• 0

Direct dagvaarden zonder aanmaningen, kan dat?

Ook ik heb helaas last van de economische recessie en heb al veel maatregelen getroffen. Helaas heb ik echter nog met 1 partij een probleem. Hieronder het verhaal.

 

De eiser heeft mij enige tijd geleden een ingebrekestelling gestuurd maar daaraan zijn eisen. Hierop heb ik per e-mail geantwoord dat ik niet in staat was om het complete bedrag ineens te voldoen en ik wilde graag met hem tot een betalingsregeling komen. Hierop heb ik verder nooit reactie gehad en ik heb door alle drukte geen gevolg meer gegeven aan deze e-mail.

 

Een tijd later volgt een brief van een advocatenkantoor. Ik merk hierin op dat de eiser de hulp heeft ingeschakeld van een familielid die klaarblijkelijk werkzaam is binnen dit advocatenkantoor. In deze brief wordt wederom het bedrag 100% opgeeist. De situatie was nog steeds niet verbeterd en wederom een e-mail gestuurd. Hierop kreeg ik de reactie dat de eiser niet akkoord gaat met een betalingsregeling aangezien er geen correspondentie is gevoerd volgens hem. Ik heb uiteraard mijn verzonden e-mail van destijds nog wel bewaard. Ondanks dit kon ik geen betalingsregeling meer treffen en hij is direct overgegaan tot dagvaarden. Mag dit zomaar? De situatie zal namelijk niet veel wijzigen na de uitspraak en ik zie dan ook het nut niet helemaal van deze dagvaarding in. Ik heb namelijk al de schuld bekend.

 

Nu kreeg ik vandaag een brief van dit advocatenkantoor binnen met de volgende tekst:

Zoals u inmiddels zult hebben gemerkt is de dagvaarding aan uw kantooradres betekend.

 

Waar u heeft aangegeven middels een betalingsregeling de kwestie te willen oplossen kan ik u slechts aanraden daarmee daadwerkelijk te beginnen. De vordering in rechte zal dan met de door u verrichte betalingen worden verminderd, een en ander wel met inachtneming van het bepaalde in artikel 6:44 BW.

 

Overigens vernam ik van client dat u nog geen enkele betaling hebt verricht hetgeen mij in de gegeven omstandigheden niet raadzaam overkomt.

 

Doordat dit advocatenkantoor mij heeft gedagvaard moet ik nu ook proceskosten betalen. Hierdoor zal de termijn verlengt moeten worden, maar de gang van zaken lijken mij niet geheel correct. Heb ik dit juist of mag dit op deze manier?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsja - een mailtje sturen en daarna niets doen komt op mij ook niet echt daadkrachtig over. Waarom bel je dat bedrijf niet gewoon om het persoonlijk met ze te overleggen?

 

Strikt genomen hebben ze namelijk gelijk - als jij dat geld schuldig bent moet je dat betalen. Een betalingsregeling is niets meer of minder dan coulance van de eiser, en als ze dat niet willen is er niemand die ze dat kan verplichten, volgens mij.

Link naar reactie
  • 0

Hoelang is "enige tijd geleden" m.b.t. de ingebrekestelling? En stel dat eiser toen wél op jouw voorstel voor een betalingsregeling was ingegaan, hoe had die er dan wat jou betreft uitgezien?

 

Stel bijvoorbeeld dat jij voorgesteld zou hebben om 30% direct te voldoen en daarna 10% per maand over een periode van 7 maanden. Heb je in de afgelopen maanden dan ook steeds 10% apart gezet? Hoeveel procent zou je nu meteen kunnen ophoesten?

Link naar reactie
  • 0

De ingebrekestelling dateert van 2 juli en ik heb op 6 juli gereageerd op zijn brief per e-mail. Zoals reeds eerder gemeld heb ik hier helaas geen gevolg aan gegeven. op 10 september ben ik benaderd door het advocatenkantoor en toen wederom een mail gestuurd. Hierop kreeg ik dus de reactie dat zijn client niet akkoord ging met een betalingsregeling en 14 dagen later is de dagvaarding op de deurmat gevallen.

 

Het openstaande bedrag is 2500 euro. Ik had op dat moment graag alles in 4 maanden afgelost willen hebben. Dit voorstel heb ik ook aan de advocaat medegedeeld. Dit voorstel wil ik stand laten houden.

 

Voor zover ik weet kan een dagvaarding enkel worden ingetrokken wanneer aan de eis is voldaan. Aan de eis kan ik enkel voldoen middels een betalingsregeling, maar of daarmee de kous is afgedaan weet ik niet.

Link naar reactie
  • 0

De ingebrekestelling dateert van 2 juli en ik heb op 6 juli gereageerd op zijn brief per e-mail.

 

Het openstaande bedrag is 2500 euro. Ik had op dat moment graag alles in 4 maanden afgelost willen hebben.

Maar als je begin juli de afspraak had willen maken om alles in 4 maanden afgelost te hebben, dan had je toch ongeveer op dit moment de laatste termijn moeten betalen? En omdat dat niet gebeurd is, heb je dat bedrag dan nu "gespaard"?

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag heb ik niet 'gespaard'. Uiteraard heb ik wel rekening gehouden met deze vordering en er staat dus wel wat aan de zijlijn, maar niet het complete bedrag. In de tussentijd heb ik namelijk moeten saneren en hier heb ik enkele contracten voor moeten afkopen. Om het bedrag dus nu ineens over te maken naar de eisende partij gaat helaas niet. Anders had ik dat direct gedaan en moest de dagvaarding ingetrokken worden (volgens mijn info).

Link naar reactie
  • 0

Het kan weleens voorkomen dat je met de liquide middelen wat moeilijk zit maar probeer altijd in contact te blijven met de crediteur/schuldeiser. Ik zou een aangetekend schrijven naar het advocatenkantoor sturen. Stel de betalingsregeling voor maar deel ook mee, dat wanneer het advocatenkantoor niet accoord gaat met de betalingsregeling en de incasso doorzet, de kans bestaat dat je failliet gaat. In dat geval kan de schuldeiser waarschijnlijk naar hun geld fluiten. Succes

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

gaat het om een darvaarding die aan jou betekend is door een deurwaarder?

Of gaat het om een concept dagvaardiging zonder datum voor de rechtzaak?

 

En als je in zulke situaties zit en het bedrijf weigerd een betalingsregeling moet je ondanks dat gewoon uit je zelf starten met het overboeken van bedragen volgens de door jou aangeboden regeling. Kans is dan klein dat ze dan alsnog naar de rechter stappen.

Is uiteraard anders als de dagvaarding nu al betekend is en de rechtzaak gepland staat.

Maar evengoed zou ik dan gewoon starten met de aangeboden betalingsregeling en aan de rechter laten weten dat je al maandelijkse termijnen betaald en dat je dat vooraf al had aangeboden maar dat ze dat geweigerd hadden.

Heb je nog kans dat de eisende partij voor een deel in de kosten veroordeeld word.

 

En kanton procedure kan ook nog een paar dagen van te voren ingetrokken worden waarna er geen gerechtelijke kosten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het is betekend door een deurwaarder, dus er is een datum bekend, maar deze heb ik middels een brief uitgesteld zodat ik mij even beter kon verdiepen in de materie en aanloop van de zaak.

 

Ik denk dat ik inderdaad begin met het afbetalen aangezien het anders een eindeloze zaak gaat worden. Terugbetalen moet ik toch en met een overboeking toon ik in ieder geval mijn bereidheid. ik zal dan inderdaad in mijn conclusie melden dat ik niet voornemens ben om de proceskosten te betalen gezien het feit dat ik de schuld al erkent had en inmiddels al ben begonnen met afbetalen. Ik hoop dan dat de rechter oordeelt dat ik enkel de hoofdsom hoef te betalen, maar daar twijfel ik eigenlijk ook ten zeerste aan. Ik ga op aanraden in ieder geval ook een aangetekdne brief de deur uit doen om te kennen te geven dat ik in fases ga terugbetalen zoals hierboven beschreven.

Link naar reactie
  • -3

Beste,

het beste is echt om een goed dossier op te bouwen en hiermee naar een incassobureau te gaan.

Dit kost je, bij ons tenminste, nagenoeg niets. de kans is groot dat de debiteur betaalt.

Binnen 2 weken kan de juridische procedure opgestart worden, dmv het laten betekenen van een dagvaarding..

Vaak betalen mensen nu ook meteen.

 

Mocht de boel absoluut niet kloppen, en het zaakje stinkt; is het wellicht beter gewoon meteen beslag te laten leggen?

 

[mod-edit: welkom op HL, acquisitie via HL hebben we liever niet, bijgevoegde foto verwijderd aangezien het een deel van je eigen logo is]

Link naar reactie
  • 0

ik herinner me dat ik in een nieuwsbrief van jurofoon gelezen heb dat de schuldeiser verplicht is de schade zoveel mogelijk te beperken bij incassoprocedures. Ik kan het helaas niet meer vinden; maar dit verhaal betrof ook een schuldeiser die geen betalingsregeling wilde met zijn klant en waar de rechtbank de houding van de schuldeiser als negatief heeft beoordeeld.

 

Door niet te reageren op jouw voorstel en meteen te dagvaarden (wat overigens tegen de regels is: iedere deurwaarder is verplicht minimaal 3 aanmaningen te sturen) wordt jij ook meteen in gebreke gesteld voor de incassokosten en overige juridische kosten.

 

Ik ben het eens met het advies van Vossie: betaal volgens de door jou voorgestelde betalingsregeling; jij toont dan in elk geval je goede wil. Evt. kan je je betalingen verhogen met wettelijke rente; dan ontneem je ze ook op dat gebied de stok om mee te slaan. Tegen de tijd dat je voor moet komen, is de schuld wellicht (grotendeels) betaald; dan moet jij protesteren en aangeven dat de schuldeiser niet zijn best heeft gedaan de schade te beperken door jouw betalingsregeling te accepteren en dat je om die reden de (buiten)gerechtelijke kosten niet wilt betalen.

 

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

 

Om toch enige verwarring te voorkomen:

3 keer aanmanen is niet verplicht.

 

Zodra een schuldenaar niet de afspraken nakomt, kan deze in gebreke worden gesteld. De ingebrekestelling is een aanmaning met daarin een redelijke termijn genoemd om aan de verplichtingen te voldoen.

Voldoe je niet, niet tijdig of niet volledig dan ben je in verzuim.

 

Zodra je in verzuim bent kan de deurwaarder, met toestemming van de (voorzieningen)rechter, beslag leggen op zaken van de schuldenaar etc.

Ook kan de procedure worden ingezet bij de rechtbank om de overeenkomst te ontbinden (op grond van wanprestatie) en kan eventueel schadevergoeding worden geeeist.

 

Doorgaans wordt veel vaker aangemaand omdat de juridische procedures veel geld en tijd kosten.

 

Mij lijkt het wijsheid om inderdaad vooral in contact te blijven en goede wil te tonen. Je staat ontzettend zwak en de schuldeiser kan m.i. de gemaakte kosten ook op Jackaars verhalen.

 

Ontzettend vervelend, sterkte!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Om toch enige verwarring te voorkomen:

3 keer aanmanen is niet verplicht.

Klopt.

Zodra een schuldenaar niet de afspraken nakomt, kan deze in gebreke worden gesteld. De ingebrekestelling is een aanmaning met daarin een redelijke termijn genoemd om aan de verplichtingen te voldoen.

Voldoe je niet, niet tijdig of niet volledig dan ben je in verzuim.

 

Zodra je in verzuim bent kan de deurwaarder, met toestemming van de (voorzieningen)rechter, beslag leggen op zaken van de schuldenaar etc.

Correct en dat betekent overigens ook de verplichting om te gaan procederen over de vordering!

Mij lijkt het wijsheid om inderdaad vooral in contact te blijven en goede wil te tonen. Je staat ontzettend zwak en de schuldeiser kan m.i. de gemaakte kosten ook op Jackaars verhalen.

Wijze woorden.

Link naar reactie
  • 0

 

Het openstaande bedrag is 2500 euro. Ik had op dat moment graag alles in 4 maanden afgelost willen hebben. Dit voorstel heb ik ook aan de advocaat medegedeeld. Dit voorstel wil ik stand laten houden.

 

Hoewel de eiser juridisch gezien het gelijk aan zijn kant heeft en het hele bedrag in één keer op mag eisen, vind ik het persoonlijk een domme, ietwat arrogante actie om deze door jou voorgestelde betalingsregeling af te wijzen. Het is in mijn ogen namelijk een heel redelijk voorstel. Maar goed, kennelijk wilde deze schuldeiser zijn familielid bij het advocatenkantoor een dienst bewijzen, want een incassozaak als deze -waarin zij juridisch sterk staan- is een klusje van niets en levert relatief veel op.

 

Helaas voor jou.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.