• 0

Bedrijfsidee: videoschermen exploiteren in grote steden (voor nieuws en reclame)

Omschrijving van je concept:

hoi allemaal,

ik ben vandaag voor het eerst hier( ingelogd) en heb al paar keer deze website bezocht en moet zeggen indrukwekkend en educatief.

gezien iedreen hier wel een idee heeft dacht ik van , dan stel ik ook een vraag over mijn idee waar ik al een tijd mee in mijn hoofd zit

hoe kom ik op het idee, na het terug zien van de verschrikkelijke beelden uit ameria van 9-11 toen de mensen op de times square stil stonden en op de grote schermen zaten te kijken , dacht ik los van hoe verschrikkelijk het ook al weer was.

En dat we dat soort grote schermen niet hebben in nederland midden in de centrum.tenminste niet waar ik woon.

ik ben toen verder gaan denken over "wie, wat, waar en hoe"

wie zou er interesse hebben in zo een concept,

* bekende tv zenders die graag hun zender op de grote schermen willen zien en zo doende veel kijkers kunnen genereren

dus ook profijt hebben van meer recklames op die zender.

*pand eigenaren die een x bedrag aan inkomen zouden kunnen krijgen

*fabricant van grote schermen zoals een philips, lg samsung

* of grote filialen die in de centrum gevestigd zijn die een klein spotje op willen hebben van de aanbiedingen van de week

enz enz

wat:

een grote scherm in de drukste straat van een grote tot middel grote stad.

die naast de dagelijkse nieuws uizendig zoals een bijvoorbeeld rtl-z of een CNN , maar ook veel reclames van producten .

dit kan ook zijn van lokale bedrijven die in de centrum van die stad gevestigd is

waar:

ik dacht meer aan steden zoals een amsterdam , rotterdam, utrecht, eindhoven , den bosch enz

dus niet aan kleine dorpen maar aan steden die meer als 100.000 inwoners hebben

en dan op de drukste punt . of meerder scheremen in een stad als amsterdam of rotterdam

Hoe: over de hoe ben ik dus nog niet uit

in eerste instansie dacht ik om eens een mail te sturen naar een comercieel zender en mijn idee voor te leggen.

later dacht ik van als ze mijn idee nou zouden jatten haha.

weet dus niet wat de juiste stap zou zijn voor mijn nu, gezien het al een bestaand concept is .

ik heb ook over de mogelijkheid gedacht dat de gemeentes wel moeilijk zouden kunnen doen over het plaatsen van zo een scherm, of dat sommige pand eigenaren geen interesse zouden kunnen hebben.

maar de allebelangrijkste is dat ik niet de ervaren ben om zo iets aan te pakken en natuurlijk ook de financiele middelen niet heb om te kunnen realiseren.

dus mijn vraag is hoe kan ik zo iets het beste aanpakken en heb ik een zaken partner nodig of finaceerder?

of moet ik gewoon naar een zender toe stappen en kijken of ze me kunnen helpen en mijn idee ten uitvoer kunnen brengen?

en niet te vergeten wat vinden jullie van mijn idee

alvast bedankt voor jullie ongezoute meningen

mvg Cevo

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

nog niet heel veel.

behalve een mali gestuurt met het idee naar mijn zelf , om het alvast beetje vast te leggen

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

de uitdaging is dat de mensen als ze er behoefte aan zouden hebben dat ze overal ter hoogte kunnen gesteld worden met de laaste nieuws.

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

niet veel anders als in amerika , alleen zou het gaan om nederlandse zenders

misschien de enige verschil zou kunnen zijn dat de lokale winkels ook hun eigen reclame kunnen laten plaatsen

volgens mijn bestaat het niet in nederland, tenminste ik heb het tot nu toe nergens gezien

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

ten eerste of het een goed idee is

en tweede waar ik iemand kan vinden met wie ik de concept verder kan uitwerken of het beter is als zaken partner of als investeerder.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 1

Mijnbeste Cevo, allereerst welkom op Higherlevel.

In de beschrijving van je idee herken ik de grote schermen op luchthaven Schiphol als je uit de aankomsthallen naar de taxi's loopt. Dus geheel onbekend zijn die schermen niet in Nederland.

Echter, ik denk dat de Welstandscommissies van de gemeentes in NL heel erg moeilijk doen over alles wat maar de ruimtelijk blik kan beïnvloeden. In Amsterdam worden gebouwen die aan de buitenkant worden gerenoveerd gecoverd door enorme reclamezeilen. Hier is zo een heisa over ontstaan, dat ze het volgens mij niet meer willen doen in de binnenstad. Waarom? Veel monumentale panden, historisch blik van de stad etc etc. Ik vrees dus dat binnenstad Amsterdam lastig is. Aan de andere kant, RTL Z/ CNBC/ de hele dag laten draaien op grote schermen rondom Amsterdam WTC is een idee.

Ik denk persoonlijk dat je voordat je opzoek gaat naar financierders en partners eerst een stakeholdersanalyse gaat maken met welke partijen een rol zullen spelen, hun sterkte en hun belemmeringsinstrumenten.

My ten grams. Succes!

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

Er hangen al dit soort schermen in Eindhoven (centrum)

Ik denk dat het lastige van dit concept is dat je het lastig "koud" van de grond kunt krijgen.

Dit wordt vaak gedaan door ontwikkelaats van schermen, mediapartijen of andere bedrijven die direct gelieerd zijn aan dit soort business.

O ja, als ik kijk naar een stuk individualisering van de maatschappij, hoe past jouw mass-media concept daar in?

Volgens mij staat de Reclame markt zoiezo flink onder druk, wanneer zou je dit het beste kunnen lanceren?

Link naar reactie
  • 0

CBS outdoor en VIACOM outdoor hebben al vrij veel van dit soort schermen hangen. Niet perse in binnensteden van grote (en middelgrote) steden maar gewoon op plekken waar veel traffic is. Dus stations, de luchthaven, winkelcentra en natuurlijk langs de snelwegen.

TV-stations willen ongetwijfeld meewerken het lastige alleen is dat de content die zij hebben vaak niet helemaal 'narrowcasting' geschikt is, je zit vaak met het ontbreken van geluid (word als storend ervaren) dus hier moet je content op aangepast worden. Die investering willen TV-stations vaak niet nemen.

Interessanter is dat een NU.nl en een Spitsnieuws (voorheen DAG ook) content maken die geschikt zijn voor narrowcasting (grote headlines over foto's en/of video's heen). Hier zou je evt. wel iets mee kunnen doen. En ook enkele lokaal georienteerde TV-zenders en krantjes lijken narrowcasting als business-model te zien rondom hun content. Hou er dus rekening mee dat je zult moeten betalen voor content en zeker niet dat je hier inkomsten uit gaat halen.

Een beeldschermenproducent zal zelden meer schermen compleet gratis verstrekken. Natuurlijk krijg je wellicht hoge kortingen vanwege een stukje exposure. Digital-signage is inmiddels van de grond, dat is een markt waar de producenten zelf ook hun geld aan willen verdienen.

Niet onbelangrijk is dat narrowcasters met eenzelfde idee (advertentieverkoop) gesneuveld zijn, de kosten wegen niet op tegen de baten. De investeringen zijn aanzienlijk en adverteerders maken nog niet massaal gebruik van dit medium. CBS outdoor en VIACOM outdoor hebben een gigantisch voordeel omdat ze al outdoor advertenties exploiteren en dus al beschikken over de potentiele klanten. Naast een gigantisch budget voor de aanschaf van alle hardware zul je hoogstwaarschijnlijk ook over een lange adem moeten beschikken (dus nog meer geld).

Je moet je ook afvragen waarom CBS en VIACOM nog niet overal dergelijke schermen hebben hangen. Waarschijnlijk rekenen hun heel goed uit of de traffic op een bepaalde plek genoeg is om een dergelijk scherm te kunnen monetizen en dan moet de gemeente natuurlijk ook a) een vergunning geven en b) verwacht een vergoeding voor de exploitatie van de plek.

Je hebt enorm veel geld en tijd nodig om het van de grond te krijgen. Je concurrenten zijn immers hele grote internationale spelers die over het geld, de adem en de potentiele klanten beschikken. Niks is onmogelijk, maar zonder eigen geld lijkt me dit een hele lastige.

Link naar reactie
  • 0

gezien iedreen hier wel een idee heeft dacht ik van , dan stel ik ook een vraag over mijn idee waar ik al een tijd mee in mijn hoofd zit

Nou zit je al die tijd met dat idee in je hoofd, maar heb je helemaal geen onderzoek gedaan. Want twintig jaar geleden al plaatste iemand een grootbeeldscherm (opgebouwd uit kleurenblokjes) op Hoog Catharijne en sindsdien heeft zich dat ontwikkeld tot een volwaardig medium voor buitenreclame. Is heel veel over te vinden op internet, ook waarom het niet altijd goed gaat.

Dus volgende keer eerst even uitzoeken voordat je een vraag op het forum parkeert.

Veel succes met ondernemen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ben pas sinds vandaag op de hoogte van dit forum, dus haak wat laat aan. Klopt dat er meerdere grote digital outdoor schermen in Nederland zijn. Zie ook www.streetcaster.nl. Streetcaster plaatst bewust schermen op centrale plekken in een stad en gaat met zijn concept in eerste plaats uit van de content. Er wordt zeker op geadverteerd, maar het scherm is eerder een moderne hitech "dorpspomp", met nieuws (NOS en regionaal), info, cultuur, entertainment, user generated content en interactieve mogelijkheden. Er kan bijvoorbeeld op 25m2 worden gegamed. Het eerste scherm - met geluid - staat sinds april 09 in Lelystad.

SC_Lstad_ad.thumb.JPG.75340a127fed7406b5c47bdd39180310.JPG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar