notaris (denk ook aan verrekening !)

 

 

Link naar reactie
  • 0

ok kan iemand mij dan ook verder helpen met in verband het financieel plan en dergelijke. we zouden ook nog een lening moeten kunnen krijgen. maar ik ben invalid verklaard en mijn vriend is momenteel ook nog op ziekenkas maar ik zou echt graag een zaak starten.

 

groetjes

 

Link naar reactie
  • 0

ok kan iemand mij dan ook verder helpen met in verband het financieel plan en dergelijke. we zouden ook nog een lening moeten kunnen krijgen. maar ik ben invalid verklaard en mijn vriend is momenteel ook nog op ziekenkas maar ik zou echt graag een zaak starten.

 

groetjes

 

 

Een financieel plan en een ondernemingsplan zul je echt zelf moeten maken. Pas dan kom je tot bepaalde inzichten en wordt je ":gedwongen"na te denken over bepaalde valkuilen. Dit werkt niet, wanneer je dit niet zelf doet/schrijft.

 

Mag ik uit je woordgebruik aannemen, dat jullie uit België komen ? Hier kun je eventueel ook vanuit de WW starten met (fianciële) hulp. Hoe het in België zit, weet ik eerlijk gezegd niet.

 

Ik begrijp dus (in Nederlands) dat jij afgekeurd bent, maar je vriend zit in "ziektekas" ???

 

Waarmee vergelijk je dit in Nedrland ?

 

Link naar reactie
  • 0

ja mijn vriend is namelijk geopereerd aan zijn hernia en is momenteel thuis voor te revalideren. En ik heb gevraagt of ik nog zou mogen werken en dat mag maar dan moet ik dat gaan aangeven.

 

ik ben bezig met ondernemingsplan maar financieel plan lukt mij niet weet echt niet hoe ik daar aan moet beginnen. kan iemand mij helpen. We kunnen zelf niks investeren.

 

Dus als ik lening heb moet ik btw nummer hebben en wat nog allemaal.

 

groetjes

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tasjake,

 

..... een ondernemingsplan voor een koud bakkerij opstellen is ook niet zo simpel.......

Mod-edit: titel aangepast/aangevuld

 

Da's ook niet erg dat het niet simpel is. Zie het als een voordeel dat het plan niet voor het oprapen ligt. Je

zult over een paar essentiele zaken moeten nadenken.

 

Een financieel plan hoeft niet zo heel moeilijk te zijn. Als je een ondernemersplan hebt gemaakt dan heb je voor je zelf

een indicatie van:

- wat je wilt verkopen en welke omzet daarmee gemoeid is

- wat je daarvoor aan grondstoffen moet inkopen; hoe veel je aan je leveranciers moet betalen

- wat je vaste lasten zijn

- hoe groot je eventuele personeelskosten zijn

- wat je als ondernemersloon opneemt

- hoe groot je overige kosten zijn zoals bijvoorbeeld: kosten voor auto, verzekeringen, reclame, administratie,

telefoon, internet, etc.

 

Hieruit zul je per een begroting moeten afleiden. Als je dit niet zelf kunt is het raadzaam om hier iemand voor in te

schakelen. Uit de begroting valt af te leiden welk bedrag je nodig hebt aan financiering.

 

moet je voor een eenmanszaak ook een financieringsplan opstellen.

Banken die geld uitlenen willen altijd zekerheden. Zekerheden in de vorm van verpanding van voorraden, debiteuren, hypotheek op je pand etc. Het maakt niet zoveel uit of je een vof, eenmanszaak of b.v. bent. Als je geld leent vraagt een bank zekerheden. Het kan wel helpen als je een goed onderbouwd plan hebt waardoor een bank geneigd kan zijn om

genoegen te nemen met iets minder zekerheden. Het gevoel dat een bank heeft bij een ondernemer speelt zeker mee.

Een ondernemer die zich in dit opzicht goed voorbereid heeft t.a.v. in ieder geval dit punt bij een financierder geen probleem.

 

Succes.

Jeroen

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

Tasja,

Je hebt nog niet op de vraag geantwoord, maar je spreekt over "ziekenkas" en dat lijkt mij een typisch Belgische term. Als je inderdaad in België wil starten, dan zou ik je doorverwijzen naar de website van Unizo voor informatie. Hier vind je een overzicht van de voor- en nadelen van een eenmanszaak: http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?article=26129

Over het ondernemingsplan is ook heel wat informatie te vinden, maar voor dat gedeelte moet je je eerst registreren.

 

Dus als ik lening heb moet ik btw nummer hebben en wat nog allemaal.

 

Dit snap ik niet helemaal denk ik. Een BTW nummer zal je in ieder geval moeten hebben van zodra je aankoopt en verkoopt, dat heeft niets met het al dan niet aangaan van een lening te maken.

 

Ik denk dat je het beste een gesprek met een boekhouder regelt (die zul je toch nodig hebben veronderstel ik). Hij of zij kan samen met jou een financieel plan opstellen als je er zelf niet uitraakt en kan je ook helpen bij het kiezen van de beste ondernemingsvorm in jullie situatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Anders ga eens praten met een franchise organisatie in de branche. Die kunnen je vast een hoop tips geven en wanneer je besluit te starten je meteen begeleiden in het ondernemersschap.

 

Zie bijvoorbeeld http://franchise.be/nl/news/company.php?annuaire_id=389 (ik weet niet of zo'n zaak een beetje is wat je wilt gaan starten)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.