• 0

Geen BV maar een Ltd?

Het is nu ook mogelijk om een Ltd. rechtsvorm aan te gaan, zo bericht Zibb

 

http://www.zibb.nl/ondernemen/financien_artikel.asp?artnr=664827&versie=1

 

Ik vraag me alleen af wat nou echt het voordeel is, het lijkt me dat het voor afnemers toch een beetje verdacht overkomt als je Ltd. kiest boven BV, belastingtechnisch maakt het niet uit, maar je omzeilt wel alle Nederlandse regelgevingen (waarvan er toch zeker wel een paar niet zonder reden zijn opgesteld ;D)

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Mark,

 

Wat een aderlating voor de Kamers van Koophandel als nu iedere starter naar de engelse chamber of commerce rent, al dan niet via Den Haag.

 

Vraag is wat de aanstelling van een company secretary kost en welke kosten aan de orde zijn als je ook maar iets wil veranderen aan de standaard oprichting en statuten.

 

Mijn ervaring is dat het engelse company law bepaald niet eenvoudiger is dan het nederlandse rechtspersonenrecht, dat engelse lawyers een way of speaking hebben en billing van legal fees die respectievelijk veel trager en hoger is (duurste lawyers in de EU) dan je in Nederlands doorgaans voor ogen ziet, en derhalve bij afwijking van de standaard denkbaar veel hogere kosten aan de orde zijn dan in vergelijkbaar geval in Nederland.in geval van wijziging.

 

Ook is de vraag welke reacties je zakenpartners/klanten vertonen als ze vernemen dat ze met een "lege" vennootschap van doen hebben waar de aandeelhouders geen eur 18.000 minimum kapitaal in hebben willen of kunnen steken. Ooit zijn deze minimum kapitaaleisen wettelijk vastgelegd als waarborg voor een ordentelijk en betrouwbaar handelsverkeer.

 

Wordt goedkoop dan uiteindelijk geen engelse duurkoop?

 

Lawman

 

Volgens mij kun je volstaan met een Engels sprekende boekhouder die zin heeft om zich te verdiepen in de werkwijze van de Engelse KVK (Companies House). Mijn ervaring is dat het als boekhouder effe wennen is dat men voor eind september moet deponeren ipv eind januari in Nederland. Mijn mailtjes richting Companies HOuse worden snel beantwoord en volgens mij heb je als intermediair niet per se een vergunning nodig, cijfers te deponeren. Ik krijg het idee dat de deponering bij de Companies House ook nog een stukje vrijblijvender is. Maar het schimmige karakter van de Ltd, doe mij ook nog steeds wantrouwen. In hoeverre je problemen met verslaggevingsregels krijgt, val volgens mij wel mee. Ik zie niet in waarom je als kleine ondernemer niet daar terecht zou kunnen.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

 

- naast de Engelse annual accounts moet ook gewoon in Nederland de jaarrekening gedeponeerd worden maar dit mag een kopie van de Engelse annual return zijn.

 

 

Weet je dat 100% zeker? Hangt dat niet af van de mate van openbaarheid van vennootschappen?

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Er is één voordeel wat nog steeds geldt voor stamrecht-Ltd's. Voor de berekening van de stamrechtverplichting heb je de optie om deze vast te stellen op de omvang van de werkelijke pot geld die in je stamrechtvennootschap zit. Je maakt dan nooit winst of verlies want alles wat je verdient gaat naar die pot (of eruit bij verlies). Die optie wordt in de praktijk echter nauwelijks gebruikt o.a. omdat je dan het rendement op je ontslagvergoeding en het startkapitaal van 18.000 moet gaan scheiden en dat is in de praktijk lastig. Overigens kunnen er ook andere redenen zijn om de standaardoptie (oprenten met het U-rendement) te gebruiken, bijvoorbeeld omdat je denkt dat je belastingdruk op winst in de BV lager is dan wanneer je alles via stamrechtuitkeringen uitkeert. Het administratief scheiden van startkapitaal en ontslagvergoeding speelt voor een Ltd echter niet (en na afschaffing van de minimumkapitaalseis voor een BV ook niet meer) omdat je hier geen startkapitaal in hoeft te storten.

 

Baseer je dat op de Nederlandse (pensioen)wet? Of mag je de fiscaal-juridische allocatie van de pensioenvoorziening volledig onderworpen zien aan het Engels fiscale regime? Ik redeneer dat de toppic gericht is op Nederlandse ondernemers die vroeg of laat de uitkering toch in Nederland zullen genieten. Maar ik heb geen inhoudelijke kennis op dit gebied overigens!

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

 

- naast de Engelse annual accounts moet ook gewoon in Nederland de jaarrekening gedeponeerd worden maar dit mag een kopie van de Engelse annual return zijn.

 

 

Weet je dat 100% zeker? Hangt dat niet af van de mate van openbaarheid van vennootschappen?

 

Nee, ik ga af op wat de KvK mij verteld en zij kunnen zich ook vergissen maar better safe than sorry.

Link naar reactie
  • 0

Er is één voordeel wat nog steeds geldt voor stamrecht-Ltd's. Voor de berekening van de stamrechtverplichting heb je de optie om deze vast te stellen op de omvang van de werkelijke pot geld die in je stamrechtvennootschap zit. Je maakt dan nooit winst of verlies want alles wat je verdient gaat naar die pot (of eruit bij verlies). Die optie wordt in de praktijk echter nauwelijks gebruikt o.a. omdat je dan het rendement op je ontslagvergoeding en het startkapitaal van 18.000 moet gaan scheiden en dat is in de praktijk lastig. Overigens kunnen er ook andere redenen zijn om de standaardoptie (oprenten met het U-rendement) te gebruiken, bijvoorbeeld omdat je denkt dat je belastingdruk op winst in de BV lager is dan wanneer je alles via stamrechtuitkeringen uitkeert. Het administratief scheiden van startkapitaal en ontslagvergoeding speelt voor een Ltd echter niet (en na afschaffing van de minimumkapitaalseis voor een BV ook niet meer) omdat je hier geen startkapitaal in hoeft te storten.

 

Baseer je dat op de Nederlandse (pensioen)wet? Of mag je de fiscaal-juridische allocatie van de pensioenvoorziening volledig onderworpen zien aan het Engels fiscale regime? Ik redeneer dat de toppic gericht is op Nederlandse ondernemers die vroeg of laat de uitkering toch in Nederland zullen genieten. Maar ik heb geen inhoudelijke kennis op dit gebied overigens!

 

Dit staat denk ik nergens in de wet maar is beleid van de belastingdienst en komt naar voren in de model stamrechtovereenkomst van de belastingdienst. Was overigens vergeten te vermelden dat het alleen geldt als je in banktegoeden of beursgenoteerde instrumenten belegd (en dat beperkt je natuurlijk wel).

Link naar reactie
  • 0

Heb begrepen dat een B.V starten nu makkelijker is geworden wat zijn de voordelen van een BV.

 

Gebruik de zoekfunctie op dit forum, google, de informatie van de KvK of ga eens langs bij de KvK om je uitgebreid te laten adviseren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.