• 0

BTW over bouwgrond terugvragen mogelijk????

Mijn onderneming is niet BTW-plichtig, echter binnenkort zal ik een 2e onderneming starten (exploitatie van website) waarbij ik wel BTW-plichtig ben. Nu kan ik een kavel grond kopen (met bestemming werken en wonen) waarbij ik het wonendeel op mijn 2e onderneming (met BTW-plicht) wil zetten. Kan ik dan de BTW van deze bouwgrond (van het werken-deel) terugvorderen? ????? (Ondanks het gegeven dat mijn onderneming (nog) nagenoeg geen omzet/winst maakt (ook in toekomst zal dit overigens niet om heel grote bedragen gaan). Ik realiseer me natuurlijk wel dat wanneer dit gedeelte van de woning op de zaak staat dat ik bij verkoop progressief moet afrekenen. Echter op korte termijn zou ik dan met een kavel grond van 100000 (excl. BTW), €19000 kunnen terugvragen (met mijn onderneming die dat jaar misschien €5000 tot 10000 omzet maakt)?????

 

BVD voor uw reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wordt het zakelijk gedeelte alleen gebruikt voor de BTW-onderneming of maakt ook de van BTW vrijgestelde onderneming er gebruik van? En zo ja, in welke verhouding?

 

Is het de bedoeling dat je het hele pand (inclusief woongedeelte) op de zaak zet of alleen het werkgedeelte?

Link naar reactie
  • 0

De BTW op het werkgedeelte kun je terugvorderen naar rato van de verhouding belaste omzet/totale omzet (= inclusief vrijgestelde omzet). In de 9 jaar volgende op het jaar waarin de investering is gedaan, volgt er steeds een herziening indien de verhouding belaste/vrijgestelde omzet wijzigt.

 

Eventueel kun je de verhouding ook toepassen naar het aantal m2 dat gebruikt wordt voor het vrijgestelde deel en het aantal m2 dat gebruikt wordt voor het belaste deel, maar dit lijkt me in jouw geval niet van toepassing.

 

Dat het werkgedeelte op de balans van de BTW-onderneming komt te staan, doet m.i. niet ter zake, want dat is een verhaal voor de inkomstenbelasting en niet voor de omzetbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

hartelijk dank voor uw reactie. In feite komt het erop nere dus dat ik niet zoveel kan met terugvorderen: met mijn vrijgestelde onderneming maak ik 100000 omzet (stijgend elk jaar), met mijn niet vrijgestelde onderneming zal ik een verwaarloosbare omzet maken. Qua vierkante meters zal verhouding 95%/5% liggen, aangezien ik voor de btw-onderneming alleen een pc nodig heb.

Link naar reactie
  • 0

Als de voorbelasting zowel vrijgestelde als belaste prestaties raakt, dien je te splitsen o.b.v. de omzet (pro rata) zoals Odeon al omschreef, tenzij er dan een scheef beeld ontstaat t.o.v. het werkelijk gebruik (verschil van 10 % of meer). In jouw geval dus. Bij jou zal de splitsing o.b.v. m2 een logischer beeld geven.

 

Doe je de splitsing in alle redelijkheid en kun je dit goed onderbouwen, dan is er geen probleem. Wil je er iets meer uitslepen en de grenzen van de wet verkennen, schrijf dan de inspecteur en leg hem/haar je idee voor. Als-ie akkoord gaat heb je zwart op wit zekerheid en geen gedoe achteraf.

 

@Odeon: Dat het werkgedeelte op de balans van de BTW-onderneming komt te staan, doet m.i. niet ter zake, want dat is een verhaal voor de inkomstenbelasting en niet voor de omzetbelasting.

Vermogensetikettering geldt na Charles-Tijmens niet alleen meer voor de IB, maar ook voor de BTW, toch?

Of hoor ik een klepel zonder klok?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

@ John,

 

Klopt, maar de vermogensetikettering voor de omzetbelasting hoeft de vermogensetikettering voor de inkomstenbelasting niet te volgen. Een werkruimte kan voor de inkomstenbelasting privé geëtiketteerd zijn, terwijl je toch alle omzetbelasting kunt verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

is waar, dit betekent dus dat ik ook winst op woning na zoveel jaar als belaste winst aangeef. Hoe wordt dit berekend?

 

Stel dat ik 10% van de btw over de grond van het werkgedeelte als voorbelasting aangeef, staat dan deze grond op de balans of de grond + woning? 10 jaar later verkoop ik de woning, hoe bepaal ik dan de winst? Wordt er dan gekeken naar de huidige grondprijs of de huidige prijs van (het betreffende deel van) het werkgedeelte? Hierover ga ik dan progressief afrekenen? (ik heb geen BV)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen IB-er, maar het lijkt me verkoop- minus aankoopprijs. Wel loskoppelen van de splitsing voor de BTW.

Voor de IB geldt die splitsing niet. Pand en grond op de balans = afrekenen, in privé dus niet.

 

Mss dat iemand anders hier iets zinnigers over kan zeggen?

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi JVR,

 

Laat het anders even door een boekhouder/deskundige narekenen.

 

Let er wel op dat je de BTW op de grond uiterlijk terugvraagt in het aangiftetijdvak, waarin de investering is gedaan. Als dat het derde kwartaal is, moet de BTW teruggevraagd worden voor 1 november.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.