• 0

Een mooi voorbeeld van kennisoverdracht voor biologische landbouw.

 

Quote van onderstaande website

 

Met een simpel, maar fraai vormgegeven A4 gaat het Innovatiecentrum Biologische Landbouw (IBL) van Wageningen Universiteit en Researchcentrum het komende jaar concrete resultaten uit onderzoek over biologische landbouw en voeding verspreiden onder vertegenwoordigers van de biologische sector, overheden, politieke partijen en advies- en voorlichtingsbedrijven.

 

 

 

http://www.wau.nl/pers/03/064wur.html

 

Dit vind ik een mooi initiatief en een goed voorbeeld hoe kennis overgedragen kan worden!

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over dit soort redelijke complexe onderwerpen en onderzoeken verspreid je weinig kennis op een A4'tje natuurlijk.

 

Maar kennisoverdracht 'in de wetenschappen' geschied natuurlijk al jaar en dag door publicaties, en er komen meer en meer tijdschriften die ook online deze artikelen beschikbaar stellen aan het grote publiek.

 

Evengoed is het een mooi idee om iedereen kort en bondig te wijzen op de behaalde resultaten, wellicht dat meerdere universiteiten/faculteiten die plan oppakken. Mensen die details willen, zoeken ze wel online (of in de bibliotheek (tja..)) op.

 

Link naar reactie
  • 0

Over dit soort redelijke complexe onderwerpen en onderzoeken verspreid je weinig kennis op een A4'tje natuurlijk.

 

Maar kennisoverdracht 'in de wetenschappen' geschied natuurlijk al jaar en dag door publicaties, en er komen meer en meer tijdschriften die ook online deze artikelen beschikbaar stellen aan het grote publiek.

 

Evengoed is het een mooi idee om iedereen kort en bondig te wijzen op de behaalde resultaten, wellicht dat meerdere universiteiten/faculteiten die plan oppakken. Mensen die details willen, zoeken ze wel online (of in de bibliotheek (tja..)) op.

 

Ik denk dat je met ee A4'tje juist mooi de hoofdpunten kunt aanstippen en vervolgens kan de echt geinteresseerde wel verdere informatie vinden. Als je het groter maakt wordt het denk ik al snel opzij geschoven wegens tijdgebrek.

 

Ook is dit een mooie manier om kennis direct door te laten dringen in de samenleving (overheid e.d., beleidsmakers, de "gewone" man), iets wat normaliter vrij lang duurt.

 

 

Kennisoverdracht door middel van publicaties in wetenschappelijke tijdschriften vind ik namelijk maar zeer beperkt. Zeker, het is een behoorlijk goede, betrouwbare en vooral dure manier van kennisoverdracht van kennisinstituten naar bijvoorbeeld grotere R&D afdelingen. Maar alles is zeker niet vrij toegankelijk, ook niet voor een universiteit. En zeker niet voor instituten in wat armere landen. Daar is door middel van internet nog veel te winnen. Maar dat gaat vrij langzaam, en uitgevers willen de kip met gouden eieren niet zonder slag of stoot slachten, want het is big business, gesubsidieerd met belastinggeld (via onderzoek).

 

Zo vind ik het raar dat artikelen ouder dan zes maanden wel vrij toegankelijk zijn bij voornamelijk Amerikaanse bladen, bijvoorbeeld:PNAS, een aantal van ASM , maar niet bij Europese bladen. Dit is wellicht wat kort door de bocht, maar het kan volgens mij in Europa een stuk beter.

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.