• 0

Kleine ondernemersregeling in het 1e jaar?

De kleine ondernemingsregeleling geldt tot 1800 euro per jaar. Wat nu echter als je in het eerste jaar bent en nog niet weet hoeveel belasting je over dit eerste jaar gaat betalen? Gaat die belasting per kalenderjaar? Dan zou ik er vanuit kunnen gaan dat ik vanaf 1 juni 2003 tot 1 januari 2004 geen 1800 euro haal, maar wat als ik er boven kom? In de aangifte van Juni heb ik niks opgegeven. Nu krijg ik echter de aangifte voor het 3e kwartaal en wil ik toch wel eens weten hoe het precies zit ;)

 

Iemand die me hiermee kan helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf ontvang ik op dit moment slechts 1 keer per jaar een formulier om aan te geven wat ik aan btw heb geïnd en wat ik als voorbelasting heb betaald. Voor mij is het dus makkelijk om op dat moment aan te geven dat ik gebruik wil maken van de kleine ondernemersregeling.

 

Ik weet in ieder geval zeker dat je bij iedere opgave rekening kunt houden met de kleine ondernemersregeling en dat wanneer aan het eind van het jaarblijkt dat je daar toch geen recht op hebt er eenvoudigweg een eindheffing op plaatsvindt.

 

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om het reeds betaalde bedrag later terug te vorderen. Aangezien ik zelf een jaar geen gebruik heb gemaakt van de kleine ondernemersregeling wil ik kijken of ik daar nu alsnog gebruik van kan maken (voor dat jaar) Ik ga dus even bellen met de belastingtelefoon. ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

ja volgens mij wel maar ik ben nu nog ff op zoek naar meer gegevens. Ik heb net gebeld met het belastingkantoor in mijn regio maar echt wijzer werd ik er niet van. Tenminste de man gaf mij aan dat ik altijd een herberekening in kan sturen, dat betekent dat ik over 2001 alsnog gebruik kan maken van de kleine ondernemersregeling. Alleen toen ik zei dat dat ook een herberekening van mijn inkomstenbelasting inhoud vroeg hij mij waar ik dat vandaag haalde want dat zou niet zo zijn. Maar ik heb toch echt ergens gehoord dat ik die btw bij mijn inkomsten op moet tellen (wat ook wel logisch is)

Ga dus nu op zoek in de website van de belastingdienst.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Reactie op:

 

Alleen toen ik zei dat dat ook een herberekening van mijn inkomstenbelasting inhoud vroeg hij mij waar ik dat vandaag haalde want dat zou niet zo zijn. Maar ik heb toch echt ergens gehoord dat ik die btw bij mijn inkomsten op moet tellen (wat ook wel logisch is)

 

Antwoord:

 

Als je de BTW niet af hoeft te dragen omdat je onder de KO-regeling valt dan betekend dat dat het bedrag aan BTW wat je niet hoeft te betalen ten gunste van je resultaat komt. Hierdoor neemt je winst dus toe met dat bedrag en in die zin heeft dat ook invloed op je Inkomstenbelasting. Leuker kunnen ze 't niet maken, een stuk intelligenter zal ook wel niet lukken. ;D

Link naar reactie
  • 0

De inspecteur die mij belde nadat ik het verzoek schriftelijk had ingediend gaf inderdaad ook dat antwoord. Hij was dan ook enigszins verbaasd dat een collega van hem dat niet wist.....

 

Overigens deed ik dit verzoek over 2001 en deze man zei mij dat ik de aangifte voor de inkomenstenbelasting niet hoefde te wijzigen omdat dat een te dure aangelegenheid zou worden voor de belastingdienst. Hij zou de brief in het dossier opnemen.

 

Dat is natuurlijk heel prettig. Ik weet dat het voor mijn aanslag geen wijziging zou opleveren maar het zou voor beide partijen weer extra werk opleveren. Nu maar hopen dat de BTW wel wordt teruggestort. ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.