• 0

Inkoop BTW laag én hoog, maar verkopen met BTW laag?

Hallo allemaal,

Een marktkoopman koopt grote kratten druiven in, en betaalt daarover 6% btw.

Om het mooi te verpakken koopt hij bij een groothandel plastic bakjes én hij laat stickers voor op de bakjes maken bij een drukker. Hierover betaalt hij 19% btw. Al deze btw-bedragen worden natuurlijk verwerkt in de inkoop-boekhouding.

De druiven worden verpakt in de bakjes. Over een bakje druiven (met sticker erop) wordt nu 6% btw geheven. Dat is toch een correcte gang van zaken? Ondanks dat de bakjes en stickers met 19% btw werden ingekocht? Of doe ik hier toch iets fout?

(met al die vele regeltjes en uitzondering wil ik het toch graag zeker weten)

Groetjes!

Condooms- glijmiddelen - erotische gadgets

http://www.Condoom-Anoniem.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Volgens mij beredeneer je het correct.

Er was hier een jaar geleden volgens mij ook iemand met zo'n vraag over verpakkingen voor etenswaar. Verkoop was gewoon btw laag, aangezien de klant eten koopt in plaats van de verpakking.

Link naar reactie
  • 0

En dus zou voor een apotheker hetzelfde gelden als die doosjes met zijn eigen logo laat bedrukken en dan daarover 19% btw betaalt, maar er 6% btw over rekent zodra hij er stripjes met pillen in heeft gedaan?

Tja... als je zo verder denkt... een boekhandel doet ook geen moeilijke btw-dingen als je vraagt om het boek mooi in te pakken in cadeaupapier. (en over een rol cadeaupapier heeft de boekhandelaar ook 19% btw afgedragen, maar op je kassabonnetje staat natuurlijk alleen 6%)

Condooms- glijmiddelen - erotische gadgets

http://www.Condoom-Anoniem.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

Je redenatie is geheel correct. Indien het artikel nodig is om een hoofdartikel (in casus fruit) te verkopen dan wordt door de wet verondersteld dat alle artikelen tegen het geldende tarief worden verkocht. De ondernemer hoeft dus niet zijn omzet te gaan splitsen in dit geval.

Indien een ondernemer zowel hoog BTW als laag BTW los verkoopt (als voorbeeld een bloemenzaak die lege vazen verkoopt) dan moet de omzet wel gesplitst worden, tenzij de vaas tegelijk met de bloemen is verkocht als een geheel. In het laatste geval mag de bloemenzaak het verlaagde tarief hanteren.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar