• 0

Starten met een zolderkamer drukkerij

Hey,

 

Ik ben nieuw op het forum, maargoed ik brand gelijk los. Natuurlijk gaan hier bijna alle vragen over geld verdienen. Het liefste wil iedereen natuurlijk met zo min mogelijk doen, zoveel mogelijk geld verdienen. Het mooie is... gelijk heb je!

 

Ik denk daar op dit moment iets anders over. Ik ben student fysiotherapie en werk al enige tijd, een aantal jaar, in een fitnesscentrum. Ik vind het super om in de gezondheidsbranche te werken en om met veel verschillende soorten mensen in contact te komen. Des de langer je werkt, des te groter je netwerk wordt. Wel heb ik voor mezelf duidelijk gemaakt dat ik me niet alleen maar op 1 branche wil richten om zo voldoende afwisseling in m'n werk te houden.

 

Nu mijn hersenspinsel;

 

Ik weet dus dat ik iets voor mezelf wil gaan doen. Ik heb NIET de intentie om met dit bijwerk veel geld te verdienen. Ik ben een realist en weet dat je met weinig tijd en inzet zelden veel kan verdienen (uitzonderingen daargelaten). Ik wil dit meer doen omdat ik

 

a) zoals ik al zei iets voor mezelf wil gaan doen.

b) ik het als een leerschool zie om het ondernemerschap te leren.

 

Wat is mijn idee;

 

Mijn idee is om een klein, zolderkamer idee, drukkerij te beginnen. I know, tegenwoordig vind je op iedere hoek van de straat een drukkerij en ze zijn allemaal groot. Nogmaals, het gaat mij niet om winst maken. Het zou leuk zijn als ik iets verdien, maar het is vooral een soort leerschool met iets wat ik leuk vind om te doen.

 

Samen met een vriend van mij die in de grafische werkvorming zit wil ik met zijn 2e een klein bedrijfje beginnen waarbij we drukwerk en reclameontwerp doen voor bedrijven in de regio. Omdat we geen pand hoeven huren/kopen en we, buiten ons, geen personeel in dienst nemen zijn de vaste kosten erg laag. Het idee is verder dat hij zich vooral bezig houd met het ontwerp en ik vooral met het de klantenkring.

 

We hebben ook geen idealen om fascinerende brochures te maken, maar houden het gewoon om relatief simpel reclamewerk. We proberen eerder de kwantiteit op te zoeken dan de kwaliteit, maar we willen natuurlijk geen rommel afleveren. Eventueel kan ik met connecties in de bezorging ook bestellingen die bij ons gedaan worden in de regio tegen een relatief laag tarief gelijk laten bezorgen. Het is maar een idee.

 

 

Wat is mijn vraag:

 

Hoewel het, zoals eerder genoemd is, nog een hersenspinsel is ben ik toch benieuwd naar wat mensen van dit idee vinden. Ik denk dat als je een bedrijfje wil starten in een andere branche je het beste een bedrijf kan starten wat indirect/direct wel samenwerkt. Een groot fitnesscentrum, zeker met meerdere vestigingen, heeft per jaar toch een aardig budget voor de marketing/reclame. Op deze manier heb ik a) een andere branche, maar b) toch betrokkenheid/voordeel met mijn bedrijf.

Wat vinden jullie van mijn idee?

Is zo iets realiseerbaar?

 

Verder zit ik met het probleem dat ik niet goed weet wat voor materiaal we moeten aanschaffen. Ik heb via websites verschillende sites bekeken, maar het aanbod is zo gigantisch dat we eigenlijk door de bomen het bos niet meer zien.

Kan iemand ons een duw in de juiste richting geven?

Weet iemand drukpersen die, voor dit niveau, realiseerbaar zijn?

 

alvast bedankt,

 

STL

 

 

 

mod edit: titel aangepast

In the end, you're measured not by how much you undertake but by what you finally accomplish.

Donald Trump

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi STL. Ik denk dat je achterover valt van de kosten en wat er allemaal bij komt kijken. Niet te realiseren op een zolderkamer. Als goede ondernemer wil e altijd een zo breed mogelijke klandij bedienen en in geval van een zolderkamer kom je niet verder dan het buurthuis en/of de schoolkrant.

Link naar reactie
  • 0

Drukwerk vraagt om kennis en ervaring en ik vraag me af of je ooit wel eens een drukpers gezien hebt ?

Met een drukpers alleen ben je er niet, je zult ook nog platen moeten kunnen maken en je eindproduct zal afgewerkt moeten worden. Een snijmachine is het m minimale.

 

Daarbij zijn er veel online drukkerijen waar klanten voor minder terecht kunnen dus waar zit voor de klant het voordeel om bij een drukkerij te bestellen die geen ervaring heeft met drukken ?

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand drukpersen die, voor dit niveau, realiseerbaar zijn?

 

Ooit wel eens naast een prof pers gestaan? Eentje die kwantiteit kan drukken? Dat met 100.000 folders je zolderkamer snel vol is en/of het huis instort (zeker ism pers).

 

Leuk wat drukwerk verkopen met wat ontwerp werkzaamheden erbij kan prima werken. Alleen stap je daarna gewoon naar een drukker om eea te vervaardigen. Veel hangt af van je vaardigheden als verkoper en ontwerper.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zou het een idee voor je zijn om een digitale drukkerij te beginnen. Met een paar (hele) goede printers kun je dan ook "drukwerk" afleveren in kleinere oplage's. Denk aan briefpapier vanaf 1000 stuks en visitekaartjes vanaf 500 stuks. Ik noem maar een zijstraat.

Het betere werk, in kleinere oplage's voor de "kleine" ondernemer.....

 

Ook dan heb je natuurlijk goede pc's nodig, en printers, en een snijmachine, een plotter en diverse soorten en maten papier (wat écht niet goedkoop is....

 

Misschien een duwtje in de richting ?

 

Succes,

Marcel

 

PS : tik op google eens in : digitaal drukken......

 

 

Link naar reactie
  • 0

Soms is een advies wel eenvoudig. Ik schreef deze week in een ander topic dat je moet doen waar je goed in bent en daar ook nog eens heel ijverig in zijn om rijk te worden. Nu wil je wellicht niet persé snel rijk worden maar wat verdienen is al een leuk begin.

 

Drukken moet je dus niet zelf doen maar uitbesteden. Je vriend doet de vormgeving en/of de drukvoorbereiding. En dan moet jij doen waar je goed in bent. Netwerken dus!

 

Dus eerst een aantal drukkerijen zoeken die kleine oplages doen. (vrijwel allemaal digitaal) Of je meldt jezelf bij een grotere Internetdrukkerij als affiliate. Website bouwen en je kan aan de slag. Jij de baan op. Zorg dat alle bedrijven in de buurt weten dat je snel, goed en betaalbaar drukwerk kan leveren.

 

Vriend kan zijn kunsten meteen laten zien in een mooie folder en dito visitekaartjes.

Link naar reactie
  • 4

Ik doe zelf kleine oplages drukwerk en afdrukken van foto's en ik kan je vertellen dat het net kostendekkend is.

Nu is dat voor mij een stukje hobby, maar als je je brood er mee wil verdienen kom je voor aanzienlijk opstartkosten te staan.

 

Waar ik mij vooral in heb vergist is de afschrijving van de apparatuur en de opstartkosten.

De verbruikkosten zijn daarin tegen makkelijk te berekenen

 

Voorbeeldje uit eigen praktijk:

 

Je wil posters gaan afdrukken.

 

Wat heb je nodig?

 

Groot formaat printer (liefst A0) 2500 euro

Papier op rol 330 euro

Inkt (afhankelijk van printer) 75 euro per cardridge (in mijn printer gaan er 8 >;( )

Computer 1200 euro

Software 2000 euro

 

Ok rib uit je lijf, maar dit heb je staan. Na wat experimenteren kom je er achter wat de afdrukkosten zijn (verbruik inkt, papier enz)

 

Nu krijg je een opdracht voor het printen van 100 posters op A0 formaat.

Helemaal happy begin je met je opdracht. Na 20 posters kom je er achter dat er strepen op de prints staan :-\.

Je gaat puzzelen en na 3 prints kom je erachter dat de printkop niet goed is. En nu?

Garantie aanspreken is de logische keuze, dus je gaat bellen.

De leverancier zegt:"stuur de printkop maar op en als het garantie is leveren wij een ander" Ja maar, overmorgen moet ik leveren. "Sorry we hebben hem niet op voorraad, levertijd 2 weken"

 

Stressssss >:(

 

Je gaat op zoek naar een alternatieve leverancier. Na veel gegoogle komje erachter dat maar 3 bedrijven in NL die printkoppen leveren en yesssss 1tje heeft hem op voorraad. Alleen kost tie 250 euro >;( Gelukkig leveren ze wel snel en de volgende dag heb je hem in huis.

 

Snel ga je verder met printen en wtf, de prints die eruit komen wijken af van kleur dan de gene die je had.

Na nog meer googlen kom je erachter dat het printproces iets wat lastiger is dan dat je denkt. Bij het wisselen van de printkop had de printer opnieuw gekalibreerd moeten worden. AAAAARGH

 

Snel uitzoeken hoe dat moet. Shit heb een kalibratie apparaat nodig. Kosten 370 euro. >;(

 

Yesss winkel om de hoek heeft hem.

 

Na een nacht doorhalen, ongeveer 15 meter papier vern#$%^^, 3 sets cartridges erdoor heen gejast heb je de opdracht klaar.

 

Na een goede nachtrust ga je alles goed doorrekenen en ga je prijzen vergelijken op internet. Dan kom je snel tot de conclusie dat je beter het spul had kunnen doormailen naar een prof drukker. Dan had je nog iig iets winst gehad....

 

Eigen spul is leuk, maar alleen in een gevalletje spoed in hele kleine oplages (tegen de bijbehorende prijs) en voor losse afdrukken. Als je zoiets wil starten, besteed de opdrachten uit aan de professionele drukker. De kosten om zelf zoiets te starten lopen in de 10.000de euri's.

 

Dat neemt niet weg dat je niet met deze handel kan starten, maar werk dan als een tussenpersoon en besteed het uit.

 

Een heel verhaal, misschien heb je er wat aan ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jeetje jeronimus, ik word al depressief als ik je verhaal lees :D

 

Maar over de zolderkamer hoe krijg je dat spul ooit allemaal op een zolderkamer?

 

Machines die ook vouwen, snijden, rillen of stansen nemen heel wat ruimte in beslag. Want ik neem aan dat je niet met een vouwbeentje 2500 folders gaat staan vouwen.

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind een drukkerij een leuk idee, die zolderkamer was waarschijnlijk alleen maar als voorbeeld bedoeld.

Verder helpen?

- Je kan geld ook uitbesteden en er tegelijkertijd een soort van verspreidingsbedrijfje van maken, je neemt 14/15 jarige in dienst die graag wat bij willen verdienen. En laat deze bezorgen in verschillende wijken.

 

De kosten voor de drukkerij vind ik erg hoog, je moet behoorlijk veel investeren. Maar de kosten van Jeronimus zijn wel erg ruw geschat, ik bedoel wie heeft er tegenwoordig geen computer en ik neem aan dat je niet voor 2000 euro aan software gaat kopen.

 

En idd het zal best lang duren voordat je winst gaat maken, maar dat maakte je niet uit.

 

De meeste ideeen zijn realistisch, ook die van jouw. Ligt eraan hoeveel werk je erin steekt!!

 

succes!

 

Luuk

Link naar reactie
  • 0

Ik maak zelf vaak gebruik van een sociale werkplaats om werk te laten kopiëren. Daar wordt ook kleinschalig gewerkt en ze worden financieel ondersteund door overheden. Met jouw achtergrond als fysiotherapeut en in samenwerking met een grafisch ontwerper zou dat een heel leuk bedrijf kunnen worden.

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik maak zelf vaak gebruik van een sociale werkplaats om werk te laten kopiëren. Daar wordt ook kleinschalig gewerkt en ze worden financieel ondersteund door overheden. Met jouw achtergrond als fysiotherapeut en in samenwerking met een grafisch ontwerper zou dat een heel leuk bedrijf kunnen worden.

 

Daar wordt door echte ondernemers uit de private sector wel wat anders over gedacht hoor.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mezelf heel goed vinden in het verhaal van jeronimus.

Als ik zie hoe snel iets fout kan gaan hier op de groot formaat printer (1.37m breed) word je af en toe niet vrolijk van.

Kleurverschillen door: ondergrond printmedia, fabrieksfouten in printmedia, luchtvochtigheid en warmte etc etc.......

 

Er zijn natuurlijk nogal wat dingen die fout kunnen gaan zogezegd. Zo natuurlijk ook bij het verhaal van printen met een laserprinter. Jaspar zegt dat gewoon printwerk lelijker is dan echt offset drukwerk. Nu kan ik me daar deels in terug vinden. Je hebt namelijk 2 verschillende types.

- Office kwaliteit.

Dit zijn de gewone laserprinters die a3 formaat full colour kunnen drukken.

De print kleuren zijn wat minder echt en wat fletser. Afdrukken zien hiermee niet echt helder uit.

Apparaatje kost ongeveer 6000-8000 euro.

 

- Grafische kwaliteit.

The big one! Kost een paar duiten, ongeveer 3-4 keer zo duur als de office kwaliteit. Maar ik moet wel

zeggen de afdrukken zien er dan ook subliem uit. Het is natuurlijk wat minder dan offset drukwerk maar ik kan absoluut niet zeggen dat het lelijk is! Apparaat mag je dan ook vriendelijk 15.000-20.000 voor betalen.

 

Mijn tip, althans hoe wij hier werken naar onze klanten is het volgende.

- Apparaat leasen (goed grafisch apparaat) en hiermee de kleinere opdrachten mee verwerken.

Kijk voor een pay per print oplossing. Je betaald dan een vaste prijs per afgedrukt document.

Dus een vlakje van 1x1 cm is net zo duur als het printen van een volvlak a3.

Zo kun je namelijk makkelijk altijd een vaste prijs hanteren naar je klanten.

 

Als je nu meteen een apparaat pakt met kopieer functie kun je ook kopieren aanbieden naar je klanten en niet alleen het printen van documenten. Tevens kun je hier nog wat winst uit betrekken door de pdf functie van deze apparaten. Ik krijg wel eens de vraag om een document in te scannen van 40 bladzijdes. Deze kun je dan door het apparaat meteen laten verwerken en inpakken naar een pdf bestand. De klant is meteen geholpen binnen een paar minuten. Veel klanten weten namelijk nog steeds niet hoe ze een pdf bestand moeten verwerken. Gemiddelde prijs ligt rond de 50-70 cent per pagina. Het is niet veel, maar alle beetjes helpen!

 

- Kleinere opdrachten digitaal printen

Full colour tot 1000 stuks, daarna offset laten drukken.

Zwart/wit tot 10.000 stuks, daarna offset laten drukken.

 

- Grote opdrachten offset

Zoek je hiervoor een goede partner, neem van te voren mee dat als je stijgende omzetlijn laat zien je staffel korting wilt kunnen krijgen.

- Snijapparaat.

Begin zoals wij gedaan hebben met een 2de hands stapelsnijder. Hiermee kun je snel een grote stapel afsnijden zodat je allemaal de gelijke breedte en lengtes krijgt. Het is dus netter, en het bespaart een hoop tijd! Apparaat koop je 2de hands voor 500 euro op marktplaats.

- Papiersoorten

Zoek een goed merk, neem van a4 en a3 diverse gewichten op voorraad zodat je klanten snel kan helpen.

Niks zo erg dan een klant moeten weg sturen omdat je als drukker niet voldoende gewichten op voorraad hebt!

 

Veel succes!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De kosten voor de drukkerij vind ik erg hoog, je moet behoorlijk veel investeren. Maar de kosten van Jeronimus zijn wel erg ruw geschat, ik bedoel wie heeft er tegenwoordig geen computer en ik neem aan dat je niet voor 2000 euro aan software gaat kopen.

 

Om drukwerk fatsoenlijk op te maken en drukgereed aan te leveren heb je, behalve kennis, wel de juiste software nodig. Voor het complete Adobe pakket ben je al gauw € 2000,00 kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft zelf aan dat er op elke hoek wel een printshop te vinden is, waaruit de volgende vraag bij mij opkomt: Denk je dat er markt voor is om zelf zo'n drukkerij/printshop te beginnen?

 

Om eerlijk te zijn is er gigantisch veel te beginnen van een zolderkamer. Het drukwerk en printwerk is wel een branche waar de crisis erg hard in slaat. Hierdoor zijn er veel bedrijven die met weinig marge heel mooi werk afleveren.

 

Digitaal drukken is wel de kant uit waarvoor veel vraag is, dus kan je je iig op richten. Toch zal ik ondanks een andere kant uit sturen..

 

Misschien een idee om bedrijven te benaderen voor eigen huisstijlen voor hun rapportages? Je gaat templates leveren die bij hun passen, waarmee elke dummie een rapport kan maken.

 

Je gebruikt de krachten van je compagnon en jezelf hou je tevens voor de sales, maar je gaat diensten leveren ipv iets met aanschaf- en inkoopkosten.

 

Succes!

 

 

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

I

De kosten voor de drukkerij vind ik erg hoog, je moet behoorlijk veel investeren. Maar de kosten van Jeronimus zijn wel erg ruw geschat, ik bedoel wie heeft er tegenwoordig geen computer en ik neem aan dat je niet voor 2000 euro aan software gaat kopen.

 

 

ff kieken

Adobe Acrobat 9 Pro 559 euro

Adobe Photoshop CS4 672 euro

Adobe Illustrator CS4 234 euro

Office pakketje 300 euro

Calibratie software 370 euro (hardware krijg je erbij)

Windows licentie heb je al neem ik aan.

 

Kom je aan de basis software aan 2135 euro.

Vooruit we gebruiken open office 1835 euro.

 

Daarnaast is een computer voor fotobewerking en dtp iets anders als de gemiddelde huis pc.

Mijn bestanden vanuit de fotografie zijn gemiddeld 27 mb (raw format) bij het bewerken heb je al snel een geheugen tekort.

Daarnaast heeeeel veel opslagruimte. Ik heb er 4 TB in hangen en daarnaast nog een 6 TB aan backupschijven.

Nu is dat waarschijnlijk wat overdreven, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. (ooit wel eens een HD crash gehad?) Tuurlijk wil het op je standaard pc, maar ik speel op safe.

 

Aan de TS, laat je niet ontmoedigen. Het is leuk om te doen, maar bedenk wel dat er veel bij komt kijken.

Bel eens een drukker en loop een dagje mee, vraag eens info bij de printshop om de hoek.

Je zal zien dat zij ook veel dingen (oa groot formaat printen) meestal uitbesteden.

 

Succes en als je vragen hebt, stel ze gerust.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.