• 0

Zakelijk krediet en (privé) hypotheek?

Beste mensen,

 

Na veel informatie te hebben vergaard op HL, (waarvoor dank) heb ik nog een enkele vraag met betrekking tot het financieren van mijn onderneming.

 

Ik ben full-time werknemer bij een bedrijf (met vast contract) en ben daarnaast part-time ondernemer. Deze onderneming / eenmanszaak ben ik in Juli 2008 gestart. Hiervoor ben ik op dit moment opzoek naar een financiering in de vorm van een krediet of subsidie.

 

Met de onderneming houd ik mij bezig met de verhuur en verkoop van duurzame (licht)producten voor thuisgebruik, podiumkunsten en (lokale)evenementen, hiervoor ben ik opzoek naar een financiering voor de inventaris, transport en - op langere termijn - personeel.

 

Echter ben ik op dit moment ook in een fase om te gaan samenwonen en hierbij heeft de voorkeur om een huis te kopen. Hierbij rest mij de volgende vraag: In hoeverre is het zakelijk krediet van invloed op de prive hypotheek?

 

De hypotheek is op dit moment berekend uitgaande van de inkomsten uit loondienst/ (Exclusief de inkomsten uit de onderneming.)

 

De financiering gaat om een bedrag tussen 30 - 35.000, hiervoor heb ik Qredits benadert. Daarnaast ben ik ook opzoek naar een alernatief in de vorm van een subsidie. (Bij de subsidie zie ik door de bomen het bos net meer, waardoor ik nog geen subsidie heb gevonden waardoor ik in aanmerking kom.)

 

Graag hoor ik jullie ervaringen hierover.

 

Bij voorbaat dank,

 

Joost

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

 

De hypotheekbank zal beslist de cijfers van jouw onderneming willen zien. Veelal trekken ze jouw adres door de KvK en als dan de onderneming boven komt, zul je de cijfers moeten produceren. Dan kan een onderneming met een lening op de balans inderdaad van invloed zijn op je leencapaciteit. E.e.a. hangt natuurlijk samen met de gezondheid van de onderneming en wijze waarop de onderneming aan zijn financiële verplichten kan voldoen.

 

Al op senternovem gekeken tav de susibies?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Voor een woninghypotheek zijn vooralsnog twee zaken van belang:

1) Is het inkomen ( uit loondienst en/of ondernemerschap) toereikend voor het nakomen van de financieringslast ( rente en aflossing).

2) Staat het te financieren hypotheekbedrag in verhouding met de executiewaarde van de woning, m.a.w. hoe groot is je eigen inbreng.

 

Om deze vragen te kunnen laten beantwoorden, heb je een taxatierapport nodig en salarisstrook/IB-aangifte en

accountantsrapporten afgelopen 3 jaar.

 

Voor een bedrijfsfinanciering geldt ongeveer hetzelfde:

 

1) Zijn de vooruitzichten en het vermogen binnen het bedrijf goed genoeg om aan de financieringsverplichtingen te voldoen

2) Wat en hoe groot zijn de zekerheden voor de bank in het geval dat de zaken niet lopen zoals voorspeld/aangenomen.

 

Deze vragen zijn te beantwoorden door overlegging accountantsrapporten afgelopen 3 jaar, aangevuld met een goed doordacht plan voor de toekomst (1 tot 3 jaar).

 

En niet onbelangrijk een goede persoonlijke presentatie, waaruit op te maken is dat achter het bedrijf en het plan een ondernemer met toekomst staat. Je zullt ook goed moeten aangeven, dat het zonder problemen mogelijk is beide activiteiten (loondienst/ondernemer) uit te voeren.

 

Het uitvogelen of een bedrijf voor een subsidie in aanmerking komt is een "hell of a job". Ga er maar van uit dat indien je op normale wijze bancair te financieren bent je een subsidie kunt vergeten.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Marco,

 

Bedankt voor de ophelderende antwoorden. Ik was al in de waan dat een subsidie "krijgen" een lastige opgave zou worden, ik zal senternovem doorspitten op eventuele subsidies waarvoor ik in aanmerking kom. Ik zal mij tot die tijd oom verder verdiepen in stimuleringsfondsen / starterkrediet.

 

Nogmaals dank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.