• 0

Neuromarketing

Sinds een aantal jaren bestaat het begrip neuromarketing. Het staat nog in de kinderschoenen maar is al vele malen succesvol toegepast. Bij Neuromarketing is de grote vraag: WAAROM koop je? ( wat leidt jou ertoe iets te kopen )

 

Ik zal een leuk voorbeeld geven: de mens ziet met 36 frames per seconde, een film wordt met een vergelijkbare snelheid afgespeeld. Onderzoekers hebben ontdekt dat je beelden die je NIET ziet (omdat ze te snel gaan voor je ogen) WEL worden verwerkt door je hersenen. Met deze wetenschap zijn ze een experiment begonnen in een bioscoop. De film werd met meer dan 40 frames per seconde afgespeeld, zodat je 1 afwijkende frame niet zou op merken. één van deze frames was totaal anders dan het film beeld; er stond heel groot COLA. De kijkers hebben dus heel vaak tijdens de film het woord COLA te verwerken gekregen, onderbewust.

 

Wat bleek? In de pauze steeg de verkoop van cola met meer dan 40% ten opzichte van andere avonden/films!

 

Zo zijn er nog veel meer leuke voorbeelden, een nieuw soort reclame tijdperk breekt aan.

 

Nu is mijn vraag aan jullie: wie kent neuromarketing, heeft het al toegepast of heeft nog meer voorbeelden ?

 

Neuromarketing for the win!

www.gloyou.com , Ervaar het gemak van alles in één! Voeg o.a. gratis uw bedrijfsprofiel toe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit voorbeeld is volgens mij al 50 jaar oud en verboden gesteld.

 

Een stukje van een site:

Onzichtbare Subliminal Messages zijn wereldwijd VERBODEN, volgens nationale en internationale wetten. Dit omdat onzichtbare Subliminals, de mens kan beinvloeden tot iets, welke hij/zij helemaal niet wilt, maar toch opgedrongen krijgt, zonder daar eigenlijk bij stil te staan, en zo onbewust beinvloed word door anderen.

 

- Onzichtbare Subliminals oftewel verborgen boodschappen, zijn boodschappen die men niet met het blote oog kan zien of kan waarnemen, daar het menselijke oog te langzaam is om tussen ''frames'' te kijken. ''Frames'' zijn allemaal aparte beeldjes of beeldfragmeten, waaruit een film, documentaire, tekenfilm of serie bestaat. Bij Subliminal Messages word er een boodschap TUSSEN de normale ''frames'' geplaatst, welke bij afspelen normaliter niet te zien zijn. Men kan deze ''geheime frames'' alleen ontdekken als men het beeldmateriaal PER FRAME bekijkt.

 

- Onzichtbare Subliminals zijn het gevaarlijkste die er bestaan, daar men deze niet kan waarnemen met het blote oog. Deze Subliminals kunnen via verschillende kanalen tot u komen, namelijk; videoclips, films, series, videogames, tekenfilms, reclames, docu's, flash-filmpjes en sportprogramma's! Uiteraard begrijpt u, dat hoe meer kijkers er zijn, hoe meer bereik en invloed men heeft! Dankzij dit alles, gaat het oud Hollandsch spreekwoord weer op; ''Belazer de massa, dan rinkelt de kassa''!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een geniale vorm van reclame, natuurlijk zijn er bedrijven die er misbruik van maken.

 

Als het fatsoenlijk wordt toegepast kun je er ook veel positieve voordelen uit halen. Reclame wordt veel gerichter en effectiever.

 

Daarnaast lees ik met verbazing dat dit verboden is. Dus je verbied in theorie reclame dat gericht is op de werking van de hersenen? Je mag dus niet reclame verspreiden dat écht werkt, omdat het te goed werkt ? ???

 

Denk eens aan alle andere reclame van bijv. mac donalds en albert heijn, dit is ook reclame dat op je hersenen inwerkt, alleen is er geen neurologisch onderzoek aan vooraf gegaan.

 

Bij neuromarketing moet je natuurlijk niet alleen denken een het voorbeeld met de frames.

 

www.gloyou.com , Ervaar het gemak van alles in één! Voeg o.a. gratis uw bedrijfsprofiel toe

Link naar reactie
  • 0

De techniek is verboden in oa bioscopen omdat je iemand aan iets blootstelt zonder toestemming te vragen. Het werkt op het onderbewuste en daarom hebben mensen ook geen keus om er niet naar te kijken, Ze hebben ook niet eens door dat ze er naar kijken tot het moment waarop de verspreider door de mand valt bijvoorbeeld doordat een projector net op dat beeld blijft hangen.

 

Een aantal jaren geleden heeft een NOVU lid computer software op de markt willen brengen dat mensen volgens deze methode zou helpen van het roken af te komen.

Het grote verschil is dat mensen er dan zelf voor kiezen om zichzelf bloot te stellen aan neuro manipulatie van het onderbewustzijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Denk eens aan alle andere reclame van bijv. mac donalds en albert heijn, dit is ook reclame dat op je hersenen inwerkt, alleen is er geen neurologisch onderzoek aan vooraf gegaan.

 

Zeker weten dat daar wel neurologisch onderzoek naar wordt uitgevoerd. Lees ook even de neuromarketing wiki: de meeste hollywood movie-trailers worden eerst neurologisch getest voordat ze op de markt komen.

Idem de inrichting, geuren en kleuren van de Albert Heijn: altijd eerst langs de lekker ruikende verse groente- en fruit afdeling want dat bevordert je eetlust en koopgedrag.

 

Maar al dat alles is IMHO toch heel wat anders dan subliminal messaging. Het ene is verleiden, het andere misleiden.

(** stel me direct een adviseur van DSB bank voor die "koopsom" op beide oogleden getatooeerd heeft staan en snel met zijn ogen knippert **)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Etisch gezien lijkt mij het vertonen van advertenties met als doel dat ze niet opvallen maar wel worden geregistreerd door de hersenen niet helemaal zuiver. Neemt niet weg dat, als je goed kijkt naar de effecten van neuromarketing, er wel interessante dingen uit te leren zijn die je kunt toepassen in andere situaties, zoals bv. het voorbeedl van de albert heijn.

Link naar reactie
  • 0

geachte lezers,

 

het verhaal over de bioscoop was slechts een voorbeeld van wat je met neuromarketing kan doen.

 

Daarom vroeg ik het onderstaande op het laatst ;)

 

Nu is mijn vraag aan jullie: wie kent neuromarketing, heeft het al toegepast of heeft nog meer voorbeelden ?

 

Daarnaast wil ik vragen: wie kent al wat kleine neuromarketing trucjes?

 

Ik zal trouwens een nieuw voorbeeld geven: In Engeland werd een tijd geleden de reclame voor tabak verboden. Dit werd een jaar van te voren aangegeven zodat bedrijven zich kunnen voorbereiden. Een van de merken ( iets met velvet, paars) heeft hier slim gebruik van gemaakt. Het laatste resterende reclame jaar plaatsten ze alleen reclame dat helemaal paars van uiterlijk was, dus bijv. een paars billboard. Enkel rechts onderin nog de merk naam van de tabak. Alle mensen gingen dus paars in verband brengen met het tabaks merk (velvet) (net zoals marlboro rood, ferrari etc) . Nadat de tabaks reclame werd verboden kon dit bedrijf rustig doorgaan met reclame!! Ze plaatsten dezelfde reclame, alles paars, alleen dan zonder het logo! En toch brachten de mensen de reclame in verband met tabak, van velvet.

 

Geniaal toch?

www.gloyou.com , Ervaar het gemak van alles in één! Voeg o.a. gratis uw bedrijfsprofiel toe

Link naar reactie
  • 2

Wat bleek? In de pauze steeg de verkoop van cola met meer dan 40% ten opzichte van andere avonden/films!

Grappig om te zien hoe deze legende blijft voortleven, terwijl bekend is gemaakt dat dit experiment niet waar bleek te zijn. De onderzoeker heeft later namelijk toegegeven dat hij de onderzoeksdata had gemanipuleerd. Herhaalde experimenten hebben aangetoond dat er geen enkel effect optreedt. Zie o.a. ook deze link

 

Misschien wel een interessantere vraag vanuit (neuro)marketingoogpunt: Hoe kan het zijn dat leugens als deze zo lang kunnen blijven voortbestaan, terwijl de waarheid toch bekend is gemaakt.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel een interessantere vraag vanuit (neuro)marketingoogpunt: Hoe kan het zijn dat leugens als deze zo lang kunnen blijven voortbestaan, terwijl de waarheid toch bekend is gemaakt.

 

Het antwoord daarop lees je in dit boek (Made to stick) en hier de nederlandse vertaling.

 

Leuk om te lezen

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

als je de waarheid nooit hebt gehoord kan je het ook niet weten ;)

 

Maar ik heb het over neuromarketing in het algemeen en niet specifiek over het voorbeeld wat ik gaf.

www.gloyou.com , Ervaar het gemak van alles in één! Voeg o.a. gratis uw bedrijfsprofiel toe

Link naar reactie
  • 0

Als je de waarheid nooit hebt gehoord kan je het ook niet weten ;)

 

 

Je hebt de klok horen luiden, bedoel je. Doe een beetje moeite. Dit is geen scholierenforum. Internet staat vol met zinnige informatie over neuromarketing. Doe eerst wat onderzoek voordat je een nieuw topic opent met achterhaalde en onjuiste informatie over subliminal advertising. Aan broodjes aap hebben we helemaal niks.

 

Topic kan dicht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel een interessantere vraag vanuit (neuro)marketingoogpunt: Hoe kan het zijn dat leugens als deze zo lang kunnen blijven voortbestaan, terwijl de waarheid toch bekend is gemaakt.

 

Het antwoord daarop lees je in dit boek (Made to stick) en hier de nederlandse vertaling.

 

Leuk om te lezen

Kende het maar nog niet gelezen. Bedankt voor de tip! En wat dacht je van "All marketeers are liars" van Seth Godin?

 

Zoals in het fimpje van Dan Ariely wordt verteld, hangt de onbewuste beïnvloeding vooral af van hoe de keuzes worden gepresenteerd. Oftewel, welk verhaal wordt er eigenlijk verteld.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Dit is een erg interessant onderwerp! Verkopen draait allemaal om de psyche van de mens. Als we de illegale praktijken uit de discussie laten, zul je zien dat marketing al sinds mensenheugenis gebaseerd is op verborgen boodschappen.

 

Van Coca-Cola krijg je meer vrienden, bij Renault maken ze auto's waarmee je vader/echtgenoot/coureur/milieu-activist en stijlvolle man in één wordt en van AXE deo krijg je meer sex. Niet voor niets kennen we allemaal de zin "Sex Sells".

 

Vanochtend zag ik in het übernuttige Brainiac op Discovery een heel mooi experiment voor de marketeer (helaas nog geen video van kunnen vinden...):

 

Ze namen een aantrekkelijke man en lieten die in een drukke winkelstraat vrouwen vragen om hun telefoonnummer. Hij kreeg er niet één! Totdat ze hem in een konijnenpak lieten rondlopen en hij met een hele lijst nummers en afspraken terugkwam.

 

Hoe schijnt dit te werken?

 

De vrouwen in de winkelstraat waren gefocust op kleding kopen, de man was een ongewenste onderbreking in het psygologische doel dat ze zich hadden gesteld. Lichte irritatie was het resultaat.

Het konijnenpak doorbrak de doelgerichtheid door een onverwacht element te zijn in de straat. Daardoor vergaten de vrouwen de kleding en konden zich weer richten op de boodschap: geef me je nummer.

 

Mooi voorbeeld toch?!? Alleen weet iedereen op Higherlevel dat natuurlijk al: je moet je onderscheiden om op te vallen als ondernemer.... Zoals de radioreclame van studentenbellengratis.nl ook afsluit: doe het nu, DOE HET NÚ!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij deze mijn toevoeging aan Neuro Marketing.

 

Derren Brown dat Neurologisch Linguistisch Programmeren (NLP) gebruikt..

 

 

Misschien sluit deze wel beter aan bij Neuro Marketing

 

http://www.youtube.com/watch?v=DWrBEdDJJPk

 

Omdat ik nu excited ben, heb ik er nog eentje:

 

http://www.youtube.com/watch?v=fcURS3tHhWo

 

 

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Zie ander topic over dit onderwerp. Daarin geef ik antwoord op deze vraag :)

 

Je bedoelt dit topic denk ik: Neuro-Linguïstisch Programmeren! Ervaringen?

 

Ik heb zelf NLP-trainingen voor project managers gehad , maar ik ben er te nuchter voor... ;)

Veel "technieken" prik ik zo doorheen, en vind ze vaak ronduit irritant. Kijk maar naar het eerste filmpje waarbij de man wordt "geprogrammeerd" om een kinderfiets te willen. De hele tijd dat handje op z'n schouder te kloppen om een emotie te koppelen aan een woord. Na twee keer zou ik zeggen dat ik al getrouwd ben... :-K

 

NLP is wat mij betreft niets anders dan herhalen van een boodschap tot dat iemand het gelooft, jij of je klant. (Tsjakkaaaa!)

Maar misschien hebben ze ook wel te vaak tegen me gezegd dat NLP niets voor me is en ben ik het gaan geloven!

 

Link naar reactie
  • 0

Is nuchterheid dan juist jou kracht of misschien wel jou zwakte? Wat in het filmpje gebeurd is dat Derren Brown deze man manipuleerd door zo te communiceren dat de hersenen het oppikken.

 

Met NLP kom je er achter hoe de hersenen werken en dingen op slaan. Zet je nuchterheid eens opzij en bekijk het van een ander oogpunt. Dat de mens te onbewust gemanipuleerd kan worden..

 

Hoe vaak laat je jezelf onbewust manipuleren?

 

Als specialist in online marketing moet je zeker het boek aanschaffen en kijken wat voor toevoeging dit kan hebben aan jou business en manier communiceren. Je manier van communiceren wordt er zeker niet slechter van.

 

Marketing draait toch om de vraag van de klant, dat je deze begrijpt. Soms heeft de klant behoefte aan iets wat deze niet direct communiceert. Zo is het ook wanneer je communiceert met je partner of kind. Bedoelt deze wel dat, wat diegene letterlijk zegt?

 

 

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Even vanwege sommige positieve reacties op eerst post:

 

Stel dat het wel had gewerkt, de methode met supersnelle beeldflits die je niet kan zien..

 

Dan begrijp ik wel dat het verboden is, wat denk je wat er gaat gebeuren als iemand met kwaad in de zin mensen op een andere manier gaat beinvloeden en dan denk ik aan:

 

- depressiviteit

- moord

- facisme

- etc.

 

We hebben gezien wat er gebeurd is door o.a. een perfecte duitse marketingmachine in WO2, met dit soort dingen zou het dan nog enger worden allemaal.

 

Daarnaast is het gewoon diefstal als je mensen op zo'n technische manier het geld uit de zak klopt, zonder dat ze het merken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

daar ben ik het 100% mee eens.

Ik verwacht eigenlijk dat neuromarketing steeds meer gebruikt zal worden, aangezien dit vrijwel garantie geeft dat de campagne succesvol wordt. Gelukkig leven we in Nederland en zullen hier zeker regels voor komen en er zal op gecontroleerd worden.

 

't heeft wel een enge kant inderdaad, dit zal namelijk niet alleen voor commercie gebruikt worden maar ook door regeringen

www.gloyou.com , Ervaar het gemak van alles in één! Voeg o.a. gratis uw bedrijfsprofiel toe

Link naar reactie
  • 0

Wat bleek? In de pauze steeg de verkoop van cola met meer dan 40% ten opzichte van andere avonden/films!

Grappig om te zien hoe deze legende blijft voortleven, terwijl bekend is gemaakt dat dit experiment niet waar bleek te zijn. De onderzoeker heeft later namelijk toegegeven dat hij de onderzoeksdata had gemanipuleerd. Herhaalde experimenten hebben aangetoond dat er geen enkel effect optreedt. Zie o.a. ook deze link

 

Misschien wel een interessantere vraag vanuit (neuro)marketingoogpunt: Hoe kan het zijn dat leugens als deze zo lang kunnen blijven voortbestaan, terwijl de waarheid toch bekend is gemaakt.

 

Algemeen wordt aangenomen dat het experiment nooit heeft plaats gehad. Dan kan je concluderen dat het dus niet klopt maar dat klopt dus niet. Er is dus een groep die denkt dat het klopt omdat ze alleen het eerste bericht hebben gelezen of onthouden en er is een groep die denkt dat het niet klopt omdat het experiment verzonnen was. Beide groepen zitten er naast. Je kan geen conclusies trekken over een experiment dat nooit heeft plaats gehad.

 

Er zijn daarna wel onderzoeken geweest maar die gaven een divers beeld.

 

http://www.newscientist.com/article/mg19025494.400-subliminal-advertising-may-work-after-all.html

 

Ook bovenstaand onderzoek vind ik niet erg overtuigend. Kiezen mensen met erge dorst nu voor Lipton omdat ze de boodschap hebben onbewust hebben gezien of omdat ze Icetea als beter dorstlessend percipiëren?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Algemeen wordt aangenomen dat het experiment nooit heeft plaats gehad. Dan kan je concluderen dat het dus niet klopt maar dat klopt dus niet. Er is dus een groep die denkt dat het klopt omdat ze alleen het eerste bericht hebben gelezen of onthouden en er is een groep die denkt dat het niet klopt omdat het experiment verzonnen was. Beide groepen zitten er naast. Je kan geen conclusies trekken over een experiment dat nooit heeft plaats gehad.

Tijd voor Henk Westbroek met de vraag Wat is waar???

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.