• 0

Jaarrekening Eenmanszaak

Beste Allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met mijn eigen zaak. Het is een eenmanszaak.

Ik heb zelf spaargeld ingebracht, geen (bank)lening.

1. Nu is mijn vraag, als je een jaarrekening opstelt, is het ingebrachte spaargeld dan RC Prive of Kapitaal?

Ik heb ook prive-opnamen gedaan uit de voorraad, en verwacht het 1e jaar verlies te maken door eenmalige kosten (investeringen onder EUR 450 per item). In Q3 had ik een klein winstje en Q4 verwacht ik ook een winst.

Als het RC Prive is, dan heb ik een negatief eigen vermogen, staat dat zo raar, en moet ik rente berekenen?

2. Ik kan mijn verlies verrekenen op voorgaande jaren (toen was ik nog werknemer). Hoe verwerk ik de verliesverrekening in de jaarrekening? Of allemaal niet?

3. Ik weet niet of mijn keuze als RC Prive of kapitaal effect zal hebben op mijn aangifte Box 1 of 3. Het spaargeld is 'op' en zit nu in de zaak (deels voorraad, deels zakelijke banksaldo). Mijn man heeft een fulltime baan en wij hebben geen huwelijkse voorwaarden.

PS: O ja, ik heb natuurlijk eerst gezocht op het forum, maar kon geen antwoord vinden. Mocht ik toch het antwoord over het hoofd gezien hebben, dan bied ik hierbij mijn excuses aan!

Alvast bedankt voor jullie input!

Groetjes

Nicole

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Nicole,

1. Nu is mijn vraag, als je een jaarrekening opstelt, is het ingebrachte spaargeld dan RC Prive of Kapitaal?

Ik heb ook prive-opnamen gedaan uit de voorraad, en verwacht het 1e jaar verlies te maken door eenmalige kosten (investeringen onder EUR 450 per item). In Q3 had ik een klein winstje en Q4 verwacht ik ook een winst.

Als het RC Prive is, dan heb ik een negatief eigen vermogen, staat dat zo raar, en moet ik rente berekenen?

In een EMZ heb je geen RC privé. Alle privé mutaties (storting of onttrekking) zijn Eigen Vermogen (EV) mutaties. De onttrekking van de voorraad gaat dus van je voorraad af en zorgt er ook voor dat je EV lager wordt. En negatief EV komt meer voor dan je denkt, dus dat is niet raar. Ook hoef je geen rente over je EV te gaan berekenen. Dat is alleen maar de winst opdelen in stukjes voor jezelf, belastingtechnisch maakt het niets uit.

2. Ik kan mijn verlies verrekenen op voorgaande jaren (toen was ik nog werknemer). Hoe verwerk ik de verliesverrekening in de jaarrekening? Of allemaal niet?

Indien jouw inkomen (= iets anders dan alleen de winst) negatief is, mag je dat met de 3 voorgaande jaren verrekenen. De belastingdienst doet dit automatisch. Verliesverrekening boek je in een EMZ niet. Door het verlies in het EV op te nemen wordt je EV wederom lager.

3. Ik weet niet of mijn keuze als RC Prive of kapitaal effect zal hebben op mijn aangifte Box 1 of 3. Het spaargeld is 'op' en zit nu in de zaak (deels voorraad, deels zakelijke banksaldo). Mijn man heeft een fulltime baan en wij hebben geen huwelijkse voorwaarden.

Ja maar gezien het feit dat je getrouwd bent is de vrijstelling wel aardig. Je 'oud' spaargeld viel onder box 3 en kan nu dus 'verdwenen' zijn in je aangifte. Daarentegen, bij de winst aangifte geef je de zakelijke bezittingen door en kan je dus aantonen waar het geld heen gegaan is.

Groetjes.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor de snelle en heldere reactie!

Nog een vraagje. Stel het resultaat is exact nul aan het einde van het jaar, en mijn box 3 spaargeld is gezakt tot onder drempel (= geen box 3 belasting), moet ik dan niet alsnog box 3 belasting betalen over het geinvesteerde bedrag?

Ik bedoel (hypothetisch) mijn spaarsaldo is nu gelijk aan voorraadsaldo, dan kan ik mij haast niet voorstellen dat de belastingdienst zegt het is geconsumeerd dus geen box 3 belasting. Of telt de voorraad mee tot de box 3 belasting?

(stel de winst is nul of negatief).

Ik zie anders een mooie gelegenheid voor mensen in deze situatie (not me, want ik moet eerst meer verkopen om in deze luxe positie te zitten.. ha ha) om voor het einde van het jaar nog wat voorraad te kopen...teneinde het banksaldo iets lager te krijgen...

Link naar reactie
  • 0
Ik zie anders een mooie gelegenheid voor mensen in deze situatie (not me, want ik moet eerst meer verkopen om in deze luxe positie te zitten.. ha ha) om voor het einde van het jaar nog wat voorraad te kopen...teneinde het banksaldo iets lager te krijgen...

Je zakelijke saldo (=ondernemingsvermogen) hoef je niet op te geven in Box 3 (zie http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2008/sparen_beleggen/sparen_beleggen-07.html).

Maar, voordelig is dat niet altijd want je zakelijke saldo vangt meestal minder rente en de rente wordt toegevoegd aan de winst en is dus onderhevig aan de inkomstenbelasting. Dat is dus tegen een hoger percentage dan de vermogensrendementsheffing (1,2%).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar