• 0

investeringsaftrek criteria : eigen reserve

Beste,

 

ik heb een eenmanszaak en ik ben minder gaan werken en ook weer naar school aan het gaan.

nu weet ik dat ik in 2010 veel minder ga verdien hierdoor.

Ik heb nu nog wat reserve en ik moet nog wat belasting betalen.

 

Mijn vraag is: mag ik een investerings aftrek aanvragen bij de belastingdienst van X bedrag (vb: 5K)

onder de noemer, "eigen reservering voor 2010", of "potje met geld om supercomputer te kunnen kopen" (ik = software developer)

Mag ik daar dan eveneens de 25% investeringsaftrek van genieten dit fiscale jaar of de volgende?

mag ik vervolgens dit bedrag bij mijn winst optellen in 2010 ipv 2009 en dus een lager belastingtarief betalen en er dus ook prive van genieten?

 

ik heb ooit in het verleden van een administrateur gehoord dat ik eventueel een "potje" kan maken voor een investeringsdoel in een jaar en dat "potje" laten vervallen in een ander jaar en dus in dat jaar mijn winst verhogen.

 

Ik ben al wat crea-bea geweest met excell om ergens mn break even te vinden, maar de vraag is of dit mag/kan.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

oh don't get me wrong, ik heb die site gebookmarked staan in me quicklinks.

Ik heb dit vaak gelezen, alleen ik vind het lastig om het te begrijpen.

 

Enerzijds is mijn vraag van administratieve kant, kan je hier gewoon een post maken "financiele reserve" (is vast wel een post voor) en daaronder het geld plaatsen.

 

Het verhaal van de belastingdienst gaat er van uit dat je het geld al hebt om te investeren.

Hoe zit het wanneer je moet sparen voor de investering, omdat deze veel geld kost....

ik ben dus benieuwd of ik van mijn financiele reserve een een investeringsdoel kan maken en dus kan sparen voor de investering ipv het "bedrijfsmiddel" meteen te kopen. Scheel toch weer zo'n 25% in de hogere schalen.

 

Wordt het dan toch alleen een boekhoudkundig truukje? of kan het als een investering worden gezien en dus eveneens een investeringsaftrek genieten van deze post?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Defiant,

 

Ik vind het lastig om jouw te begrijpen.

 

De regels voor de investeringsaftrek lijken mij vrij helder. Je kunt pas investeringaftrek claimen als je hebt geïnvesteerd in een bedrijfsmiddel. Of dat bedrijfsmiddel met eigen geld of met geleend geld is verworven, maakt niets uit.

 

Wat je in het verleden van die administrateur hebt gehoord, komt op mij over als abacadabra. Die financiële reserve zegt me helemaal niets. Het is in ieder geval geen toegestane fiscale reserve. Wellicht had hij het over een herinvesteringsreserve, maar daar gaat jouw vraag niet over ???. Misschien moet je maar, zoals Fred al aangaf, de teksten op de site van de Belastingdienst goed lezen en vergeten wat die administrateur heeft gezegd.

 

Link naar reactie
  • 0

okay, klaarblijkelijk kan dit niet inderdaad.... deels wellicht ook de reden dat het niet goed valt te begrijpen, omdat het dus niet kan. :)

Bedankt voor de uitleg en ik kan hierbij concluderen dat ik niet investeringsaftrek hiervan kan genieten.

 

Ik boek het uiteindelijk alleen onder een financiele reserve post oid.

 

nogmaals bedankt!!

Daniel

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.