• 0

Licentie voor eigen werk (php)

Beste,

 

Het bedrijf waar ik stage loop, maakt software in PHP. Het is niet de bedoeling dat de klanten deze software verder gaan veranderen. Verder mogen ze de software zeker niet verspreiden aan anderen. Als het even kon mochten ze de broncode ook niet bekijken, maar doordat dit PHP is, is het niet mogelijk dit te voorkomen.

 

Mijn vraag is: Bestaat er een software-licentie die deze zaken regelt en zo ja welke is dat dan?

 

Ik heb al begrepen dat het onbegonnen werk is om zelf een licentie te schrijven. Mochten we echter toch beslissen zelf een licentie te schrijven, op welke punten moeten we dan letten.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mark Wijnne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is op zich wel mogelijk je sourcecode te beschermen in php, alleen heb je daarvoor de nogal prijzige zend-encoder nodig, zie ook www.zend.com

 

Verder neem ik aan dat je impliciet al de rechten bezit over alle programmatuur die je schrijft. In de uitkomst van deze discussie heb ik wel grote interesse, aangezien er bij mij iets soortgelijks speelt.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, wij maken vaak maatwerk voor klanten en dit gebeurt in Java. Als je alleen de binaries hebt, kun je er niet zoveel mee, maar wij leveren over het algemeen de source code erbij.

 

Ook hiervoor geldt dat de klanten hier niet aan mogen komen. Mochten ze er wel aankomen dan vervalt support en dergelijke. Dit kan contractueel wel onderbouwd worden.

 

Source code weggeven heb ik totaal geen moeite mee (tenzij het libraries zijn waar ik een jaar aan gewerkt heb). Ik ben van mening dat je klanten aan je moet binden met andere dingen als met een licentie! Denk aan snelle support, goede kwaliteit software, dienstverlening waar zij zich lekker bij voelen en waardoor ze toch niet naar een andere partij gaan...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij ook vooral om het beschermen van stukken programmatuur die algemeen gebruikt worden, soms als libraries, soms interessante functies die her en der terugkomen.

 

Maatwerk software is denk ik niet zo jat-gevoelig, tenzij je klant er door een ander verder aan wil laten werken. Dat laatste zal niet zo rap gebeuren als ze tevreden zijn.

 

Gelukkig zijn de meeste programmeurs mensen die liever van scratch beginnen, en dus niet zo rap je product zullen klauwen om er iets anders van te gaan maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.