• 0

van VOF naar BVBA

Hoi,

In België kost de opstart van een bvba vrij veel geld. Een vof daarentegen kost bijna niks.

Stel dat ik bij start mijn firma opricht onder VOF (bij gebrek aan geld). Stel dat de firma na 1 jaar genoeg geld heeft, en ik wil de firma omvormen tot een BVBA. Is dit mogelijk, kan ik ook de zelfde bedrijfsnaam houden, eventueel zelfde BTW nr enzo.

Heeft hier iemand ervaring/kennis van?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Goedemorgen,

Voorop gesteld dat ik niet weet hoe het in België werkt, kan ik je wel aangeven wat in Nederland mag.

In Nederland mag je wel dezelfde naam aanhouden, behalve dat VoF wordt vervangen door B.V. Je krijgt wel een nieuw fiscaalnummer uitgereikt, want de BV is een andere entiteit dan de VoF (= samenwerkingsverband).

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Dan lijkt mij dit een ideale oplossing voor starters niet? Waarom zou ik het niet doen op die manier? Een bvba kost hopen geld voor een starter, een vof is doenbaar.

Zijn er echt geen nadelen verbonden aan deze manier van werken? Oké dat je persoonlijk aansprakelijk bent met VOF is één ding. Maar zijn er voor de rest geen nadelen verbonden aan het overstappen van vof naar bvba?

Link naar reactie
  • 0

Ook hier moet ik je zeggen dat ik niet kan zeggen hoe het in België precies is.

In Nederland valt de VoF onder de inkomstenbelasting (progressief oplopend tot 52%) en de BV onder VpB (veel lager tarief). Wel heeft de DGA van de BV vaak de verplichting om fictief loon op te nemen die via de loonheffing (voorheffing op de inkomstenbelasting) wederom progressief oploopt.

Het later overstappen van VoF naar BV heeft wel een paar aspecten. Of je stopt met de VoF en moet dan mogelijk afrekenen met de belastingdienst over de stakingswinst of je zet de VoF geruisloos om in de BV. dan hoef je geen stakingswinst af te rekenen maar ben je wel kosten kwijt aan een accountant om de inbreng te bewerkstelligen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

@ Stefaanm

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de regels tussen België en Nederland wel veel verschillen. Zo is de Belgische v.o.f. een rechtspersoon en de Nederlandse niet. De winst van de Belgische v.o.f. is belast met vennootschapsbelasting en de winst van de Nederlandse v.o.f. met inkomstenbelasting. Dit zijn toch vrij essentiële verschillen.

De Belgische variant van de v.o.f. komt praktisch weinig voor. In tegenstelling tot de BVBA zijn de firmanten nl hoofdelijk aansprakelijk. Ik kan me niet voorstellen dat als je een Belgische v.o.f. omzet in een Belgische BVBA je niet aan je stortingsplicht hoeft te voldoen.

Wellicht is de Ltd. iets voor jou. Op grond van Europese rechtspraak is deze rechtsvorm in Nederland toegestaan, dus dat zou dan ook in België zo moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hey Stefaan,

Ik zou ook graag nog willen opmerken dat voor een BVBA in België maar 1/3e van het kapitaal volstort moet worden bij de oprichting (maw een dikke 6000 € ipv een dikke 18000 €). Dit startkapitaal mag trouwens ook in de vorm van goederen ingebracht worden (laptop, kantoormeubelen, ...). Het enige nadeel hieraan is dat de waarde van deze goederen moet officieel vastgesteld worden en de kosten hiervoor kunnen vrij snel oplopen.

Verder is er ook nog een wetsvoorstel op poten gezet die het startkapitaal voor een BVBA moet afschaffen. Dat ze er door gaat komen is vrij duidelijk maar de vraag is uiteraard "wanneer"...

Hopelijk ben je hierdoor wat wijzer geworden.

Mvg,

Steven

Link naar reactie
  • 0

Leuk om te weten van dat nieuw wetsvoorstel!

Maar ivm die volstorting. Stel det je 6000 stort, dan zal je ook nog schrijfkosten voor notaris en andere kosten hebben met bvba neem ong een 3000 extra. Stel dat je firma faalt dan, ben je dan enkel die 6000+3000 kwijt. of moet je de overige 12000 eerst dan volstorten? en ben je dan die 18000+3000 kwijt?

Thx

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sefaan,

ik neem aan dat je met meerdere mensen een bvba wil oprichten? omdat je ander idee een VOF is,

dan is het minimum 6200 ,( als je dit alleen zou doen is het minimum het dubbele,)

bij faling ben je aansprakelijk voor het totaal 18550. ( of de totale schulden als blijft uit het financieel plan en de kosten dat je te weinig kapitaal hebt ingebracht.

Afhankelijk van je administratieve kennis moet een oprichting mogelijk zijn vanaf 1000 euro

Groeten Ruben

Link naar reactie
  • 0

Leuk om te weten van dat nieuw wetsvoorstel!

Maar ivm die volstorting. Stel det je 6000 stort, dan zal je ook nog schrijfkosten voor notaris en andere kosten hebben met bvba neem ong een 3000 extra. Stel dat je firma faalt dan, ben je dan enkel die 6000+3000 kwijt. of moet je de overige 12000 eerst dan volstorten? en ben je dan die 18000+3000 kwijt?

Thx

Het is inderdaad wel zo dat als je firma failliet gaat dat ongeacht de reden voor dit faillissement je het volledige bedrag nog zal moeten volstorten. Volgens mij dragen de notariskosten ook niet bij tot het volstorten van het kapitaal maar hier ben ik niet 100% zeker van. Ik weet wel dat de notariskosten zeker niet boven de € 1500 gingen.

Even enkele cijfertjes voor je opgezocht:

Het maatschappelijk kapitaal bedraagt : 18.550,00 EURO      

waarvan 6.930,00 EURO volstort    

Men financieel plan kon ik niet direct vinden dus de exacte notariskosten kan ik je niet geven...

Mvg,

Steven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar