• 0

Hoe maak je een nieuwe dienst bekend aan potentiële klanten?

Hallo,

 

Ik ga binnenkort een eigen bedrijfje oprichten, maar ik weet nog niet hoe ik mijn dienst moet aanbieden aan potentiële klanten. Moet ik dit hen bekendmaken d.m.v. mailings? Of e-mailberichten?

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Ja hoor ;D, er zijn al eerder discussies geweest met dit onderwerp. Een beetje afhankelijk van je product en je doelgroep, kun je eerst een briefje sturen en dan bellen, of andersom. Maakt je klanten niet plat met informatie en probeer er eerst achter te komen of je klanten een probleem hebben dat jij kan oplossen en of ze er (voldoende) geld voor over hebben.

 

Kijk ook even onder Commercie en marketing.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo nogmaals,

 

Bedankt voor de reacties...

 

Omdat ik eigenlijk geen mondeling verkooptalent heb wil ik dan alle communicatie met klanten via brief of e-mail doen. Ik schrijf liever een brief of e-mailbericht - rustig en doordachtig - dan het telefonisch contact opnemen met bijvoorbeeld een directeur van een miljoenenbedrijf.

 

Ook ben ik (nog) van plan om parttime werkzaam te zijn met mijn bedrijfje. Daardoor heb ik niet zoveel tijd om overdag mensen te gaan bezoeken; ook daarom alles schriftelijk.

 

Ik denk een idee te hebben (zoals de meeste startende ondernemers) dat nog niemand aan heeft gedacht in de richting van Marketing. Ik kan daarom niet zoveel kwijt.

 

Ik ben momenteel bezig met een website. Hier moet ik gebruik maken van PHP en MySQL, maar dat gedeelte is geen probleem. Ik ben wel technisch dus zulke dingen leer ik wel snel.

 

Het is ook noodzakelijk om aan te tonen aan klanten hoeveel bezoekers mijn website aantrekt. Wat zijn de mogelijkheden om zoveel mogelijk vaste bezoekers te winnen?

 

Ik heb bewondering voor de website van Marktplaats.nl. Ze zijn klein begonnen en nu hebben ze ongeveer 410.000 bezoekers per dag, en nog een paar duizend advertenties en dan hebben ze 1.000.000 advertenties in totaal!! Ze zijn wel sinds 1997 bezig maar ik ben toch benieuwd hoe ze dat deden.

 

Ok...

 

Link naar reactie
  • 0

Marktplaats maakte vooral gebruik van viralmarketing. Klinkt stoer maar is gewoon mond-op-mond-reclame. Ze boden een goed product aan en goede producten verkopen zich zelf.

 

Als jij je product wil verkopen kan dit natuurlijk op verschillende manieren. Lees eens wat over marketing en lees oude threads op dit forum, daar heb ik veel van opgestoken, ook op andere gebieden die met het ondernemen te maken hebben.

Je zegt zelf al dat je het liefst (doordacht) schrijft. Als jij hier goed in bent moet je dit zeker gebruiken! Ja kan natuurlijk eerst een website (laten) bouwen. Met alle informatie over jou bedrijf en je product. Dan kan je door middel van een persoonlijke brief of e-mail (misschien zelfs beide?) bepaalde personen en bedrijven benaderen en op je website laten kijken.

Ik weet niet je product en ook niet je doelgroep, maar een advertentie plaatsen gekoppeld aan je website (banner, sponsor tekst) op een website voor jou doelgroep, of een nieuwsbrief voor jou doelgroep is ook zeer effectief.

 

Als je meer vragen hebt over e-marketing/website's moet je mij eens mailen.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Jij hebt een idee, dat heeft iets te maken met een website en met marketing. Dat zal dus wel iets zijn waar volgens jou veel mensen op af komen, zeker als je Marktplaats als voorbeeld noemt. Nou ben je die website aan het bouwen, maar vraag je jezelf af hoe je daar trafic krijgt.

 

Daar doe je nog heel geheimzinnig over (dat mag best) maar eens zul je toch naar buiten moeten komen. Misschien is het beste om een demo-versie te maken, waarmee je kan tonen wat je voor ogen hebt. Voor een goed marketing-idee zijn allerlei partijen wel te vinden, zeker als je kunt demonstreren wat je bedoelt. Het is dus zinnig nu na te denken over potentiële partners die reeds veel contacten hebben. Misschien een omroep, een productiemaatschappij, een tijdschrift?

 

Vind je het nou eng om je idee aan directeuren van miljoenenbedrijven te presenteren, dan zul je op zoek moeten naar een collega die minder drempelvrees heeft. Maar er zijn wel meer voorbeelden van techneuten die goed geboerd hebben. En van uitvinders die in hun garage zijn blijven hangen omdat ze hun geheim met niemand wilden delen. Dus ga derop uit!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom ik aan klanten? De hamvraag voor elke ondernemer.

Je moet je dan verplaatsen in hoe de personen uit jouw doelgroep denken en zich gedragen. Je denkt een dienst te hebben dat aansluit op een behoefte, dan weet je ook wie dat nodig zou hebben en wanneer die behoefte ontstaat. Speel daar op in.

 

Omschrijf daarom voor jezelf eerst nauwkeurig jouw doelgroep. Bekijk daarbij meteen welke andere dingen de mensen uit jouw doelgroep met elkaar gemeen hebben. Misschien kom je er wel achter dat een grote groep geïnteresseerd is in outdoor activities en kun je die groep bereiken door zo´n evenement te sponsoren bijvoorbeeld. Kennis over de doelgroep dat is belangrijk en het meest moeilijk als je nog niet met die doelgroep zelf hebt gesproken.

 

Voorbeeld. Ik dacht ook iets te doen wat nog niet echt werd gedaan (variant op een bestaand product) Ik vond namelijk dat de goede antiquairs van Nederland onvoldoende gebruik maakten van het medium internet. Dus heb ik voor hen een complete database gestuurde website inelkaar gedraaid waarmee zij zichzelf konden presenteren. De deelnemers zouden kunnen betalen per keer dat hun advertentie bekeken werd en dus alleen kosten bij effectieve reclame. Na een lang tijd was de gehele website af en ging ik de boer op met het product. Toen kwam ik erachter dat de antiquairs helemaal niet zo happig waren. Ze stonden wantrouwend tegenover internet en al helemaal bij betalen per view (wat nou als ik op hun advertentie begon te klikken?) Veel van deze antiquairs beschikten zelfs niet eens over een internetaansluiting. Moraal van het verhaal; ik had me te weinig verdiept in de doelgroep en ging aan een heleboel punten voorbij. Gevolg; hoge kosten, ervaring rijker.

 

Succes met de ontwikkeling van je bedrijfsplan (incl marketinggedeelte)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik zal denk ik moeten beginnen met het maken van een businessplan. Ik heb zo een CD-rom aangeschaft bij de KvK om zelf businessplannen te maken, dus het moet wel lukken.

 

TwaLevel, nu al iemand aannemen voor de verkoop is niet mijn bedoeling. Hoewel ik al een laag budget heb, heb ik niet voldoende om iemand nog in dienst te nemen. Daarom dacht ik dat ik (in het begin) alles zelf ga doen, maar wel schriftelijk.

 

Ik neem Marktplaats.nl weer als voorbeeld. Het is wel zo dat Marktplaats vooral met particulieren werkt, maar zoals je ziet, alles gaat schriftelijk, en zelfs automatisch. Je verstuurt je advertentie, krijgt een verzoek om bevestiging, en je advertentie is geplaatst. Na een bepaalde tijd, krijg je een bericht dat je advertentie is verlopen. Dus of verlengen of negeren (dan wordt ie verwijderd). Momenteel plaatsen zij tot 20.000 advertenties per dag! We nemen aan dat er voor 2.000 advertenties worden betaald (6 euro per advertentie). Dat is al gauw 12.000 euro per dag! Trouwens nog 7.000 advertenties en dan mogen zij hun 1.000.000ste advertentie vieren. Volgens mij gebeurt dan vandaag nog. :o

 

Bewusteloos, zit ik hier reclame voor hen te maken. :P

 

Anyways, over mijn website... ik ben nog steeds bezig en ik probeer het makkelijk te bedienen te maken. Volgens mij is dat het truucje van elk goedbezochte website.

 

Ok...

 

 

Link naar reactie
  • 0
Bewusteloos, zit ik hier reclame voor hen te maken.

Ik hoop dat je alweer bent bijgekomen, of bedoelde je misschien "onbewust" :P

 

Momenteel plaatsen zij tot 20.000 advertenties per dag! We nemen aan dat er voor 2.000 advertenties worden betaald (6 euro per advertentie). Dat is al gauw 12.000 euro per dag!

Ik vermoed dat een ratio van 10% aan de hoge kant is, erg hoog zelfs.

 

Wil jij een zelfde soort site opzetten, of totaal iets anders want blijkbaar kijk je heel erg verlekkerd naar de cijfers van marktplaats. Probeer je daar niet blind op te staren en jezelf al rijk te rekenen!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Toch sta ik iedere keer weer te kijken van marktplaats. Even knullig (qua techniek en design) als startpagina.... Zouden Nederlanders iets hebben met lelijke sites?

 

Leermoment voor marketing? Internet zoals internet bedoeld is ;D, zonder poespas!

 

Lekker goedkoop. Lekker duidelijk en lekker snel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
nee want dan was mijn www.antiquairs-online.nl site wel meer succesvol (ik heb er expres geen link van gemaakt want het is de moeite van het kijken niet waard

 

Uhh, lelijk is natuurlijk geen voorwaarde voor succes 8)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Haha, je bedoeld zou het iets zeggen over ons als Nederlanders...? Als je naar veel Amerikaanse sites kijkt dan zie je dat het een chaos is op de homepages met ongeloofelijk veel informatie. Zeg misschien ook wel iets....

 

Back to Topic: Marktplaats en Startpagina hebben toch een belangrijk 'first mover advantage' gehad i.c.m. met slimme marketing in misschien ook wel een dosis geluk.

 

Je product onder de aandacht brengen zonder persoonlijk contact is heel moeilijk maar niet onmogelijk. Mijn doelgroep is bijvoorbeeld heel groot, die kan ik nooit d.m.v. direct mail of bezoeken bereiken. Free publicity heeft voor mij heel veel gedaan. Daarnaast kun je voor weinig geld best je product goed onder de aandacht brengen d.m.v. 'search engine marketing'. Zie hiervoor het topic onder 'commercie'.

 

Om je product goed af te stemmen op de markt kun je best proberen om met grote partijen in de markt te gaan praten. Niet zozeer als verkoop maar voor informatievergaring. Zo ben ik ook met de belangrijkste 'steakholders' in mijn markt gaan praten onder het mom van onderzoek (dat was het ook wel), maar ze waren ook allemaal potentiele klant. Sommige zijn nu klant geworden :D, en met de verzamelde informatie heb ik mijn product optimaal kunnen ontwikkelen en positioneren.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ja, ja, onbewust schrijft ik dan 'bewusteloos'. En ik zei dat ik goed "rustig en doordachtig" kon schrijven. :-[

 

Een bericht op een forum en een brief naar een bedrijf zijn toch helemaal anders. Om op een forum een bericht te schrijven ben je jezelf.. je komt helemaal los. Maar met bedrijven moet je wel in de eerste instantie meegaan met de flow... denken hoe die klanten denken bedoel ik dan.

 

Ok...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.