• 0

Samenwerken en eventueel overnemen bedrijf

Hallo lezer,

 

Ik ben een (eenvoudig) zelfstandig ondernemer met een eenmanszaak. Ik heb zelf een product ontwikkeld (afsluitbare zandbak) voor scholen/speelplaatsen en kinderopvang volgens de daarvoor gestelde eisen. Ik produceer deze zandbakken (nog steeds) zelf en plaats deze door heel Nederland. Ik verdien er een goede boterham mee, maar zou graag willen minderen omdat het werk fysiek erg zwaar is en ik niet meer de jongste ben. Nu wil het geval dat er een geinteresseerde is, die eveneens een eenmanszaak bezit (klussenbedrijf) die graag samen met mij dit bedrijf wil oppakken. Hij heeft echter geen voldoende financiele middelen om zich bijvoorbeeld 'in te kopen', maar wil wel man-uren leveren.

Ik ben echter niet in de positie om hem loon te kunnen betalen.

Wij willen dit beide graag oppakken, zodat ik langzamerhand mij kan terugtrekken en het bedrijf eventueel naar hem kan overdoen op de 1 of andere manier. Wat zouden wij kunnen afspreken met elkaar om tot een goede verdeling te kunnen komen en wat is verstandig om allemaal op papier te zetten?

 

Alvast mijn dank voor je reaktie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Fractal,

 

Je kunt met je partner een vennootschap onder firma aangaan, waarin hij alleen zijn arbeid en vlijt inbrengt. Jij maakt een voorbehoud voor de eventueel aanwezige stille reserves. Bij de winstverdeling beding je een rente-vergoeding over je eigen vermogen en spreek je een bedrag af per gewerkt man-uur. De resterende overwinst verdeel jij volgens een bepaalde sleutel, bv 50/50.

 

Na 3 jaar kan je partner je bedrijf geruisloos (dwz zonder belastingheffing) overnemen.

 

Succes.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fractal,

 

Zoals Odeon al aangeeft kan je e.e.a. prima in een VOF steken. Deze oplossing is goedkoop en snel realiseerbaar.

 

Mijn advies is om in ieder geval een goed doortimmerd contract op te stellen waarin duidelijke afspraken gemaakt worden ten aanzien van arbeid / kosten etc. Volgens mij heeft het KvK dergelijke voorbeeld contracten.

 

Een punt van aandacht waar ik altijd huiverig van word, is de hoofdelijke aansprakelijkheid binnen de VOF. Kort gezegd: als je medefirmant besluit een lening aan te gaan en niet te terug te betalen en/of vele diensten af te nemen en niet te betalen etc en vervolgens met de noorderzon vertrekt, kunnen de tegenpartijen dit op jou gaan verhalen (jij mag dit dan vervolgens op je vertrokken firmant gaan verhalen). Dit valt niet door middel van een contract uit te sluiten. Je privé-vermogen en zakelijk vermogen worden mijns inziens beter beschermd in een rechtspersoon.

 

Met vriendelijke groet,

Raymond

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0
waar ik altijd huiverig van word, is de hoofdelijke aansprakelijkheid binnen de VOF

 

Hallo Fractal,

 

Zolang alles goed gaat is er niets aan de hand maar zoals al opgemerkt ben je bij een VOF wel afhankelijk van

je medefirmant en zelfs tot aan je volledige privevermogen. Ik zou dit willen uitsluiten als ik jou was.

In dat geval kun je overwegen om een b.v. op te richten.

Breng de eenmanszaak in de b.v. in. Laat je hierbij adviseren over de te voeren handelswijze. je kunt dit op verschillende manieren doen waarbij het van belang is om de wijze te kiezen die voor jou het best is.

 

Partij B kan aandeelhouder worden. Je kunt met hem afspraken maken over het verwerven van aandelen maar ook over winstdeling. Je kunt partij B voor een 'schappelijke' prijs aandelen laten overnemen ( x % n.t.b.) en daarnaast een winstdeling met hem afspreken en tevens afspreken dat hij hier een bepaalde mate van arbeid tegenover moet stellen. Alle variabelen zijn

bespreekbaar en op die manier kun je bereiken dat je doel van geleidelijk minder werken en overdracht van de onderneming

zal worden gerealiseerd.

 

Succes.

Groet. Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor de afweging v.o.f.-BV is naast de aansprakelijkheid ook de te realiseren winst van belang. Fractal stelt dat hij niet in de positie verkeert om aan zijn compagnon een salaris uit te betalen, maar de BV moet zowel aan Fractal als aan zijn compagnon een salaris uitbetalen. Het lijkt er dus op dat de BV in deze casus geen optie is.

 

Als de winst niet toereikend is om de BV in te gaan, betaal je wel een erg hoge "verzekeringspremie" om het aansprakelijkheidsrisico af te dekken. Heb je eenmaal een BV dan kom je er niet gemakkelijk vanaf. Ik heb al heel wat ondernemers de boot in zien gaan, omdat ze te snel de BV zijn ingestapt.

 

Het aansprakelijkheidsrisico, wat een reëel risico is, zal dus op een andere wijze afgedekt moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het grotendeels met Odeon eens.

 

De afweging VOF - BV moet niet alleen een aansprakelijkheid vraagstuk zijn maar alle elementen meewegen zoals fiscaliteit, overdraagbaarheid etc. Een BV met daarin een dienstbetrekking (feitelijk 2 dienstbetrekkingen, Fractal en zijn zakenpartner) zou een behoorlijk dure aangelegenheid kunnen worden.

 

Je zou eventueel nog voor een tussenoplossing kunnen gaan waarbij Fractal zijn bedrijf inbrengt in een BV (of een Ltd indien een BV buiten het budget valt) die vervolgens een VOF aangaat met de eenmanszaak van zijn toekomstige partner. Op deze wijze ontwijk je niet de hoofdelijke aansprakelijkheid maar stel je wel je privé-vermogen veilig.

 

Zoals Odeon aangeeft kan het aansprakelijkheidsrisico ook op een andere wijze afgedekt worden, echter verzekeringen op dat gebied kennen vaak een hoge premie, wellicht zelfs zo hoog dat dit gelijk is aan het fiscale "nadeel" van een BV tov VOF.

 

Met vriendelijke groet,

Raymond

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reakties!

Zoals ik de reakties heb gelezen en bestudeerd, is het op dit moment wellicht het meest verstandig om gewoon gescheiden te blijven als bedrijven zijnde en te kijken of we het eerst op een simpele manier kunnen oppakken. Want tot hoever gaat de aanspraak op het privevermogen bij een VOF in geval dat je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent? En er is inderdaad nog niet voldoende vermogen opgebouwd om een BV op te richten en salaris uit te gaan betalen.

Ondanks dat het bedrijf genoeg voor mijzelf oplevert om van te kunnen bestaan, is het natuurlijk de bedoeling om uit te groeien naar een groter bedrijf. Op dit moment heb ik hier en daar eens een advertentie geplaatst in een Kinderopvangblad en op een beurs gestaan voor onderwijs e.d. Hier valt natuurlijk nog veel winst te behalen, want er zijn natuurlijk ontzettend veel scholen en openbare speelplaatsen.

Het is gewoon lastig vast te leggen wat de waarde is van ieders inbreng, naast het ontwerp en de ontwikkeling van deze zandbak en de reeds bestaande klantenkring. Ik heb gewoonweg ook nog niet zoveel kaas gegeten van het groeien naar een bedrijf met personeel en standaardisatie van werkzaamheden. Wellicht ben ik mijn eigen 'drempel' en vind dat ik eerst moet verdienen voordat ik kan investeren. Zowel de partner, als ik zelf, zijn erg zoekende hoe we dit het beste aan kunnen pakken.

Dit is dan prettige manier om informatie van mensen te kunnen krijgen die er wat meer verstand hebben dan wij zelf.

 

Hartelijke groet,

Johan.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik de reakties heb gelezen en bestudeerd, is het op dit moment wellicht het meest verstandig om gewoon gescheiden te blijven als bedrijven zijnde en te kijken of we het eerst op een simpele manier kunnen oppakken. Want tot hoever gaat de aanspraak op het privevermogen bij een VOF in geval dat je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent?

 

Dat is afhankelijk van de huwelijkse voorwaarden, maar in principe zou je ze zo kunnen laten opstellen dat er sprake is van een strikte scheiding van de privé-vermogens binnen het huwelijk. Op deze wijze is het mogelijk een eigen woning e.d. veilig te stellen. Echter in geval van leningen vragen kredietverstrekkers vaak ook een handtekening van de echtgenote. (op deze wordt de scheiding feitelijk weer teniet gedaan).

 

Met vriendelijke groet,

Raymond

 

 

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

Hoi! Welkom op het forum.

 

Een idee zou misschien kunnen zijn om te bekijken wat het bedrijf op dit moment waard is en dit bedrag in je achterhoofd te houden. Stel 50.000 euro.

 

Vanaf nu zou je dan kunnen proberen om samen klussen op te pakken waarbij het logisch lijkt dat je meer omzet zult gaan maken omdat jij bijvoorbeeld alleen nog produceert en hij de zandbakken gaat plaatsen. Deze hogere omzet zal (neem ik aan) ook een hogere winst opleveren en ruimte creëren om hem de manuren uit te betalen die hij nodig heeft. Je zou op deze manier samen de groei kunnen maken.

 

Na een bepaalde periode, bijvoorbeeld 3 jaar, kijk je dan opnieuw wat het bedrijf waard is. Stel dat het dan 200.000 euro waard is. Je zou dan kunnen zeggen dat 50.000 euro van jou is en de rest van jullie samen. Dan zou je partner bijvoorbeeld nog maar 125 k hoeven in te brengen voor een bedrijf dat 200k waard is.

 

Als hij dan in de tussentijd ook nog zelf wat geld bij elkaar spaart dan zou het best mogelijk moeten zijn om de overname te financieren over die drie jaar. Een deel door hemzelf en een deel door de bank. De bank zal hier dan positiever tegenover staan om hij een bedrijf koopt van 200k en maar 125 k betaalt én van die 125 k nog een deel zelf inbrengt.

 

De bedragen vul ik natuurlijk zomaar even in, maar daar zou je over na kunnen denken.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.