• 0

inventaris en aanverwante zaken

Hallo, ik heb advies nodig.

Ik ben uitgetreden als vennoot van een vof om persoonlijke redenen. De onderneming wordt voortgezet als eenmanszaak.

Nu is er een voorraadlijst opgemaakt en getekend voor akkoord, echter op mijn vraag hoe het met andere aanverwante zaken gaat die wij gezamenlijk hebben aangeschaft zoals de aangeschafte laptop, de inventaris zoals stellingkast, naaimachine, tafels, stoelen e.d.krijg ik het volgende antwoord en nu is mijn vraag of dit juist is, of dat ik toch recht heb op een bedrag/vergoeding. De onderneming is gestart per 1-11-2008 ter info. Hieronder dus de reactie van de vennoot die de onderneming voortzet:

"De inventaris etc. die jij bedoelt zijn allemaal onderdelen geweest die per stuk minder dan € 453 (exclusief btw) hebben gekost. Het is in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk en fiscaal toegestaan om posten van deze omvang in 1 x als kosten te verwerken in de jaarrekening. Omdat dit ook in onze jaarrekening en onze fiscale aangiften zo is gebeurd hebben wij ieder een belastingvoordeel van 50% van ons aandeel in deze kosten genoten. Het is zeker bij het uittreden uit een verliesgevende v.o.f. niet gebruikelijk om deze doorlopende kosten te gaan waarderen zoals men dat ook niet doet voor de kosten van verf op de wanden etc. (tenzij men er voorstander van is om het in de aangifte genoten fiscale voordeel weer terug te betalen aan de fiscus). Aan de andere kant worden ook toekomstige huurverplichtingen etc. die er wel degelijk zijn niet gewaardeerd.

Daarnaast is het zo dat de onderneming nog steeds verliesgevend is, ondanks de uren die wij ervoor gewerkt hebben. Geen enkele overnemer of voortzetter van deze onderneming zal dan ook akkoord gaan met een betaling voor de activa van meer dan de overeengekomen waarde van de voorraad omdat alleen deze waarde middels in de toekomst eventueel te realiseren omzet nog kan worden terugverdiend.

Naar mijn mening is de kans dat jij "een zinkend schip" hebt verlaten met een kleiner verlies aan inleg dan ik niet denkbeeldig en volgens mij heb je ook in overeenstemming hiermee gehandeld door de uitschrijving bij de Kamer van Koophandel zo snel mogelijk te realiseren en af te zijn van alle aansprakelijkheid.

Hoe meer we gaan afwijken van de hoofdlijnen en ons op details gaan concentreren, des te langer zal het duren voor alles definitief geregeld is en dus ook de uitbetaling heeft plaatsgevonden. Nu de voorraadlijst ondertekend is, zal ik proberen zo snel mogelijk met een indicatie van jouw kapitaal te komen. Pas als we het daarover eens zijn kan ik overgaan tot uitbetaling van (een voorschot op) jouw kapitaal."

Graag zie ik een kundige reactie tegemoet en alvast bedankt voor de moeite.

Jacqueline

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Marcs,

Bestaat er tussen jou en je zakenpartner een VOF-contract waarin een en ander geregeld is met betrekking tot uittreden? Anders bestaat de kans dat wij adviezen geven die volgens je contract niet mogelijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Raymond

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jacqueline,

Als je een v.o.f. aangaat, is 1 van de 1ste dingen die je moet regelen het opstellen van een firma-contract. Hierin worden ook de spelregels bij uittreding van firmanten vastgelegd, Is er geen firma-contract, dan moet je proberen er op een redelijke manier uit te komen, waarbij je ook rekening houdt met de belangen van de tegenpartij.

Het voorstel van je mede-firmant klinkt absoluut niet onredelijk. Aangezien hij of zij de onderneming voortzet, lijkt het mij redelijk dat hij of zij de inventaris behoudt tegen uitbetaling van jouw firma-aandeel,

Hiervoor moet er eerst een slotbalans opgesteld worden. Dit moet gebeuren door een accountant/boekhouder die zowel jouw als zijn vertrouwen heeft. Je kunt eventueel een second opinion aanvragen, maar ik heb het idee dat er niet heel veel geld in jullie v.o.f. zit, dus de vraag is dan of de kosten opwegen tegen de baten.

Op basis van de slotbalans, waarop ook jouw tegoed in de v.o.f. vermeld staat, moet je proberen zo snel mogelijk overeenstemming te bereiken over de uitkoopsom. Daarbij moet je je realiseren dat als je uitkoopsom hoger is dan hetgeen op de slotbalans staat je een stakingswinst realiseert en daarover eventueel belasting moet betalen.

Het is inderdaad gebruikelijk dat investeringen kleiner dan € 450 in 1 keer worden afgeschreven. Dat betekent niet dat ze geen waarde meer hebben, maar het lijkt me niet verstandig om te gaan bakkeleien over allerlei kleine postjes. Daarbij moet je ook in ogenschouw nemen dat je om persoonlijke reden bent uitgestapt. Je mede-firmant valt dus niets te verwijten, maar hij/zij moet door jouw uittreden wel allerlei kosten voor zijn/haar rekening nemen.

Ik denk dat als je redelijk opstelt naar je mede-firmant toe, jullie er samen wel uitkomen.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank alvast voor de reacties. (Odeon + MP Accounting)

Wij hebben gewoon destijds een standaard KvK contract opgesteld voor de VOF.

Dat er niet veel geld in de VOF zit klopt, maar ik zoek meer bevestiging of het wel of niet juist is wat de andere firmant beweert.

Die persoonlijke redenen van uitstappen heb ik zo verwoord omdat ik niet wil "zwartepieten". De uiteindelijk reden van uittreding door mij, is het ontbreken van gelijkwaardigheid, of beter het aanvaarden van gelijkwaardigheid, en ik voorzag dat de toekomst daarin geen verbetering zou brengen.

Bedankt nogmaals voor eventueel verder advies.

Jacqueline

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar