• 0

Factuur Engelse opdrachtgever

Ik heb wat advies nodig omtrent factureren aan een Engelse opdrachtgever. Ik heb al beetje zitten zoeken en kom eigenlijk verschillende adviezen tegen. Vandaar mijn vraag via deze topic.

 

Ik heb een Engelse opdrachtgever en heb voor deze opdrachtgever een website gemaakt en opgeleverd. Nu moet ik een factuur sturen en vraag me af of onderstaand correct is:

 

[*]Valuta: Euro (omdat de opdrachtnemer bepalend is qua valuta)

[*]BTW als 0% vermelden met de tekst Shifted VAT (omdat ze dat zelf in Engeland regelen en ik binnen de EU geen BTW hoef te verrekenen)

[*]vermelden dat ik alleen bank transfer accept, omdat ik geen check wil ontvangen.

[*]vermelden IBAN en BIC code zodat ze het kunnen overmaken

 

Is dit allemaal correct? Of vergeet ik iets belangrijks? Alvast bedankt!

Freelance Flash Designer - http://www.andrekreft.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al een bevestiging van de belastingdienst dan het BTW nummer van de opdrachtgever correct is? Hier kan je achter komen door de belastingtelefoon te bellen en het VAT nummer te verifieren. Dit ter dekking van het risico dat jij persoonlijk de BTW moet afdragen indien de opdrachtgever het niet doet.

 

Dit heeft niet direct met de factuur zelf te maken maar het is wel een belangrijk risico aan de factuur.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk is ook, als je een dienst levert, de plaats van dienst. Dit is bepalend voor de BTW. Op de site van de belastingdienst is een programma te vinden die je daar mee helpt.

 

Lever je goederen, dan is het niet van belang.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Er moet hier naar de plaats van dienst gekeken worden. In dit geval is er een uitzondering van toepassing en is de plaats van de dienst Engeland. Dit betekent dat de Engelse btw-wetgeving van toepassing is. Waarschijnlijk zal er een verleggingsregeling gelden en hoef je dus geen Engelse-btw in rekening te brengen.

 

De NL-fiscus komt sowieso niets tekort en als het om een relatief bedrag gaat, zal het risico bij de Engelse fiscus (dit loop je dus alleen als er geen verleggingsregeling van toepassing is) ook nihil zijn. Ik zou dus geen btw op de factuur in rekening brengen en de tekst 'btw verlegd' of de Engelse variant vermelden.

Link naar reactie
  • 0

[*]Valuta: Euro (omdat de opdrachtnemer bepalend is qua valuta)

 

Niet omdat de opdrachtgever bepalend is. Maar omdat je dat (hopelijk van te voren) netjes hebt afgestemd met de opdrachtgever. Zo niet dan is het voor hem mogelijk een onaangename verrassing (met extra kosten).

 

Let ook op wie die kosten betaalt? Als ik geld naar het buitenland overmaak is de default 'shared costs'. Andere mogelijkheden zijn: betaler betaalt bankkosten of ontvanger betaalt die.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk is ook, als je een dienst levert, de plaats van dienst. Dit is bepalend voor de BTW. Op de site van de belastingdienst is een programma te vinden die je daar mee helpt.

 

Lever je goederen, dan is het niet van belang.

 

Sorry Sander, maar ook bij leveringen is de plaats waar de levering fiscaal wordt verricht van belang. Ook art. 5 Wet OB kent uitzonderingen op de hoofdregel. Niet zoveel als bij diensten, maar toch....

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.