• 0

Gaat dit werken? Website voor tekstschrijvers met waardebepaling achteraf

Drie maanden geleden kreeg ik een nieuwe klant die elke dag een paar teksten nodig had. Hij wilde per se snel bediend worden en betaalde niet erg veel, maar tikken is mijn werk dus ik nam de klus aan. Na twee maanden werken was ik half overspannen van de stress om telkens te moeten leveren. Dus bedacht ik een systeem om een online pooltje te maken. De klant levert zijn briefing in op de site en alle tekstschrijvers krijgen bericht dat er een klus ligt. Wie tijd heeft, pakt het werk op en doet het meteen. Klant blij, tekstschrijvers bij en ik blij, want geen stress meer en het werk zou toch gedaan worden.

 

Vervolgens bedacht ik dat het misschien nuttig zou zijn de site voor iedereen open te stellen. Maar hoe doe je dat dan met de tarifering? Niet iedereen schrijft even goed en niet elke klant is even rijk. Uiteindelijk kwam ik uit op 'waardebepaling achteraf'. De klant bedenkt zélf wat hij voor de geleverde kwaliteit wil betalen. Ik liet de site bouwen, schreef hem vol en hij staat nu online: www.copytaria.nl .

 

De tekstschrijvers zelf betalen mij overigens ook gewoon wat ze het waard vinden. Verder heeft de site een rankingsysteem om de kwaliteit van opdrachtgevers en leveranciers transparanter te maken en de marktwerking een extra zetje te geven.

Nu vraag ik me af... is dit business model wel levensvatbaar?

Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in en inmiddels heb ik geleerd dat 'waardebepaling achteraf' op meer gebieden wordt toegepast. Maar gaat het ook voor anonieme tekstschrijvers lukken? Misschien ben ik wat laat met mijn twijfels, want er hebben zich inmiddels al ruim 30 schrijvers aangemeld, waaronder een paar zeer ervaren mensen. En een stel echte starters die - in een inderhaast opgengestelde eigen categorie - hopen op de kans een portfolio op te bouwen.

 

Mijn concrete vragen.

Zou jij als ondernemer het aandurven om je klanten achteraf te laten bepalen wat je product of dienst waard is? Zou je het als opdrachtgever eng vinden of juist prettig om zelf achteraf een prijs te mogen bepalen voor een aan jou geleverd product?

Heb je ideeën voor verbetering van mijn systeem?

 

Ben benieuwd naar jullie feedback.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuke eerste post.

 

Zou jij als ondernemer het aandurven om je klanten achteraf te laten bepalen wat je product of dienst waard is?

Nee, want ik ben zelf beter daartoe in staat. Als ik zelf de prijs bepaal krijg ik i.i.g. niet te weinig, want ik zorg dat het kostendekkend is. Maar, en dat is misschien wel belangrijker: ik krijg zo niet te veel geld. Je wil niet je klanten meer laten betalen dan eigenlijk nodig is. Dat gebeurt bij prijsbepaling achteraf wel vaak denk ik, omdat niemand als een vrek bekend wil staan. En op lange termijn is die druk om te veel te moeten betalen niet goed voor de klantenbinding.

 

Zou je het als opdrachtgever eng vinden of juist prettig om zelf achteraf een prijs te mogen bepalen voor een aan jou geleverd product?

Zelfde verhaal, ik stel het op prijs als mijn collega-ondernemers goed nagedacht hebben over hun prijzen en mij dus een goede prijs voor een goed product in rekening brengen.

 

 

Ik denk dat de eerste pleitbezorgers van waardebepaling achteraf, Martijn Aslander etc., er goed mee hebben verdiend omdat iedereen het verrassend vond en graag achteraf een goede prijs bepaalde. Nu het nieuwe eraf is en waardebepaling achteraf meer mainstream wordt, zou het concept wel eens minder waardevol kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Krek,

 

Ik ben ook een beginnend schrijver. Als verhalen mij te technisch zijn, of iets wat me niet zo zou leggen, zou ik mezelf al niet inschrijven. Helaas is niet iedereen zo: geld is geld.

Het vrijblijvende tarief lijkt me niet helemaal werken, iemand die teksten nodig heeft betaalt nu eenmaal graag zo weinig mogelijk. Of het dan altijd een eerlijk tarief wordt?

Kun je anders misschien met sterren iets doen? Een beginner krijgt bijvoorbeeld 1 ster, een ver-gevorderde 5? Of wordt dat weer te lastig?

Het is wel een heel goed idee van je, zo'n pooltje. Ik werk zelf ook met iemand die me af en toe help omdat ik het zo druk heb.

Ben je trouwens niet bang dat je eigen werk voor je neus weggepikt wordt door je collega's? Of denk ik nu weer te negatief?

Link naar reactie
  • 0

 

Eerste reactie: mooi niet! Maar meteen daarna zie ik wel mogelijkheden. Als schrijver kan ik immers opdrachten selecteren op het niveau van de briefing. Alleen ben ik benieuwd hoe het systeem werkt, want het risico is dat er tientallen mensen aan de slag gaan op dezelfde opdracht. Dus nu ga ik even buurten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Twabla: het kan niet gebeuren dat meer mensen dezelfde opdracht aannemen. Eenmaal door de eerste schrijver geclaimd, is de opdracht niet meer te zien voor de anderen.

 

@Tekstflair : Copytaria hanteert een ranking-systeem waardoor slecht betalende klanten allicht minder goede schrijvers gaan aantrekken (de goeie gaan niet voor weinig aan de slag). Omgekeerd kunnen klanten die écht op zoek zijn naar kwaliteit kiezen voor schrijvers met veel 'sterren', waarbij ze zullen begrijpen dat ze ook dieper in de buidel zullen moeten tasten. Maar als het goed is zullen ze ook producten krijgen die dat extra geld waard zijn.

 

Wat werk 'wegpikken' betreft: mijn eigen klanten blijven heus wel. Ik denk dat dit systeem een bepaald soort (hopelijk leuke) klanten zal aantrekken, die mij en mijn collega's anders wellicht nooit zouden inschakelen. Hopelijk zijn het niet allemaal Aslander-wanabees, want ik schrijf liever teksten voor heel concrete zaken.

 

@Peter Rietman: Waarom zou jij beter in staat zijn jouw prijs te bepalen dan je klant? Kwaliteit is toch iets dat afgemeten wordt aan de waardering van de gebruiker? Het is natuurlijk spannend om die klant te vrije hand te geven. Maar het kan ook verhelderend werken. Je kunt bijvoorbeeld ontdekken dat een bepaalde categorie klanten (teksten) jou niet ligt, omdat die jouw product consequent laag waarderen. Het is beter dat te weten dan tegen de stroom in blijven zwemmen.

 

Inderdaad kan het voor klanten lastig zijn om weinig te betalen. Maar is het niet veel lastiger om een rekening te moeten betalen voor iets wat je eigenlijk een beetje tegenvalt? Of iets dat pas na een langdurig correctieproces acceptabel werd? En is het niet fijn om een product dat in één keer de juiste snaar raakt met een ruimhartig gebaar te kunnen belonen? Hoe erg is het om te veel te betalen als je écht tevreden bent? En is het dan wel te veel?

 

Als jij het gevoel hebt dat een commerciële tekst (een salesbrief bijvoorbeeld) je flink wat extra klanten gaat opleveren en elke klant betekent voou jou 5000 euro op jaarbasis (ik zeg maar wat). Dan is 250 euro voor zo'n brief toch eigenlijk een schijntje? Is het dan raar om tegen de schrijver te zeggen: "Dit is een gouden brief, ik laat je meedelen in de winst die ik verwacht!" ?

 

Alles hangt natuurlijk ook af van het product. Als je veel kosten moet maken voor jouw product, kan waardebepaling achteraf leiden tot een faillissement. Aan de andere kant... als je klanten de kostprijs eens niet willen betalen, moet je dan je product wel op de markt brengen?

Link naar reactie
  • 0

 

Okay. De opzet is zodanig dat er niet tientallen mensen aan de slag gaan voor dezelfde opdachtgever. Er vindt een wederzijdse beauty contest plaats. Dat matchen mag wat mij betreft wat verder uitgewerkt worden, net zoals deet-planeten met uitgebreide profielen werken. Maar misschien geldt ook hiervoor dat een simpele aanpak het beste is.

 

Volgend probleem: het aanbod is een stuk groter dan de vraag. Veel schrijvers, amper opdrachten. Misschien dat een overvloed aan auteurs vraagopwekkend werkt. Als ze maar hongerig genoeg zijn, nietwaar?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Twabla: De site staat een week online (het betaalsysteem werkt nog niet echt maar hopelijk snel) en natuurlijk ben ik eerst op zoek gegaan naar schrijvers om de schappen te vullen. In mijn eigen netwerk, via Twitter en viavia. En natuurlijk door op allerlei fora en blogs mijn idee te posten. ;-)

 

Tot mijn verbazing kwamen er inderdaad veel schrijvers op af. Sommigen zijn hongerig, anderen geïntrigeerd door het idee. Ik wil nog niet te veel gaan schiften, maar denk dat ik er niet onderuit kom om straks iets meer onderscheid te gaan maken. Nu al vraag ik mensen om in maximaal twee categorieën in te schrijven. Want iedereen wil alles wel aanpakken natuurlijk.

Straks moet ik misschien meer categorieën bedenken of mensen vragen een aantal branches te kiezen waar ze meer verstand van hebben. Die pagina met 'alle schrijvers' moet sowieso op de schop, ofwel met ankerlinks naar de juiste categorie, of beginnen met een lijstje titels die linken naar aparte pagina's.

 

Het is altijd lastiger dan je denkt. En helaas werkt mijn sitebouwer volgens offerte vooraf, dus die begint nu te hikken dat het toch meer werk is dan hij dacht. En dat terwijl ik het door hem geopperde bedrag in zijn offerte al uit eigen beweging verdubbeld had omdat ik zag dat hij de klus vreselijk onderschatte.

 

Had hij met 'waardebepaling achteraf' gewerkt, dan had ik hem achteraf waarschijnlijk nóg eens het dubbele betaald. Maar hij wilde niet, de angsthaas.

 

Maar goed, je hebt gelijk, er moeten meer opdrachtgevers bij. Iemand ideeën waar ik die kan vinden?

Link naar reactie
  • 0

@Pieter Rietman: wat zou je er voor over hebben om met 'studiebegeieiding Amsterdam' of 'bijles amsterdam' op pagina 1 van Google te staan? Hoeveel zou je maandelijks besparen op Adwords? Hoeveel extra omzet zou het je opleveren? Zou je een deel van dat bedrag vervolgens willen betalen aan degene die je een hoge positie in de echte zoekresultaten bezorgt?

Link naar reactie
  • 0

Beste Krek,

 

Uw vraag laat mij ontzettend hard denken aan een ander soort site uit de VS, nl. http://studentoffortune.com/ Op deze site kan men essay-opdrachten en huiswerk opzetten die men zelf niet wil (of kan) oplossen. het systeem is heel simpel. Ik kom met een opdracht en zet er een bepaalde prijs op (bv 20 dollar), andere mensen zien dit en gaan dan mijn opdracht oplossen. Na 3 dagen hebben 4 personen mijn opdracht vervuld en ga ik mijn keuze maken van welke oplossing ik wil accepteren. Ik zie telkens een 'preview' van de oplossingen en baseer hierop mijn keuze. Uiteindelijk krijgt enkel de persoon die ik gekozen heb het geld van de opdracht.

De site is al een tijdje actief en vrij tot zeer succesvol. Het kan misschien wel goede ideeën opleveren.

 

Ik hoop dat mijn bijdrage wat zinvol is geweest,

 

mvg,

 

Laurent

 

ps veel geluk nog met uw site.

 

 

Laurent

Link naar reactie
  • 0

Dank je, Laurent,

 

Dat is inderdaad ook een soort No Cure No Pay, maar wel eentje die ontzettend veel 'waste' oplevert. Het kan zomaar gebeuren dat 10 mensen de opdracht uitvoeren, terwijl er maar één betaald wordt. Dat zou in een zakelijke markt leiden tot enorme prijsopdrijving. Immers, als je maar een op de tien keer betaald krijgt, moet je tien keer zo veel vragen om een redelijke uurprijs over te houden. Ik zie dat hier in Frankrijk, waar de makelaar (no cure no pay) 6% moet vragen omdat iedereen zijn huis bij meerdere makelaars te koop zet. Dit maakt de makelaarsprijzen veel te hoog en zorgt voor 6x te veel makelaars.

 

Hoe dan ook blijft het nadeel van dit soort bemiddelingssites (en dus ook van Copytaria) dat je van te voren niet weet of je werk naar behoren wordt uitgevoerd. Er hebben zich bij Copytaria een aantal zeer goede schrijvers gemeld, maar er zullen ook zwakke broeders tussen zitten. Zeker in het begin - als de ranking nog niet goed werkt - is het risico dus dat de minder goede schrijvers de meeste klussen zullen doen. Zij hebben immers meer tijd en zijn gretiger. Hopelijk vallen ze snel af als gevolg van lage ranking en slechte betaling.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Mijn concrete vragen.

Zou jij als ondernemer het aandurven om je klanten achteraf te laten bepalen wat je product of dienst waard is? Zou je het als opdrachtgever eng vinden of juist prettig om zelf achteraf een prijs te mogen bepalen voor een aan jou geleverd product?

Heb je ideeën voor verbetering van mijn systeem?

 

Ben benieuwd naar jullie feedback.

 

Ik heb je site nog niet bekeken, maar het idee spreekt me wel aan. Stel nu dat ik als klant voor het eerst een opdracht uitzet, hoe weet ik dan wat redelijk is om te betalen? Zijn daar richtlijnen voor? Ik wil zeker goed betalen voor kwaliteit maar ook niet te veel of te weinig. Richtlijnen zouden wel handig zijn, ook voor de opdrachtnemer.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@ Ferum

Het no cure no pay werkt moeilijk met schrijven. Ik heb opdrachtgevers waar ik al een jaar of een half jaar voor schrijf. Daarbij zijn sommige opdrachten zo bewerkelijk, dat je dagenlang of soms wekenlang bezig bent.

 

@ Krek

Misschien kom ik toch maar eens bij je kijken. Ik neem vaak te veel werk aan, en dan zit ik mezelf ook over de kop te werken.

 

@ Fred Wiersma

Prijzen kun je bij verschillende tekstschrijvers opvragen (Bij Krek, op Freelance, op Marktplaats-diensten). Als jij zoveel mogelijk details kan weggeven, zoals het aantal woorden of pagina's, dan krijg je vanzelf verschillende prijzen van schrijvers. Dan kun je bekijken aan de hand van een portfolio welke schrijver het beste bij je past voor je budget.

Link naar reactie
  • 1

@Fred: op de site vertel ik heel breed iets over prijzen. Je moet niet te veel nadenken over wat het zou moeten kosten. Wat telt is wat jij er voor over hebt. Daar kun je niks over zeggen tot je het product in handen hebt. Denk je: "Dat had ik zelf ook in een uurtje gekunt", dan betaal je net zo veel als de tekst je bespaart: een uurtje van je eigen tijd. Lees je de tekst en voel je op je klompen aan dat hij je heel veel meerwaarde zal bieden, probeer dan een eerlijke vertaalslag te maken. Wat is een extra klant je waard? Wat levert het op als jij één opdracht meer binnensleept dan je gedaan zou hebben met je eigen teksten? Als je van die verwachte winst nou eens een percentage aan de tekstschrijver gaf?

 

Er is geen fout bedrag. Natuurlijk, als je iemand een bedrijfsbrochure of een website vol laat schrijven, je hebt veel overleg en aanpassingen en je betaalt achteraf 100 euro voor wat misschien wel een paar dagen werk was, dan kun je op je klompen aanvoelen dat dat niet in goede aarde zal vallen. De kans bestaat zelfs dat de schrijver je betaling weigert en je de tekst niet mag gebruiken. Zonde van de tijd.

 

Schat in hoeveel tijd het kost en kijk naar de kwaliteit om er een prijskaartje aan te hangen. Ben je er echt hartstikke gelukkig mee, dan ben je vast direct in een gulle bui. Is het 'zonder meer acceptabel', dan hou je de hand iets meer op de knip. Is het voor verbetering vatbaar, dan probeer je er eerst uit te komen met de schrijver. Zie al direct dat de desbetreffende schrijver beter een ander vak kan kiezen en dat het dus nooit wat gaat worden, dan betaal je niks en zoek je een ander.

Link naar reactie
  • 0

Als jij zoveel mogelijk details kan weggeven, zoals het aantal woorden of pagina's, dan krijg je vanzelf verschillende prijzen van schrijvers. Dan kun je bekijken aan de hand van een portfolio welke schrijver het beste bij je past voor je budget.

 

Nee, dat klopt niet. Je krijgt bij Copytaria géén quote, offerte of prijs vooraf. Dat is hem nou juist de grap. Wat je krijgt is een tekstschrijver die ontzettend zijn best gaat doen om aantoonbaar toegevoegde waarde te bieden, zodat jij erg blij en gul wordt.

 

Bij andere bemiddelsites geldt vaak een offertetraject. Daar vind je dus schrijvers die dik onder hun prijs gaan zitten om jouw klus binnen te slepen. De vraag is of je daar blij van wordt. Als schrijver in ieder geval niet, want je werkt voor een schijntje. En maar hopen dat er geen ander, beter betaald werk langs komt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Volgens mij willen tekstschrijvers ook een bepaalde zekerheid. Wellicht kan je ze een minimum bedrag laten bepalen. En daarnaast zou ik een rating systeem gaan gebruiken. Dan kunnen opdrachtgevers aangeven wat de kwaliteiten van bepaalde schrijvers zijn. Een site zoals elance, waarop mensen zich kunnen inschrijven op een project en waar je direct kan zien welke andere projecten hij heeft gedaan, minimum uurloon en positieve ervaringen zou volgens mij goed werken voor opdrachtgevers en zou min of meer de prijs transparant maken (gerelateerd aan geleverder kwaliteit). Dan kan een opdrachtgever dus bijv. kiezen uit een starter met weinig ervaring voor een laag tarief of iemand die zich bewezen heeft. Die zal een hoger tarief vragen.

Link naar reactie
  • 0

 

Bedrijven die teksten nodig hebben, zijn doorgaans geen eendagsvliegen. Die komen terug voor meer, als het bevalt. Beide partijen hebben belang bij een goede werkrelatie. Dus dan treedt het prijsmechanisme in werking, en wel zodanig dat beide partijen tevreden zijn over de prijs/waardeverhouding.

 

In theorie. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Florano: goed plan! Als je even op de site gaat kijken zul je zien dat dat ranking-systeem er al in zit. En precies om de reden die jij aan geeft. Als je alleen wat vulling nodig hebt om je site van trefwoorden te voorzien, maar de leesbaarheid of de overtuigingskracht van de tekst minder belangrijk is, kun je het af met een schrijver met een lagere ranking. Die je allicht minder hoeft te betalen.

Link naar reactie
  • 0

@Fred: op de site vertel ik heel breed iets over prijzen.

 

 

Ja precies, zoiets bedoelde ik! Bedankt. Dat geeft in ieder geval een handvat.

 

Je schrijft op die pagina o.a. "Copytaria werkt met professionele tekstschrijvers, copywriters en redacteuren." Als ik de bijnamen zie van de schrijvers geeft dat nou niet bepaald een professionele indruk.

 

Verder een leuk concept met een duidelijke niche. Aardig is dat je als intermediair ook betaald wilt worden obv waardebepaling achteraf. Dat is 'putting your money where your mouth is'! Ben benieuwd of dit gaat werken, hou ons svp op de hoogte?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Fred: ik heb ze verplicht namen van dieren te kiezen, net zoals opdrachtgevers de naam van een plant of boom moeten aannemen. Daarmee voorkom je dat mensen een nicknaam kiezen die direct naar hun bedrijf verwijst, en de vermelding op Copytaria zo misbruiken om buiten de site om handel binnen te halen. Ik noem me zelf overal standaard 'Krek.' maar ben op Copytaria ook een dier.

 

Het écht anoniem maken (ik screen ook de profieltekstjes), geeft zowel beginners als oude rotten de gelegenheid zich te bewijzen op inhoud, niet op hun 'merk'. Om in de engelse gezegden te blijven: The proof of the pudding is in the eating. En in dit geval is het dus een soort Pepsi-proef. Laat je eigen smaak beslissen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Krek,

 

Ja ik had beter moeten kijken. Persoonlijk zou ik het niet zo heel handig vinden om de naam van een boom/plant/dier aan te nemen. Als je de profielteksten screent kan je toch ook de namen screenen? Maar ik ben ook benieuwd hoe het gaat werken, interessant concept.

Link naar reactie
  • 0

@Florano: het is een beetje 'gelijke monniken, gelijke kappen'. Straks gaat iedereen zich 'topcopy' of 'redactiereus' noemen. Dit creëert een bepaalde eenvormigheid, al zijn er die zich toch 'teksttijger' proberen te noemen. Die moeten dan even opnieuw inschrijven.

 

Bovendien, maar dat is meer mijn probleem, vond ik het een grappig idee: de klant is plant en de leverancier dier. Dieren eten van planten. Terwijl planten weer bloeien op basis van wat dieren uitscheiden. ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter Rietman: Waarom zou jij beter in staat zijn jouw prijs te bepalen dan je klant?

Omdat ik beter inzicht heb in de kosten. Nu zit jij in een branche zonder veel kosten en met hoge marges, kostprijsberekeningen zijn dan minder belangrijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich een leuk idee om de klant achteraf te laten bepalen welke prijs hij voor het geleverde werk over heeft. Achteraf is de geleverde klantwaarde immers pas echt zichtbaar. Bovendien neem je als opdrachtnemer zelf alle risico's voor je rekening. En ook dat heeft waarde voor je klant.

 

Ik kwam een tijdje geleden een ervaren interim manager tegen die dit principe met succes toepast. Hij "kreeg meer dan hij ooit zou durven vragen". Zijn tactiek is als volgt. 1. vertel je klant dat je geen tarief hebt, maar dat de klant dit na het geleverde werk zelf mag bepalen. 2. vertel er bij dat je opstapt als je dit niet genoeg vindt.

 

In het kader van tekstschrijvers ben ik er niet van overtuigd dat de pricing strategie optimaal is. Stap 2. uit het bovenstaande voorbeeld ontbreekt omdat het werk dan al geleverd is. Bovendien is de klant alweer vergeten dat de tekstschrijver hem het risico heeft bespaard, waardoor m.i. de waarde van dit element bij het vaststellen van de prijs nihil zal blijken.

 

Hoewel ik niet deskundig op het gebied van de tekstschrijf-markt ben, zou ik eerder kiezen om klanten 2 keuzemogelijkheden te bieden. Concurrerend tarief zonder garantie of een hoger tarief met garantie op de kwaliteit. Kan ook abonnement zijn o.i.d. Moet je nog wel even kijken wat voor garanties je zou kunnen geven. De geschreven tekst kan immers niet stuk gaan, maar wellicht wel nog beter naar de doelgroep worden toegeschreven.

Link naar reactie
  • 0

@Peter Rietman: Waarom zou jij beter in staat zijn jouw prijs te bepalen dan je klant?

Omdat ik beter inzicht heb in de kosten. Nu zit jij in een branche zonder veel kosten en met hoge marges, kostprijsberekeningen zijn dan minder belangrijk.

 

 

In hoeverre is jouw kostprijs relevant voor je klanten? Het gaat om de waarde die je je klanten biedt (i.r.t. zijn alternatieven). Tegen welke kosten jij dat realiseert maakt een klant echt niets uit.

 

Veel bedrijven prijzen op basis van Cost plus. Ik zou dit liever omdraaien:

1. bepaal welke waarde je product / dienst je klant levert. Probeer dit zoveel mogelijk financieel uit te drukken.

2. zoek uit of je klant op de hoogte is van de waarde die je levert (vaak wordt dit verkeerd ingeschat en heb je een communicatieprobleem).

3. probeer te achterhalen wat je klant voor je product / dienst zou willen betalen. Niet door een bedrag te vragen (veel gemaakte fout) maar door het in een range van andere producten / diensten te plaatsen. Meer waard dan een pak melk, maar minder dan een reep chocolade?

4. kijk naar alternatieve oplossingen die de klant heeft en bijbehorende prijzen en bepaal hoe jouw levering hier beter / slechter scoort. Voeg evt. waarde elementen toe (service, garantie) of streep wat weg (vaak is er sprake van over-delivery)

5. Nu bekend is wat je voor je product kunt vragen, ga je kijken of je het hiervoor kunt doen. En op dat moment worden je kosten dus pas relevant.

 

Bovenstaande aanpak vraagt wel een andere kijk op je bedrijf. We zijn gewend om vanuit ons eigen kader naar buiten te kijken (vandaar de interne focus op de eigen kosten), waardoor we de klant en de waarde die we leveren vergeten. Nu zeg ik dit wellicht wat te stellig en zal het niet in alle gevallen opgaan, maar ik zie het vaak om me heen. Vooral ook bij de grote bedrijven die teveel met zichzelf bezig zijn. Kleinere bedrijven staan dichter bij de klant en zullen het daarom vaak beter doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, Krek,

 

je lanceert eerst je site en vraagt dan hier of het gaat werken... De enige die dat kan beantwoorden ben jij dus. Maar dit is wel een aardig platform om aandacht te krijgen, dat dan weer wel.

 

Overigens denk ik wel dat het kan werken. Maar op de een of andere manier moet je voorkomen dat 'gratis mensen' je site overwoekeren. En zoals ik op je eigen site al schreef, ik zou wat aan de vormgeving doen. Zoals het er nu uitziet vind ik het erg 'veel tekst voor weinig'.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

@René: Dat is een beetje mijn makke. Ik heb meer ideeën dan goed voor me is en doe geen marktonderzoek vooraf. Zo ben ik ook in 2001 met freelance-praktijk en al naar Frankrijk verhuisd. In het vertrouwen dat mijn klanten wel zouden volgen. Het is gelukkig goed afgelopen, maar slimmer was geweest het ze eerst even te vragen.

 

Copytaria kwam op als poepen. Ik bedacht het idee en drie weken later was de site online. Niet slim, maar ik ben dan ook geen ondernemer. Pas achteraf kwam ik er achter dat 'waardebepeling achteraf' geen uniek concept is. En nu probeer ik dus een beetje uit te vinden of en hoe het eventueel beter kan.

 

Je hebt gelijk wat de vormgeving betreft. Het is amateuristisch en kaal. Niet flitsend. Maar dat heeft aan de andere kant ook wel weer wat. Iets teksterigs. Als er eenmaal wat geld binnen komt, zal ik zeker een cosmetische operatie overwegen. Dan wordt het lelijke eendje vast een mooie grote zwaan.

 

Verder heb je natuurlijk gelijk dat mijn aanwezigheid hier ook zakelijk gezien geen kwaad kan. Allicht dat er juist hier wat innovatieve ondernemers rondlopen die geen been zien in een experimentje met waardebepaling achteraf. Ik hoop echter met deze discussie ook inhoudelijk wat bij te dragen aan het forum, door de andere bezoekers te helpen nadenken over alternatieve manieren van beloning. Wie weet wat dat nog oplevert.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.