• 0

Webshop starten: Waarmee rekening houden? En is een BAV noodzakelijk?

Goede middag,

 

Ik bezoek dit forum eigenlijk al een aantal maanden, ik dacht dat ik al eerder een account had aangemaakt, maar blijkbaar niet, want ik kon niets vinden in mn inbox dus vandaar dat ik pas vanaf vandaag ben geregistreerd.

 

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben 21 jaar (jong) en momenteel nog student, 2e jaars Accountancy. Hiervoor heb ik een MBO opleiding afgerond; bank-& verzekeringswezen.

 

Hetgeen wat ik ga verkopen is een bescherming voor de iPhone, genaamd InvisibleSHIELD. Het product gebruik ik op mijn eigen iPhone en ik ben er zeer tevreden over. Er zijn weinig aanbieders in Nederland, met een vrij hoge prijs. Ik heb het een en ander uitgerekend, en ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat ik dit goedkoper kan.

 

Het product komt oorspronkelijk uit Amerika, maar ik kan dit bij een Nederlandse groothandel inkopen.

Ik zal een officiele dealer worden, dat houdt in dat de garantieprocedure via mij zal lopen. Als het product defect is, neemt de klant contact op met mij en ik beoordeel of de klant wel, of niet in aanmerking komt voor garantie.

 

Stand van zaken:

- domein gekocht, werkt alleen nog niet ;)

- afspraken met leverancier

- morgen inschrijven bij kvk (afspraak al gemaakt)

- met kvk nummer zakelijke rekening openen

- daarna ideal contract afsluiten (kost niets, alleen 0.75 euro per transactie)

 

De website moet nog gemaakt worden. Maar dit zal mijn broer voor mij doen.

         

Verkoopprijs inc btw      € 22,50

Verzendkosten         € 2,00

Kosten klant          € 24,50

 

De winst is wat kort door de bocht, want ik heb bijv niet de jaarlijke kosten meegerekend van de KvK, webhosting, betalingsverkeer en eventueel nog promotiekosten.

 

- Zijn er naast dit nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

- Vorige week vertelde een medewerker van de KvK dat een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering wel handig zou zijn. Heeft iemand enig idee wat de kosten hiervan zijn? (Ik had gelezen 75-300 euro per jaar ongeveer?)

Is het inderdaad verstandig voor mij om een BAV af te sluiten? Ik kan me eigenlijk niet indenken wat er precies mis kan gaan.

 

Vriendelijke groet,

sj0erd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn weinig aanbieders in Nederland, met een vrij hoge prijs. Ik heb het een en ander uitgerekend, en ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat ik dit goedkoper kan.

 

Verkoopprijs inc btw      € 22,50

Verzendkosten         € 2,00

Kosten klant          € 24,50

 

Ik wil je niet teleurstellen, maar als ik even google vind ik meteen (via Google AdWords) een Nederlandse aanbieder die dit product voor 23,95 de volgende dag levert inclusief BTW en verzendkosten. Ik vraag me af of de overige aanbieders - met nu een prijs rond de 28-29 euro - niet snel zullen komen met een prijsdaling. En dan ben je een van de velen met zo'n prijs. Is het dan nog steeds interessant?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet zoveel persoonlijke info (zoals winst) EN je website erbij vermelden....je concurrenten hoeven niet zoveel nuttige info voorgeschoteld te krijgen. ;)

 

...

- Zijn er naast dit nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

- Vorige week vertelde een medewerker van de KvK dat een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering wel handig zou zijn. Heeft iemand enig idee wat de kosten hiervan zijn? (Ik had gelezen 75-300 euro per jaar ongeveer?)

Is het inderdaad verstandig voor mij om een BAV af te sluiten? Ik kan me eigenlijk niet indenken wat er precies mis kan gaan.

 

Vriendelijke groet,

sj0erd

Tja er zijn veel dingen die erbij komen kijken....je bent nog student begrijp ik? Stel het loopt meteen goed dan moet je studiefinanciering terugbetalen....let dus op dat je veel investeert en anders op tijd ov-jaarkaart op tijd inlever enzo. Het was iets van 10.000 wat je per jaar bij mag verdienen (zoek precieze bedrag even op op de website), als het meer is heb je geen recht meer op studiefinanciering.

 

Wat verzekering betreft is het altijd een eigen keuze. Ik heb zelf ook webwinkel en vind het niet noodzakelijk.....maar stel ik zou speelgoed voor babies verkopen ofzo dan zou ik het wel belangrijk vinden, aangezien er dan wel grote problemen zou kunnen ontstaan.

Link naar reactie
  • 0

@ Daniël: Bedankt voor de tip. Gelijk verwijderd en zal straks een mail sturen naar het hostbedrijf. Heb het betreffende domein namelijk al meer dan een week geleden gekocht; en ik kan er ook al op inloggen en dergelijke.

 

@ Frans: Die zocht ik inderdaad! Lid sinds 20 oktober 2008, wat gaat de tijd snel zeg.

 

@ John: Ik zie het nu inderdaad. Het blijft echter wel interessant

 

@ Anna: Bedankt voor de tip, gelijk gewijzigd! Kwa studiefinanciering heb je helemaal gelijk, ik zal het in mijn achterhoofd houden. Alhoewel ik niet verwacht meer dan 10k per jaar te verdienen.

Link naar reactie
  • 0

registreer je domeinnaam anders even via www.opendomainregistry.net ofzo dan is het binnen een paar minuten rond.

Ojas... een andere die je vaak tegenkomt voor domeinnaam registratie (die snel registreren) is transip maar daar kan je beter niet mee werken, die houden zich namelijk niet aan hun eigen algemene voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ff een beetje gegoogled en kwam tot de ontdekking dat de invisible shield ook voor 23.95 bij andere grote sites verkrijgbaar zijn. Je beseft toch wel dat je met die prijs nog concurrentie hebt en dat je jezelf niet onderscheid met de goedkope prijs?

 

Hoe ga je dit verder aanpakken? Ga je jezelf op een andere manier onderscheiden?

 

 

 

Luuk

Link naar reactie
  • 0

Ik weet van in iedergeval 2 andere aanbieders dat ze aangeven dat het 23.95 kost. Maar bij de laatste stap van de bestelling staat er dat er nog eens 4.95 verzendkosten bijkomen.

 

Ik weet nu inderdaad dat ik niet de goedkoopste ben, ik zal mezelf moeten onderscheiden. Het aanbieden van een goede service in iedergeval. Ik ben nog aan het nadenken waarmee ik mezelf nog meer kan onderscheiden.

 

Maar; niet de goedkoopste zijn betekend niet gelijk dat niemand bij mij zal kopen?

Link naar reactie
  • 0

Waarom zal een klant bij jou die product kopen en niet bij je concurrent ? Stel deze vraag aan je eigen en denk er goed over na.

 

Meeste mensen zoeken inderdaad op internet naar de goedkoopste prijs en niet te vergeten betrouwbare site met goede service ( De laatste 2 willen ze nog wel eens achterwege laten )

 

Nja denk er goed over na.

En neem is contact met mij op misschien kan ik wat voor je betekenen

"Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."

Link naar reactie
  • 0
Vorige week vertelde een medewerker van de KvK dat een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering wel handig zou zijn. Heeft iemand enig idee wat de kosten hiervan zijn? (Ik had gelezen 75-300 euro per jaar ongeveer?)

Is het inderdaad verstandig voor mij om een BAV af te sluiten? Ik kan me eigenlijk niet indenken wat er precies mis kan gaan

 

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat een ondernemer - hoe laag de omzet dan ook moge zijn - geen aansprakelijkheidsverzekering heeft. Wie wil voor die 9 tientjes premie per jaar het risico lopen van een claim met een onwaarschijnlijk lage kans maar waar je - als het onwaarschijnlijke toevallig bij jou gebeurt - direct zakelijk en privé kapot aan kan gaan?

 

Ik kan me eigenlijk niet indenken wat er precies mis kan gaan

Onderstaand mijn praktijkvoorbeeld van wat niemand zich had ingedacht, maar wat toch misging ::)

Voor nadere informatie, tips en advies, lees ook deze draad eens zakelijke aansprakelijkheid verzekeren

 

 

Maar helemaal afwezig zijn aansprakelijkheidsrisico's nooit. Schade = kans x gevolg. In jouw situatie is de kans op schade heel erg klein, maar kan een eventueel gevolg toch nog groot zijn. En het is niet alleen de eventuele claim zelf, maar ook de (juridische) kosten die je moet maken voor het weerleggen van een claim - hoe onzinnig die moge zijn - die tijd en geld kan kosten. En waarom zou je dat risico zelf willen lopen? Als het onverhoopt - hoe kleine kans dan ook - echt misgaat schiet je er met je volle privé vermogen bij in terwijl verzekering daarvan je niet meer kost dan max € 10,- per maand.

 

 

En vroeg of laat wordt er dan gevraagd om voorbeelden. Omdat de kans erg gering is en blijft zijn dat er - gelukkig - niet zo veel. Zo had ik een webwinkel als klant waar een vertegenwoordiger van DHL tijdens het afhalen of bezorgen van een poststuk struikelde over een verlengsnoer en een heup brak. DHL claimde de loondoorbetaling bij de webwinkel en de meerkosten voor vervangend personeel.

 

PS: voor een "kleine" webwinkel met telecomaccessoires, omzet 10K en niet zelf importerend van buiten de EU zal de premie tussen de EUR 60 en EUR 90 per jaar uitvallen. Check ook even de volgende tip:

 

.... maar voor part time ondernemers met een webwinkel aan huis is er wel een best practice advies:

kies voor je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor de zelfde verzekeraar als waar je particuliere aansprakelijkheidsverzekering loopt.

 

Waarom?

Puur praktisch: bij een twijfelgeval of een schade zakelijk of privé is krijg je nooit een ellenlange discussie tussen 2 verzekeraars: je schade moet hoe dan ook door maatschappij X vergoed worden, ongeacht of dat nu zakelijk of privé is. Dat je verzekeraar dan misschien een tientje duurder is dan een willekeurige andere maatschappij moet je daarbij voor lief nemen.

 

P.S.:

Sommige particuliere verzekeraars (o.a. Ohra en FBTO) bieden geen zakelijke verzekeringen aan. In dat geval verwijs ik je graag door naar "iedere ter zake kundige verzekeringsadviseur", met het advies om je particuliere WA verzekering over te sluiten om dezelfde voornoemde reden.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info Norbert!

 

Even een update. Ik heb besloten om de invisibleshields te verkopen voor 23.95 inc verzendkosten.

Ik heb gezien dat bij een andere aanbieder de garantieprocedure via de fabrikant zelf gaat. (deze is gevestigd in Amerika)

Als iemand via mij koopt gaat de garantieprocedure ook via mij :)

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn goeie tips Norbert. Ik heb zelf wel een BAV afgesloten onder het mom je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

Zelf ben ik bezig een webshop op te zetten in computersystemen, maar ik zal niet zo snel een bezorger thuis krijgen. Alles loopt via dropshipment. Ik zou dus niet zo goed een voorbeeld kunnen bedenken wat voor risico ik loop. En toch zal er ergens een klein risico zijn. Met misschien wel hele grote gevolgen.

 

BAV is in mijn ogen altijd een goed advies.

Link naar reactie
  • 0

Norbert, bedankt voor je advies, je hebt eigenlijk wel gelijk. Alleen ben ik wel automatisch sceptisch, dat ook al ben je daadwerkelijk aansprakelijk, vergoedt de verzekering het dan wel? Voor hetzelfde geld volgt er dan een discussie dat je het ook wel had kunnen voorkomen en het je eigen stomme schuld is. Ik moet zeggen ik ben altijd sceptisch over verzekeringen. Toen ik eenmaal 'n zakelijke inboedelverzekering afsloot viel het me heel erg mee qua voorwaarden, die waren allemaal heel acceptabel, dus misschien heb ik ook gewoon slechte vooroordelen.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb gezien dat bij een andere aanbieder de garantieprocedure via de fabrikant zelf gaat. (deze is gevestigd in Amerika)

Als iemand via mij koopt gaat de garantieprocedure ook via mij

 

Dan doet je concurent het fout en jij doet het volgens de wet.

 

Jouw klanten hebben namelijk helemaal niks te maken met de fabrikant maar enkel met jou.

Jij bent dus eenvoudigweg altijd verandwoordelijk voor de garantie en je hebt enkel maar geluk als jij het daarna weer op de fabrikant kan verhalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.