• 0

Welke rechtsvorm is voor mij geschikt?

Ik heb al een afspraak staan bij de KvK om me in te schrijven als eenmanszaak, maar nu vertelde iemand me dat dat voor mij ongunstig is. Door gebrek aan tijd heb ik die persoon nog niet kunnen vragen naar zijn onderbouwing, maar aangezien hier dé experts zitten, probeer ik het meteen hier.

Ik weet niet wat voor informatie van belang is bij het bepalen van een rechtsvorm, maar here it goes:

Ik ben 24 jaar, woon samen in koophuis, hebben beiden een vast contract (fulltime) en ik ga ernaast lesgeven met paardrijden en het trainen van paarden van anderen. Daarvoor ga ik me inschrijven. Mijn werkuren variëren per week van 4 uur tot 24 uur (ja, naast een fulltime baan, soort betaalde hobby zeg maar).

Ik rijd gewoon een priveauto waar ik zakelijke kilometers van zal schrijven. Ik doe het volledig in mijn eentje, naast de hulp die ik hier en daar zal krijgen voor het opzetten van een administratie e.d. Wat in mijn situatie niet heel ingewikkeld zal zijn.

Omdat er niet met grote bedragen gesmeten wordt (helaas :D), is de kans zeer klein dat ik er prive bij moet inschieten. Ik heb weinig kosten en het levert redelijk wat op. Het is een onzekere wereld, vandaar dat ik het er bij doe en er niet mijn hoofdinkomen van wil maken.

Wie kan me helpen? Of heb je meer informatie nodig?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Even in grote lijnen: Zolang je geen enorme winsten maakt is een eenmanszaak fiscaal veel voordeliger. Alleen bij een eenmanszaak ben je persoonlijk aansprakelijk als het mis gaat met je onderneming. Maar naar wat jij al aangeeft is dat risico vrijwel nihil.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dankjullie wel! Ja, ik regel zelf mijn klanten en dat heeft ook enorme invloed op mijn inkomsten (alleen maar eigenlijk). Ik verwacht geen grote winsten te maken, ook omdat ik het naast mijn vaste werk e.d. ga doen en daardoor niet te veel uren kan investeren in mijn onderneminkje.

Als het mis gaat met mijn onderneming komt er niets binnen, maar maak ik ook geen kosten. Ik heb geen vaste lasten namelijk, dus dat scheelt :) Hele veilige onderneming!

Link naar reactie
  • 0

Hoi CRPH,

Zoals mijn de meeste lieden in dit draadje al gezegd hebben, lijkt een eenmanszaak voor jou (fiscaal) gezien de beste oplossing.

Toch wil ik hier nog wel een kanttekening bij plaatsen. Houd je bijvoorbeeld wel rekening met zaken als aansprakelijkheid? Mocht onverhoopt iemand door jouw schuld ten val komen en daardoor 6 maanden uit de roulatie zijn, bestaat de kans dat zijn of haar werkgever dit op jou gaat verhalen. Bij iemand met een redelijk hoge functie kan dit best aantikken (recent bij een van mijn klanten dit meegemaakt vanuit het perspectief van iemand die ten val was gekomen). Een rechtspersoon biedt een wat betere bescherming van je privé-vermogen tegen dit soort claims, verzekeringen die dit afdekken zijn over het algemeen duur te noemen.

Met vriendelijke groet,

Raymond

Dankjullie wel! Ja, ik regel zelf mijn klanten en dat heeft ook enorme invloed op mijn inkomsten (alleen maar eigenlijk). Ik verwacht geen grote winsten te maken, ook omdat ik het naast mijn vaste werk e.d. ga doen en daardoor niet te veel uren kan investeren in mijn onderneminkje.

Als het mis gaat met mijn onderneming komt er niets binnen, maar maak ik ook geen kosten. Ik heb geen vaste lasten namelijk, dus dat scheelt :) Hele veilige onderneming!

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar