Ik ben uitgetreden als vennoot van een vof om persoonlijke redenen. De onderneming wordt voortgezet als eenmanszaak.
Nu is er een voorraadlijst opgemaakt en getekend voor akkoord, echter op mijn vraag hoe het met andere aanverwante zaken gaat die wij gezamenlijk hebben aangeschaft zoals de aangeschafte laptop, de inventaris zoals stellingkast, naaimachine, tafels, stoelen e.d.krijg ik het volgende antwoord en nu is mijn vraag of dit juist is, of dat ik toch recht heb op een bedrag/vergoeding. De onderneming is gestart per 1-11-2008 ter info. Hieronder dus de reactie van de vennoot die de onderneming voortzet:
"De inventaris etc. die jij bedoelt zijn allemaal onderdelen geweest die per stuk minder dan € 453 (exclusief btw) hebben gekost. Het is in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk en fiscaal toegestaan om posten van deze omvang in 1 x als kosten te verwerken in de jaarrekening. Omdat dit ook in onze jaarrekening en onze fiscale aangiften zo is gebeurd hebben wij ieder een belastingvoordeel van 50% van ons aandeel in deze kosten genoten. Het is zeker bij het uittreden uit een verliesgevende v.o.f. niet gebruikelijk om deze doorlopende kosten te gaan waarderen zoals men dat ook niet doet voor de kosten van verf op de wanden etc. (tenzij men er voorstander van is om het in de aangifte genoten fiscale voordeel weer terug te betalen aan de fiscus). Aan de andere kant worden ook toekomstige huurverplichtingen etc. die er wel degelijk zijn niet gewaardeerd.
Daarnaast is het zo dat de onderneming nog steeds verliesgevend is, ondanks de uren die wij ervoor gewerkt hebben. Geen enkele overnemer of voortzetter van deze onderneming zal dan ook akkoord gaan met een betaling voor de activa van meer dan de overeengekomen waarde van de voorraad omdat alleen deze waarde middels in de toekomst eventueel te realiseren omzet nog kan worden terugverdiend.
Naar mijn mening is de kans dat jij "een zinkend schip" hebt verlaten met een kleiner verlies aan inleg dan ik niet denkbeeldig en volgens mij heb je ook in overeenstemming hiermee gehandeld door de uitschrijving bij de Kamer van Koophandel zo snel mogelijk te realiseren en af te zijn van alle aansprakelijkheid.
Hoe meer we gaan afwijken van de hoofdlijnen en ons op details gaan concentreren, des te langer zal het duren voor alles definitief geregeld is en dus ook de uitbetaling heeft plaatsgevonden. Nu de voorraadlijst ondertekend is, zal ik proberen zo snel mogelijk met een indicatie van jouw kapitaal te komen. Pas als we het daarover eens zijn kan ik overgaan tot uitbetaling van (een voorschot op) jouw kapitaal."
Graag zie ik een kundige reactie tegemoet en alvast bedankt voor de moeite.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marcs
Marcs
Hallo, ik heb advies nodig.
Ik ben uitgetreden als vennoot van een vof om persoonlijke redenen. De onderneming wordt voortgezet als eenmanszaak.
Nu is er een voorraadlijst opgemaakt en getekend voor akkoord, echter op mijn vraag hoe het met andere aanverwante zaken gaat die wij gezamenlijk hebben aangeschaft zoals de aangeschafte laptop, de inventaris zoals stellingkast, naaimachine, tafels, stoelen e.d.krijg ik het volgende antwoord en nu is mijn vraag of dit juist is, of dat ik toch recht heb op een bedrag/vergoeding. De onderneming is gestart per 1-11-2008 ter info. Hieronder dus de reactie van de vennoot die de onderneming voortzet:
"De inventaris etc. die jij bedoelt zijn allemaal onderdelen geweest die per stuk minder dan € 453 (exclusief btw) hebben gekost. Het is in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk en fiscaal toegestaan om posten van deze omvang in 1 x als kosten te verwerken in de jaarrekening. Omdat dit ook in onze jaarrekening en onze fiscale aangiften zo is gebeurd hebben wij ieder een belastingvoordeel van 50% van ons aandeel in deze kosten genoten. Het is zeker bij het uittreden uit een verliesgevende v.o.f. niet gebruikelijk om deze doorlopende kosten te gaan waarderen zoals men dat ook niet doet voor de kosten van verf op de wanden etc. (tenzij men er voorstander van is om het in de aangifte genoten fiscale voordeel weer terug te betalen aan de fiscus). Aan de andere kant worden ook toekomstige huurverplichtingen etc. die er wel degelijk zijn niet gewaardeerd.
Daarnaast is het zo dat de onderneming nog steeds verliesgevend is, ondanks de uren die wij ervoor gewerkt hebben. Geen enkele overnemer of voortzetter van deze onderneming zal dan ook akkoord gaan met een betaling voor de activa van meer dan de overeengekomen waarde van de voorraad omdat alleen deze waarde middels in de toekomst eventueel te realiseren omzet nog kan worden terugverdiend.
Naar mijn mening is de kans dat jij "een zinkend schip" hebt verlaten met een kleiner verlies aan inleg dan ik niet denkbeeldig en volgens mij heb je ook in overeenstemming hiermee gehandeld door de uitschrijving bij de Kamer van Koophandel zo snel mogelijk te realiseren en af te zijn van alle aansprakelijkheid.
Hoe meer we gaan afwijken van de hoofdlijnen en ons op details gaan concentreren, des te langer zal het duren voor alles definitief geregeld is en dus ook de uitbetaling heeft plaatsgevonden. Nu de voorraadlijst ondertekend is, zal ik proberen zo snel mogelijk met een indicatie van jouw kapitaal te komen. Pas als we het daarover eens zijn kan ik overgaan tot uitbetaling van (een voorschot op) jouw kapitaal."
Graag zie ik een kundige reactie tegemoet en alvast bedankt voor de moeite.
Jacqueline
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag