• 0

BTW en/of overdrachtsbelasting verschuldigd bij aankoop bouwperceel

Geachte leden,

 

Casus is als volgt:

BTW-ondernemer (BV) koopt een bouwperceel met 19%BTW (met de bedoeling hier te gaan bouwen voor belaste verhuur).

 

vraag:

a) is de BTW terug te vorderen in de maand van de aankoop ?

b) is er naast de BTW wel of geen overdrachtsbelasting verschuldigd?

 

Volgens de concept-leveringsakte wordt er nl. de volgende bepalingen over opgenomen:

1. In de zin van de omzetbelasting handelt verkoper in deze als ondernemer.

2. Terzake van de verschuldigde overdrachtsbelasting wordt een beroep gedaan op de vrijstelling als bedoeld in art.15 lid 1 sub a van de Wet op Belastingen van rechtsverkeer, daar op de onderhavige levering omzetbelasting is verschuldigd, verkoper het verkocht niet als bedrijfsmiddel heeft gebruikt en koper de verschuligde omzetbelasting niet in aftrek kan brengen.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s)

 

groeten,

 

Ester

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Krijgen wij ook een deel van jouw honorarium ? :) Of kunnen we afspreken dat de adviezen die gegeven worden door de experts op het forum niet zullen worden "doorverkocht" ? :)

 

Of zeg ik nou iets heel raars ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Honorarium of niet, er zullen meer mensen zijn die (in)direct geld verdienen met adviezen van HL, dus...

 

BTW op de aankoop kun je terugvragen in de aangifte van de maand van de datum factuur. Let wel op evt. herzieningen (zie www.belastingdienst.nl of HL);

En je betaalt BTW of overdrachtsbelasting, dus niet allebei.

 

Bepaling 2 uit de concept-akte en dan met name de laatste zinsnede over de niet-aftrek BTW snap ik niet.

Dat lijkt me onzin, maar wie ben ik...

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

De bepaling zal ongetwijfeld kloppen.

 

De vrijstelling overdrachtsbelasting geldt namelijk alleen maar als de onroerende zaak niet als bedrijfsmiddel is gebruikt EN de koper de BTW niet in aftrek kan brengen. (artikel 15 lid 1 sub a Wet Belasting rechtsverkeer)

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

De bepaling zal ongetwijfeld kloppen.

 

De vrijstelling overdrachtsbelasting geldt namelijk alleen maar als de onroerende zaak niet als bedrijfsmiddel is gebruikt EN de koper de BTW niet in aftrek kan brengen. (artikel 15 lid 1 sub a Wet Belasting rechtsverkeer)

 

 

Maar begrijp ik het goed dat de koper de te betalen BTW dus NIET terug kan vorderen van de belastingdienst?

 

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp je niet goed. De BTW kan worden afgetrokken. De voorwaarden zijn echter zeer streng en zonder het dossier bijna onmogelijk om te controleren. Ik stel voor dat je deze vraag voorlegt aan de notaris. In het ergste geval komt de vrijstelling overdrachtsbelasting in gevaar.

 

Doorgaans komt de BTW gewoon weer terug. Echter dient dit wel de aankomende 10 jaar met btw belast te worden bij een doorverkoop (optieverzoek), anders vind herziening plaats van de afgetrokken BTW.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

ok, dan begrijp ik het gelukkig nu wel goed.

Ik wist al wel van de voorwaarde dat we binnen 10 jaar met btw dienen te verkopen/danwel verhuren. De notaris is wel van de situatie op de hoogte, maar wil het zelf ook altijd begrijpen en dubbelchecken.

 

bedankt voor de info!

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.