• 0

Hoe werkt prijsindexatie?

Ik wil graag jaarlijks de prijzen van mijn producten aanpassen aan de inflatie. Daarom heb ik in mijn algemene voorwaarden opgenomen: "De genoemde prijs zal jaarlijks worden aangepast aan de wijzigingen van de consumentenprijsindex (C.P.I.) van het Centraal Bureau voor de Statistiek."

 

Nu zegt het CBS ( http://www.cpb.nl/nl/prognoses/nlinfo.html ) dat in 2009 het CPI als indexcijfer 105,25 had en dat dit in 2010 naar verwachting 106,25 zal worden. Vier vragen:

1) Als ik nu een product lever voor €20,- per stuk (fictief), zou ik dan per 1-1-2010 (20:105,25)x106,25= €20,19 per stuk moeten vragen? Of kan ik ook op een redelijke manier afronden naar een mooie ronde prijs, bv. €20,20 of €20,25?

2) Mag ik nu al deze schatting van het CPB (op basis van de MEV) hanteren of is er een latere (dus betere) schatting waar ik op moet wachten?

3) Is bovenstaande clausule in mijn AV kloppend? De AV zijn weliswaar door een jurist samengesteld, maar ik heb deze zin zelf toegevoegd.

4) Moet ik de prijsindexatie aankondigen? Hoe lang van tevoren?

 

 

 

Ook lijkt het me wel zo redelijk om de salarissen die ik uitbetaal aan te passen, al staat hier niks over in de arbeidscontracten. Met welke index doe ik dit? Ook het CPI? Of met de 'loonsom per arbeidsjaar marktsector'? Laatstgenoemde blijft gelijk terwijl het CPI stijgt... Hoe kan dat eigenlijk?

 

Vragen, vragen.....

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Pieter,

 

Blijkbaar is niemand genegen om jouw - op zich interessante - vragen te beantwoorden, maar ik doe al vast een voorzetje.

 

Prijsindexatie op basis van een prognose lijkt me niet zo'n goed idee. Als je het CPB een beetje volgt, weet je dat zij hun prognoses meerdere malen per jaar aanpassen. Meestal vindt prijsindexatie achteraf plaats, dus de stijging per 1 januari 2010 is dan (prijs/CPI 2008)* CPI2009.

 

Met afronden is niks mis. Dat doen alle winkeliers toch :)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag jaarlijks de prijzen van mijn producten aanpassen aan de inflatie. Daarom heb ik in mijn algemene voorwaarden opgenomen: "De genoemde prijs zal jaarlijks worden aangepast aan de wijzigingen van de consumentenprijsindex (C.P.I.) van het Centraal Bureau voor de Statistiek."

 

Waarom wil je je zo vastleggen, en nog wel in je voorwaarden? Vragen je klanten daarom?

Anders kan ik me geen reden bedenken om dat te doen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pieter,

 

Ook lijkt het me wel zo redelijk om de salarissen die ik uitbetaal aan te passen, al staat hier niks over in de arbeidscontracten. Met welke index doe ik dit? Ook het CPI? Of met de 'loonsom per arbeidsjaar marktsector'? Laatstgenoemde blijft gelijk terwijl het CPI stijgt... Hoe kan dat eigenlijk?

 

Als je niet onder een CAO valt en niets in je AO hebt opgenomen, ben je als ondernemer vrij om een salarisverhoging te geven naar jouw idee. Dat kan een percentage zijn maar ook een rond bedrag.

 

De berekening van de nieuwe prijs, is een goede berekening. Afronding... waarom niet? Tenzij je afnemers natuurlijk ook jouw voorwaarden erop naslaan en niet eens zijn met de afronding. Ik zou wel wachten met de verhoging van de prijs tot er meer duidelijkheid is over het exacte CPI of een CPI nemen die in het verleden ligt (bijvoorbeeld 2009 t.o. 2008). Het kan zo zijn dat het komende kwartaal veel inflatie of misschien wel deflatie optreedt. Het is overigens wel netjes als je van te voren je afnemers laat weten dat de prijs wordt verhoogd. Persoonlijk heb ik er een bloedhekel aan als achteraf blijkt dat de prijzen zijn verhoogd.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag jaarlijks de prijzen van mijn producten aanpassen aan de inflatie. Daarom heb ik in mijn algemene voorwaarden opgenomen: "De genoemde prijs zal jaarlijks worden aangepast aan de wijzigingen van de consumentenprijsindex (C.P.I.) van het Centraal Bureau voor de Statistiek."

 

Waarom wil je je zo vastleggen, en nog wel in je voorwaarden? Vragen je klanten daarom?

Anders kan ik me geen reden bedenken om dat te doen.

 

Frans

 

Zodat klanten niet kunnen claimen dat ze niet gebonden zijn aan de nieuwe prijzen. Misschien wat ver gezocht.

 

Verder ga ik 2008/2009 inderdaad nemen als CPI. En een korte aankondiging van de prijsverhoging sturen, wel zo netjes, zou ik zelf ook willen.

 

Dank

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pieter,

 

ik wil mij graag aansluiten bij Frans, waarom zou je jezelf vastleggen op een CPI percentage? Mijns inziens kan je volstaan met een zinsnede in de trant van:

 

"Bedrijf X behoudt zich het recht de prijzen per xx-xx-xxxx eenzijdig aan te passen"

 

Als je aangeeft dat je alleen indexeert op basis van het CPI percentage, bind je jezelf helemaal vast. Als jouw kosten sneller stijgen dan het CPI (is goed mogelijk, vergeet niet dat het een gemiddelde is), kan je dit maar gedeeltelijk verhalen.

 

Grt,

Raymond

 

 

Ik wil graag jaarlijks de prijzen van mijn producten aanpassen aan de inflatie. Daarom heb ik in mijn algemene voorwaarden opgenomen: "De genoemde prijs zal jaarlijks worden aangepast aan de wijzigingen van de consumentenprijsindex (C.P.I.) van het Centraal Bureau voor de Statistiek."

 

Waarom wil je je zo vastleggen, en nog wel in je voorwaarden? Vragen je klanten daarom?

Anders kan ik me geen reden bedenken om dat te doen.

 

Frans

 

Zodat klanten niet kunnen claimen dat ze niet gebonden zijn aan de nieuwe prijzen. Misschien wat ver gezocht.

 

Verder ga ik 2008/2009 inderdaad nemen als CPI. En een korte aankondiging van de prijsverhoging sturen, wel zo netjes, zou ik zelf ook willen.

 

Dank

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.