• 0

Eenmanszaak en een jaar naar Zuid-Afrika

Er heeft zich de mogelijkheid aangediend om een jaar te gaan werken als werknemer in Zuid-Afrika. Ik heb echter wel een eenmanszaak. Als ik geen activiteiten meer verricht in het komende jaar, wat voor consequenties heeft dit voor mijn onderneming? En wat moet ik doen om aan te geven dat ik een jaar in Zuid-Afrika zit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je eenmanszaak kan je aanhouden bij de KvK door de contributie te betalen.

 

Je kan de belastingdienst informeren dat je een jaar weg bent, maar je kan ook gewoon de aangifte omzetbelasting blijven indienen als nihil aangifte zodat je wel voor de omzetbelasting aangemeld blijft.

 

Bij je aangifte inkomstenbelasting zal je eindbalans van vorig jaar het zelfde zijn als van vorig jaar en dus geen winst. Doordat je aangeeft dat je arbeidsinkomen hebt, ziet de belastingdienst dat je tijdelijk even andere inkomsten hebt gehad.

 

Alleen als het jaar verlengd gaat worden en jij geen intentie meer hebt om verder te gaan met je onderneming, dan zou je moeten zorgen dat de belastingdienst en de KvK worden geïnformeerd, dat de onderneming ophoudt te bestaan.

 

Wat ga je dat jaar doen?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord! Ik kan aan de slag als IT medewerker bij een vrij grote firma, wat misschien ook weer andere deuren opent. Ben benieuwd hoe of wat, het staat nog wel allemaal in de kinderschoenen. Het zijn zomaar wat vragen die bij mij naar boven komen en die eventueel een struikelblok zouden kunnen vormen (maar deze vraag nu dus niet meer). ;)

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast nog de volgende vraag:

Ga je een inkomen hebben voor NL belastingdienst niets aan de hand, maar als je geen inkomen hebt in Nederland en je bent langer dan een jaar weg dan vervalt je recht op AOW voor dat jaar (aan het einde een lagere uitkering als die nog bestaat). Let daar ook even op. :)

 

Verder ik kan je Zuid-Afrika zeker aanraden heb er ook een jaar met veel plezier gewoond.

Link naar reactie
  • 0
Ga je een inkomen hebben voor NL belastingdienst niets aan de hand, maar als je geen inkomen hebt in Nederland en je bent langer dan een jaar weg dan vervalt je recht op AOW voor dat jaar (aan het einde een lagere uitkering als die nog bestaat). Let daar ook even op.

 

@llevering: goede tip

de AOW is inderdaad een ingezettenvoorziening, tussen je 15e en 65e bouw je jaarlijks een recht van 2% AOW op. Je kunt dat gat van 2% AOW desgewenst opvangen door je vrijwillig te verzekeren voor de AOW. Voor nadere informatie zie de site van de Sociale Verzekeringbank

 

IMHO veel belangrijker is dat je gedurende dit jaar ook niet onder het Nederlandse sociale vangnet valt voor landurige ziekte (tot 2 jaar) en arbeidsongeschiktheid (na 2 jaar). en dat je ziektekostenverzekeraar meestal niet geldt bij langdurig verblijf in het buitenland (langer dan 3 of 6 maanden). Bovendien maximeren de meeste ziektekostenverzekeraars de kosten in het buitenland tot max 200% van de in Nederland geldende tarieven en dat is mogelijk niet toereikend voor ZA-privé-klinieken.

 

De meest voor de hand liggende oplossing hiervoor is een expatverzekering: een maatwerkproduct dat speciaal bedoeld is voor mensen die zich langdurig - doch niet permanent - vestigen in het buitenland en waarbij het aannemelijk is dat er bij ernstige ziekte repatrïeren naar Nederland plaats moet vinden zodra dat (medisch) mogelijk is. Ook de extreme kosten van medische repatriëring valllen onder die dekking.

(Voor grote Nederlandse ondernemingen die hun personeel langdurig naar het buitenland uitzenden is de expatverzekering een must have: op grond van hun zorgplicht zijn zij immers verantwoordelijk dat alles voor de werknemer goed geregeld wordt. )

 

Als je al een eigen AOV hebt zal die in ieder geval niet van toepassing zijn: enerzijds omdat je geen ondernemer maar werknemer bent, anderzijds omdat langdurig verblijf in het buitenland uitgesloten is. Alleen als je toevalling verzekerd bent bij Goudse, Movir of Amersfoorste heb je misschien geluk: daar is het voor een periode van een jaar soms mogelijk om de bestaande AOV om te bouwen tot loondienst-AOV met buitenlanddekking, al dan niet in combinatie met aanvullende Expatdekking.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

..vraag me af of dat onder de dekking valt ;)

[/off topic]

De meeste mensen maken zich over andere dingen druk op dat moment ;)

 

Diep respect voor je sprong, ik heb het nog niet aangedurfd :-[

 

Je hebt inderdaad helemaal gelijk over ziektekosten/arbeidsongeschiktheid. Dat is wel belangrijk en niet goedkoop. Zelf ben ik dat jaar via een agent verzekerd geweest bij de Goudse wat goed bevallen is, maar ik heb ze gelukkig ook niet echt nodig gehad.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord! Ik kan aan de slag als IT medewerker bij een vrij grote firma, wat misschien ook weer andere deuren opent. Ben benieuwd hoe of wat, het staat nog wel allemaal in de kinderschoenen. Het zijn zomaar wat vragen die bij mij naar boven komen en die eventueel een struikelblok zouden kunnen vormen (maar deze vraag nu dus niet meer). ;)

 

veel suc6! Als je nog wat adviezen wilt voor zuid-afrika....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.