• 0

meerdere stamrechten in één BV

Ik heb me net aangemeld en zit met de volgende vraag: Is het mogelijk om in een bestaande stamrecht BV waarbij de doelomschrijving 'pensioenbeheer voor derden' toestaat, een tweede stamrecht toe te voegen. Dus in de praktijk: Zelf heb ik al een stamrecht BV, kan ik een stamrecht van mijn echtgenote toevoegen, waarbij de stamrechten wél duidelijk gescheiden blijven wat betreft looptijd etc.? [ik heb eerst de site uitvoerig doorzocht maar het antwoord nog niet kunnen vinden]

Groet, Kees

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Kees,

Als verzekeraar voor een stamrecht mag optreden een lichaam dat in Nederland is gevestigd en de stamrechtverplichting tot het binnenlandse ondernemingsvermogen rekent.

Meer voorwaarden zijn er m.i. niet. Dus is het antwoord op je vraag bevestigend. Wellicht kan Joost dit nog bevestigen.

Link naar reactie
  • 0

bevestigd! Het is geen probleem om meerdere stamrechten van jou en/of jouw echtgenoot in een BV te plaatsen.

Uiteraard dienen de stamrechten gescheiden geadministreerd te worden.

@Odeon

Vanaf 2010 mogen stamrecht BV's ook verkassen binnen de EU, mits ze in het andere land onderworpen zijn aan een belasting naar de winst.

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Joost,

Dat wist ik nog niet. Dan wordt het interessant om je stamrecht-BV bv naar Cyprus (land met laagste vpb-tarief binnen EU) te verplaatsen.

Ik neem aan dat het bestuur dan wel door een trustkantoor of zo overgenomen moet worden en dan wordt het misschien toch weer een duur grapje :). Verder krijg je bij bestaande BV's te maken met conserverende aanslagen, neem ik aan.

Link naar reactie
  • 0

@ Odeon & Joost:

Bedankt voor jullie heldere antwoord. Ik ga er mee aan de slag; Ik neem aan dat ik wel weer met een nieuwe stamrecht-akte langs de fiscus moet om e.a. af te stemmen en goedkeuring te krijgen. Daarna correspondentie (ex-)werkgever.

Groet, Kees

Link naar reactie
  • 0

@Kees, graag gedaan

@Odeon, dat wordt zeker interessant, mits de BV winst maakt. Het bestuur kan ook gewoon emigreren, dus geen trust nodig. Het criterium dat de BV het stamrecht tot haar binnenlandse vermogen moet rekenen komt te vervallen en wordt ingeruild voor EU vermogen en onderworpenheid aan winstbelasting.

Exacte regeling is nog niet helemaal duidelijk. We wachten af wat de Kamers ervan bakken ;)

Conserverende aanslag zal wel van toepassing zijn ja.

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar