• 0

Loonadministratie zelf bijhouden

Hallo,

 

Waarschijnlijk zal ik in de toekomst personeel aan gaan nemen. Zowel studenten als niet-studenten.

Dan moet er natuurlijk een loonadministratie worden bijgehouden. Per persoon zal er misschien tien uur

per week worden gewerkt. (aan het begin)

 

Natuurlijk kan ik de loonadministratie uitbesteden maar ik ben bedrijfskunde student en het lijkt me leuk en leerzaam om het zelf bij te houden en zo overzicht te bewaren. ook bespaart het natuurlijk geld al weet ik dat het niet al te duur is.

 

De vraag is

 

is het nou lastig om zo'n administratie bij te houden?

brengt het risico's met zich mee?

 

Ik heb het handboek loonheffingen ontvangen en dat is nogal een pakket dus vandaar dat ik het even vraag voordat ik me erin verdiep.

 

Mvg,

 

Nico

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig zal, met de juiste software wel meevallen.

 

Ook hier zal een licentie voor aangeschaft moeten worden en wie weet weegt dit dan niet meer op tegen de kosten van een (loon)administratie kantoor.

 

Risico's kunnen zijn dat je te veel / te weinig uit keert naar de studenten toe. Dat je te weinig belasting betaald en te maken krijgt met een naheffing. Daarnaast weet je niet van alle regeltjes of ze van toepassing zijn...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nico,

 

Het berekenen van een netto loon is het moeilijkste niet. Het toepassen van de regels, belast/onbelast/pensioen, met betrekking tot de berekening wel. Hierdoor kan je mogelijk veel tijd (en dus geen tijd in je onderneming kunnen steken en omzet mee maken) om alle regels uit te dokteren en toe te passen. Vaak is het uit besteden dan een mooie en betaalbare oplossing.

 

Ook zou je aan software moeten denken om de berekening vlot te laten verlopen. Via internet kan je wel aan gratis pakketten komen, maar de juistheid wordt daar niet van gegarandeert. Een betaald pakket (zoals Rene aangaf RoosRoos) kost een vast bedrag per jaar.

 

Je hebt het pakket vaak ook nodig om de aangifte loonheffng te kunnen doen. Deze kan je ook wel op jouw belastingsite vinden, maar is gemaximaliseerd tot 10 werknemers en kost heel veel tijd om met de hand in te vullen. Software zorgt er voor dat met een druk op de knop je aangifte wordt verstuurd naar de belastindienst met alle gegevens op juiste plek.

 

Inzicht blijven houden in de berekening (en dus de kosten van je personeel) kan je dan ook houden door zo en dan met je adviseur het te bespreken.

 

Houd er ook rekening mee dat je personeel ziek kan gaan worden. Een ziekteverzuimverzekering kan dan een oplossing zijn. Je kan, als je een adviseur in de hand neemt, dan ook de ziekmeldingen via hem/haar/hun laten lopen. Je hoeft dan alleen maar door te geven dat een werknemer ziek is.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik laat het nu ook invullen door een accountant maar betaal inmiddels 16 euro per personeelslid per maand dus dit loopt met de drie personeelsleden best wel op en voor ongeveer 300 euro (uit mijn hoofd) heb je een licentie voor Roos en dat pakket werkt echt fijn gebruik het nu in mijn holding om de verloning naar mijzelf te doen. en zal tegen het eind van het jaar ook voor de personeelsleden overgaan en bespaar dan toch ongeveer 300 euro per jaar en heb er per maand niet meer dan 30 minuten werk aan. Dus volgens mij is dat wel een aanrader!

 

Groeten

Addy

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nico,

 

Het is uiteraard mogelijk om zelf je salarisadministratie te verzorgen. RoosRoos is daarvoor een prima softwareprogramma als je kijkt naar prijs in verhouding tot de geleverde kwaliteit. Voor iets meer dan 150,- per jaar kun je er zelf mee aan de slag.

 

Het blijft echter gereedschap. Hoe makkelijk het met zo'n programma ook lijkt, de kans dat je er (als leek) verkeerde berekeningen mee maakt is groot. Dat zit bijvoorbeeld in het berekenen van de werkgeverslasten; gebruik van verkeerde percentages, vergeten van premiekortingen en afdrachtverminderingen.

 

Je draagt je premies af op aangifte. Dat wil bij de loonaangifte zeggen dat je zelf berekent hoeveel premie je moet betalen. Daar vindt vrijwel geen controle op plaats door de Belastingdienst. Het risico bestaat dan dat je veel te veel of veel te weinig af draagt aan de Belastingdienst (en een pensioenfonds indien van toepassing). Te weinig betalen komt vaak wel na een aantal jaren aan het licht bij een looncontrole door de belastingdienst. Dan mag je dat alsnog betalen plus een boete. Te veel berekenen en betalen blijft vaak onopgemerkt.

 

Vergelijk het het bijhouden van je eigen financiële administratie en het indienen van je eigen aangifte inkomstenbelasting. Ook dat is technisch prima zelf te doen. Ook daarin is de kans volgens mij groot dat je niet je juiste (fiscale) regels toepast en daardoor een onjuiste aangifte in dient (en meer betaalt dan nodig is).

 

Groeten,

Roel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.