• 0

Holding verleent financiering aan BV geen fiscale eenheid

Mijn prive holding heeft naast de eventuele dividenden gelden ontvangen van activiteiten losstaand van de activiteiten voor de BV.

Daar de holding een toch significant bedrag heeft ontvangen wens ik graag de belastingen op een ander tijdstip te betalen dan nu direct af te rekenen.

 

Mijn idee.

 

1. Lenen aan de BV ( deze heeft veel investeringen gedaan, en zou technisch het geld kunnen gebruiken, door huidige debetstand)

2. geld gewoon in de Holding laten en fiscaal afrekenen

 

Geld in de holding is bedoeld om binnen 2 tot 3 jaar cash een huis in Frankrijk te kopen. (slechts idee fase)

Lening van Holding aan BV zou gewoon gaan tegen marktconforme rente

 

NB geld is verdiend met hard werken :) en uiteraard alleen nette activiteiten

 

Graag uwer advies .. dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ralph,

 

Als je holding met normale activiteiten het geld heeft verdiend, zal je er VpB over moeten betalen. Het geld uitlenen aan je werkmij heeft daar geen invloed op, behalave dat je liquiditeit afneemt en dus moeilijker wordt om de VpB te betalen.

 

Het uitlenen tegen markconforme rente is een vereiste.

 

De netto winst (dus na VpB) mag de AvA via diviend uitkeren aan de aandeelhouders. Deze uitkering is belast met dividend belasting en moet jij in box 2 aangeven.

 

Indien de holding het gel dheeft verdiend via de deelnemingsvrijstelling dan vervalt de VpB. Het uitkeren van de netto winst is nog wel belast met dividend belasting.

 

Groetjes,

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

HI Sander,

 

Hoe verkrijg ik ook al weer de :deelnemingsvrijstelling ?

 

Groet,

Ralph

 

 

 

Hoi Ralph,

 

Als je holding met normale activiteiten het geld heeft verdiend, zal je er VpB over moeten betalen. Het geld uitlenen aan je werkmij heeft daar geen invloed op, behalave dat je liquiditeit afneemt en dus moeilijker wordt om de VpB te betalen.

 

Het uitlenen tegen markconforme rente is een vereiste.

 

De netto winst (dus na VpB) mag de AvA via diviend uitkeren aan de aandeelhouders. Deze uitkering is belast met dividend belasting en moet jij in box 2 aangeven.

 

Indien de holding het gel dheeft verdiend via de deelnemingsvrijstelling dan vervalt de VpB. Het uitkeren van de netto winst is nog wel belast met dividend belasting.

 

Groetjes,

Link naar reactie
  • 0

HI Joost,

 

De Holding voert zelfstandige activiteiten uit, of beter gezegd ik voer activiteiten uit waarvoor de Holding facturen stuurt. Ik zijnde op de Payrol van de Holding als dga.

 

Als het geld nu aan een eenmanszaak word geleend die losstaat van de Holding (wel familie, nm mijn vrouw) zou dit wel effect hebben ?

 

Groet,

Ralph

 

 

Dag Ralph

 

Zoals Sander al aangeeft, zullen deze inkomsten gewoon belast worden met VPB in het jaar waarin ze verdiend zijn. Lenen en schuiven met het geld verandert daar niets aan!

 

Wat versta je overigens onder "activiteiten losstaand van de activiteiten voor de BV"?

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0
Hoe verkrijg ik ook al weer de :deelnemingsvrijstelling ?

 

 

Die verkrijg je niet, maar heb je als je meer dan 5% van de aandelen van een andere BV in jouw BV bezit. De andere BV betaalt dan namelijk de VpB en jij hoeft met jouw BV dan geen VpB daar meer over te betalen, want anders heb je "heffing over heffing".

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Als het geld nu aan een eenmanszaak word geleend die losstaat van de Holding (wel familie, nm mijn vrouw) zou dit wel effect hebben ?

 

Beste Ralph,

 

Zoals reeds in een aantal posts is geprobeerd uit te leggen, haal je 2 dingen door elkaar: de winst die jij hebt behaald in je holding (door ontvangen dividenden en door het zelfstandig verrichten van activiteiten) en de cash die je op de bank hebt staan. Over winst dien je Vpb te betalen.

 

Door het geld uit te lenen verlaag je niet je winst (en daarmee ook niet de basis waarover belasting wordt geheven). Sterker nog, doordat je overtollige cash (die je voor je holding niet nodig hebt) wilt uit lenen, het zij aan prive (de eenmanszaak van je vrouw of aan een andere BV, die niet een fiscale eenheid met de hodling vormt), zul je een marktconforme rente dienen te berekenen, die dus de winst van de holding weer verder zullen verhogen (en daarmee je Vpb). De keuze tussen uitlenen aan prive of BV is daarmee niet relevant.

 

Overigens lijkt me het een prettig probleem: wat doe ik met mijn excess cash.

 

Groet, FFen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.