• 0

Huurvergoeding bij bedrijf aan huis?

Er staat me iets bij dat je huurkosten kunt berekenen wanneer je kantoor houdt aan huis.

 

Nu wil het geval dat ik vanaf volgend jaar ga samenwonen in een huurhuis en mijn werkzaamheden vanuit dat huis wil voortzetten. Ik vroeg me af of ik een bepaald bedrag per m2 aan kosten kan opvoeren als bijdrage in de huur.

 

Het betreft een eenmanszaak.

 

Kan iemand me hier mee helpen, ik wordt op internet niet veel wijzer.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet zijn de regels aardig aangescherpt op dat gebied. Het is nu zo (correct me if I'm wrong..) dat als je de vierkante meters wilt opvoeren de ruimte zodanig moet zijn dat je hem ook separaat zou kunnen verhuren. Over het algemeen wordt daarmee geintepreteerd dat er dus ook water en toilet specifiek voor bij die ruimte aanwezig moet zijn... >:(

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Op zich vind ik het overigens helemaal geen rare redenatie, wel jammer natuurlijk. Iemand anders ervaringen?

Ik vinde de redenatie toch niet zo reeel. Het alternatief voor thuis werken is iets huren. Stel dat je dezelfde vierkante meters huurt, dan mag je die kosten wel aftrekken. Ik heb nu een werkkamer in huis die uitsluitend als werkkamer ingericht is. Ik derf dus ruimte in huis ten laste van mijn bedrijf..... Mijn vrouw zou er wat graag een hobbykamer van willen maken. Daarbij gebruik ik de badkamer en toilet overdag terwijl ik dat nie zou doen als ik extern zou huren. Dan is het toch niet zo gek dat ik daar kosten voor zou aftrekken?

 

Maar goed, daar wordt dus inmiddels anders over gedacht.

 

Nog geen antwoord van een expert gezien...

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ah ja dat is ook wel weer waar. Ik dacht dat ik feitelijk geen kosten maakte door vanuit huis te werken (het huis zou ik toch al huren), maar eigenlijk is dat dus wel het geval doordat je gebruik maakt van gas,water elektra. Had ik even niet bij stilgestaan.

 

Voorzieningen die je aanlegt om vanuit huis te kunnen werken, zoals een internetverbinding zijn wel aftrekbaar, dus waarom de woonlasten niet?

 

Ja nu ik er meer over nadenk is het inderdaad niet redelijk dat er geen kosten opgevoerd zouden mogen worden. Dank je wel okidoki!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het niet-aftrekbaar zijn is op zich ook best tegen te argumenteren:

 

Stel dat Welleke en ik allebei kantoor aan huis houden, maar dat niet mogen aftrekken van de belasting. Als ik vervolgens een deel van mijn huis aan hem verhuur, en andersom, is het voor allebei wel aftrekbaar.

 

Natuurlijk worden de huur-inkomsten wel weer belast, maar in een andere box. Die situatie lijkt hypothetisch, maar het is meerdere keren met succes uitgevoerd door thuiswonende studenten die van kamer ruilden, op papier...

 

Ik dacht dat ik feitelijk geen kosten maakte door vanuit huis te werken (het huis zou ik toch al huren)

 

Stel dat ik nou geen kantoor aan huis zou houden, dan zou ik kunnen volstaan met het huren van een kleiner en dus goedkoper appartement. In die zin maak ik dus wel kosten.

Link naar reactie
  • 0

Onderstaande uitleg komt van de site van de belastingdienst (hoofdstuk Ondernemers) Let wel op, voor een eigen woning gelden hele andere regels en dat heeft meer fiscale consequenties.

 

U heeft een huurwoning en u gebruikt een deel ervan voor uw onderneming

Als u een pand huurt voor bewoning, wilt u misschien een deel ervan voor uw onderneming gaan gebruiken. U richt een klein gedeelte, bijvoorbeeld een zolderkamer, in als atelierruimte. Of u gaat de garage gebruiken als werkplaats. Het deel van de woning dat u voor de onderneming gebruikt, is voor de inkomstenbelasting werkruimte. Voor de aftrek van kosten van werkruimte gelden speciale regels.

 

Als het in uw situatie mogelijk is de kosten van werkruimte af te trekken, stelt u eerst vast welk deel van de huur, verlichting, verwarming, inrichting enzovoort voor uw woning is, en welk deel voor de werkruimte. Het deel voor de werkruimte kunt u als ondernemingskosten opvoeren en aftrekken van de opbrengsten van de onderneming. Als u over deze kosten ook BTW heeft betaald, kunt u deze BTW aftrekken als voorbelasting als u daar recht op heeft. Tot de aftrekbare kosten behoren onder meer:

 

 

een evenredig deel van de huur (u kunt hiervoor meestal uitgaan van het vloeroppervlak van de werkruimte);

de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke die u maakt voor de werkruimte;

de inrichtingskosten van de werkruimte, bijvoorbeeld voor vloerbedekking, behang, bureau, kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven ).

Let op!

U kunt deze kosten inclusief BTW aftrekken, voorzover u de BTW niet als voorbelasting kunt aftrekken.

 

Let op!

De regeling voor werkruimte geldt alleen voor de inkomstenbelasting en niet voor de BTW: u mag BTW die u in rekening is gebracht in verband met werkruimte, aftrekken als voorbelasting voorzover u daar recht op heeft.

 

Zie ook: Aftrek kosten van werkruimte hieronder

 

Werkruimte thuis: aftrek 0%, in bijzondere gevallen 100%

Als uw woning niet tot het ondernemingsvermogen behoort, zijn de kosten van werkruimte thuis niet aftrekbaar. Er zijn twee uitzonderingen:

 

 

U heeft ook elders een werkruimte, maar u verdient meer dan 70% van uw inkomen in de werkruimte thuis.

U heeft elders geen werkruimte en u verdient meer dan 70% van uw inkomen in of vanuit de werkruimte thuis en ook minimaal 30% van uw inkomen in de werkruimte.

In deze twee gevallen kunt u alle kosten van de werkruimte en de inrichting aftrekken. Bij deze regeling wordt onder inkomen verstaan: uw winst uit onderneming in een jaar plus uw belastbare loon (onder andere loon, sociale uitkeringen, bijverdiensten, pensioen) én uw belastbare resultaat uit overige werkzaamheden (zoals bijverdiensten en freelance inkomsten) in dat jaar.

 

Als de werkruimte onderdeel uitmaakt van de eigen woning, is de aftrek beperkt tot een verbruiksvergoeding van 4% over de waarde van het bedrijfsgedeelte.

 

 

Aftrek van gemengde kosten

In de onderstaande tabel vindt u een opsomming van gemengde kosten: kosten die zowel een zakelijk als een privé-element hebben. Per kostensoort wordt vermeld welk percentage van de kosten u mag aftrekken bij het bepalen van de winst uit onderneming.

 

Soort kosten Welk deel van de kosten is aftrekbaar?

 

Werkruimte thuis 0%, met uitzonderingen

Voedsel, drank, genotmiddelen, representatie; congressen, seminars, studiereizen, e.d. drempel € 1.600

Telefoonabonnement thuis 0%

Zakelijke telefoongesprekken thuis 100%

Algemene literatuur 0%

Vakliteratuur 100%

Werkkleding 100%

Kleding (geen werkkleding) 0%

Persoonlijke verzorging 0%

Aktetassen e.d. 100%

Apparatuur en instrumenten die niet tot het ondernemingsvermogen behoren 0%

Verhuiskosten beperkt

Huisvesting buiten de woonplaats beperkt

Geldboeten 0%

Auto van de zaak beperkt

Zakelijke kosten eigen auto beperkt

Vaartuigen voor representatieve doeleinden 0%

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey dank je wel dat is nog eens een overzicht. Maar heb je voor mij ook een directe link naar waar je dit stuk hebt gevonden? Ik ben namelijk benieuwd of dit ook voor 2004 nog zo zal zijn.

 

In mijn geval (huurwoning en alleen werkzaam vanuit huis) zou het betekenen dat ik toch kosten kan opvoeren. Dat is natuurlijk heel plezierig. En zeker ook gezien het feit dat de BTW verrekenbaar is. Dat bespaart toch weer geld op bijvoorbeeld de telefoonkosten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Over de telefoonkosten:

 

Ik kwam op een andere site dit tegen over aftrekken van kosten:

 

Telefoonabonnement thuis (in werkruimte: 100%) 0%

Zakelijke telefoongesprekken thuis 100%

 

Misschien is er toch nog iets meer mogelijk. Ik ben nu zelf aan het kijken of een isdn-aansluiting (een apart prive en zakelijk nummer) wel voor de helft afgetrokken kan worden. Ben er nog niet achter.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Telefoonkosten kun je in zijn geheel aftrekken in de zaak. Mobieltje ook, evenals internetkosten/kabelaansluiting. (In verhouding met de grootte van je zaak) Alleen moet je aan het eind van het jaar bij de aangifte BTW een correctie voor het privegebruik toepassen.

 

Als je alle telefoonkosten van thuis zakelijk boekt (en de BTW terugvraagt), dan moet je aan het eind van het jaar in de meeste gevallen 229 euro corrigeren (als prive telefoonkosten) en 43 euro BTW terugbetalen.

 

Voor een (eerste) mobieltje geldt de prive correctie niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.