• 0

Tante agaath/durfkapitaal in holding, vermogen doorlenen aan bv

Hoi,

Voor een op te richten holding heb ik de mogelijkheid om een tante agaath lening aan te gaan bij mijn ouders. Dit geld komt dan in de holding terecht. Onder deze holding hangt een 33% belang in een BV. Is het mogelijk om het geld uit de tante agaath lening door te storten in de BV? Het is de enige vorm van financiering voor mijn holding, dus ik vermoed dat ik de 18K minimaal achter moet houden. Maar stel ik leen 36K, kan ik dan 18K doorstorten?

In de zoek kon ik het niet vinden helaas.

bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

hoi Ducatist

Een van de voorwaarden aan Durfkapitaal is dat het geld gebruikt wordt voor kosten en verplicht ondernemingsvermogen. Het sec doorlenen aan de dochter BV valt daar wellicht niet onder.

Het is geen optie om de lening rechtreeks aan de dochter BV te laten verstrekken?

Let er overigens op dat je van dit geld niet het aandelenkapitaal mag verstrekken.

Zie ook de discussie hier:

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Wat ik begrijp uit je antwoord en uit de thread waar je naar verwijst is dat de tante-agaath niet gebruikt mag worden voor startkapitaal omdat het niet rechtstreeks bij mij vandaan komt. Ik zal dus m'n hypotheek moeten verhogen om te kunnen starten met de holding. Voor de start van de BV is nogmaals 18K apart van de holding nodig. Als de holding & BV gestart zijn kan ik m'n ouders een tante agaath lening vragen voor de BV en zo geld bijeen schrapen om na de start van de BV verder te kunnen. In de BV zijn geen natuurlijke personen alleen 2 holdings 33%/66% belang aanwezig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar